HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 jag fattar inte...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:52:43  Show Profile Send knutte a Private Message
Varför påverkar inte alla ljud väggarna lika?

Om jag kopplar t ex en 10" i basreflex eller sluten via ett filter och driver den på steget så låter det ju som man förväntas, men om man driver på lite småskapligt så låter det ju satan ur väggarna och tak, saker skakar och låter illa!

MEN om jag kopllar in ett horn, kvartsvågspipa eller TL så är väggarna och möblerna tysta...

Hur kommer det sig???

Har någon sett en bordshare?

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:02:31  Show Profile Send Parasite a Private Message
Detta är bara en tanke, jag är inte helt säker
Det kan vara så att vibrationerna från lådan fortplantar sig i golvet med sluten eller portad låda, alternativt att tm , horn och liknande inte går ner så lågt i frekvens att rummets väggars resonansfrekvens påverkas särskilt mycket.

Detta är bara teorier, jag vet innte

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:11:18  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Hur stora element har du horn/TL/kvartsvågs-högtalarna? Kvartsvågshögtalare brukar ju inte gå ner under 45 Hz och missar kanske därmed vissa resonanser.

Testa att sätta 10-tumsbasen på skumgummifötter och se om det blir någon skillnad. Om det blir det så fortplantar sig vågorna förmodligen via golvet.

/Marcus
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:18:46  Show Profile Send knutte a Private Message
jag har inte testat med skummgummifötter men jag har testat med spikes på basreflex och sluten...

hornen jag testat är ett 12" horn (ganska kort horn), en kvartsvågspipa med en 12" och samt en kvartsvågspipa med 8", 12" hornet spelar nog inte så djupt, men piperna spelar iallafall så djupt som jag hör i mitt rum, tror jag.

jag har ju inte testat med "basspår" men med musik så fattas absolut inget i djupet!

jag vet inte vad det beror på...?

Ingen som har liknande problem?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/13 :  00:00:54  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Spikes hjälper ju inte om man vill att lådan ska "flyta" i förhållande till golvet.

Det skulle ju kunna vara att du har en puckel på frekvensgången för din tiotummare på ett sånt ställe att det exciterar rumsresonanserna.

Troligare är dock att dina kvartsvågspipor mm inte går så djupt som du tror. Om du verkligen vill veta så skaffa en tongenerator (finns som mjukvara till datorn) eller en testskiva och svep högtalarna. Då märker du ju om rumsresonansen kommer vid en frekvens som bara tiotummaren klarar eller inte.

/Marcus
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:18:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Förmodligen går basreflexlådan djupare, såsom alla andra också tror. Då exciteras inte de fundamentala rumsresonanserna lika kraftigt. Om du ska bygga ett bashorn eller annat, är det lämpligast att använda olika element som passar uppgiften. Det finns nog inget element som passar bra i olika typer av konstruktioner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000