HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare nära bakvägg Tips, vilka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/10/15 :  14:26:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
IS-högtalarna som spelade på mässan har ett annat "ljud" än övrigt sortiment tycker jag och har aldrig varit någon favorit.

IS8 Pro MkII+ klarar sig mycket bra utan basstöd.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:08:19  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag ska nog åka till Kungsängen och lyssna på IS.

Mina ref3a går rätt djupt i basen. Men skulle vilja få ut en del till i de lägsta registren. Har varit inne på att komplettera med subbar. Men det blir fler lådor och kan vara svårt att få de att spela bra tillsammans.

Därför är jag mer och mer inne på att leta efter någon golvare.

Intressanta just nu.
Neat
Larsen6

Men det borde väl finnas fler, eller?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:37:31  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
PMC funkar också nära bakvägg, rätt nätta också.
Sen kanske XTZ?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/15 :  22:54:26  Show Profile Send UFFE T a Private Message
PMC har jag kollat, men inte lyssnat på.

XTZ kanske kan va nåt´.

Finns de att få tag på och lyssna till i Stockholm?

Larsen,Carlsson och IS är, vad jag förstår, konstruerade att stå nära bakvägg. Finnas det fler som just SKA stå nära vägg?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/10/15 :  23:13:50  Show Profile Send Micke65 a Private Message
INO och Naim
/Micke
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/10/16 :  16:55:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
quote:
Ino piP har jag haft hemma. De var jag rätt nöjd med. Men jag bytte upp mig till Ref.3:orna.




Du menar att du bytter ner dig til Ref.3 trots att dom fungerar sämre nära väggen och att du inte längre är nöjd?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/10/16 :  18:54:59  Show Profile Send adi6606 a Private Message
K-horn

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:12:25  Show Profile Send NtR a Private Message
Linn

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/18 :  15:26:11  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Får väl lägga ett tips här jag med.
Har precis fått hem mina Amphion Ion L, spelar dem 1 dm från bakvägg, och dom har inga större problem med det.

Trevliga högtalare också!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/19 :  09:46:26  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för nya tips. Ska kolla upp dessa.

Ska nämna att byte från Ino piP till Ref3a blev ett rejält lyft. Jag är mycket nöjd med ljudet som det är men bra kan alltid bli bättre.

Jag tror också att mina nuvarande inte spelar optimalt i mitt rum. Eftersom jag inte kan placera dem längre ut och att jag inte kan använda ljudförbättrande åtgärder (absorbenter mm.).

Jag är ute efter mer djupbas. Kanske med hjälp av subbar eller golvhögtalare.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/10/19 :  10:10:02  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Staffan
quote:
Jag har känslan av att detta inte är optimal placering av mina nuvarande burkar.
quote:
Jag är ute efter mer djupbas.

Prova lite fältarbete ställ högtalarna närmare vägg och lyssna. mer bas får du ju närmre bakväggen du kommer.

En må pröve som Emil sa.

mvh
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/19 :  10:17:35  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Anders.S: Ja, jag ska prova att ställa dem närmare väggen.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/19 :  13:50:35  Show Profile Send 24U a Private Message
Uffe

Skulle slå ett slag för ett par äldre Carlsson att hänga på väggen. 51 heter dom, vill jag minnas. Om Du kan hitta dem och renovera den i enlighet med sista utförandet, är detta en mycket trevlig högtalare, tycker jag. De innehållet i säg självt all den spridning OCH de spridningsbegränsare den behöver. Finns också baslådor man kan bygga själv till säm är gjorda att stå under 51orna nära väggen.

Nedan följer en länk till ett entusiastforum, Carlsson Illuminato, där Du säkert kan hitta mer info. Med tanke på att Du fått så många idéer kring Ing Öhmans alster, kan Du ju veta att han också är med i Carlssonstiftelse, fast det kanske Du visste :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=17

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2009/10/19 13:52:42
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/20 :  12:00:25  Show Profile Send UFFE T a Private Message
24U: Har du erfarenhet hur Carlsson 51:orna är kontra Larsen 6:orna, ljudmässigt alltså?

Fördelen med OA51 är ju att få upp dem på vägg. Men de behöver väl kompletteras med baslådor.
Fördelen med Larsen6 är väl att de går rätt djupt i basen och därför inte behöver extra baslådor.

Men, som sagt, hur är de ljudmässigt?

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/20 :  14:35:19  Show Profile Send 24U a Private Message
Det jag hört av 51.orna tilltalar mig mycket. Det gör å andra sidan 6orna också. Inte så jättepå 4.orna, men 6.orna är himla trevliga. Vinner ju mer man lyssnar, med en viss avslappning i ljudet och stor i ljudbilden där jag hörde dem. Man skall ha gott förstärkeri, vill jag betona! Det är på alla Carlsson/Larsen en jädrans skillnad när man kommer upp till stabila watt över dom 100. Man bli lite överrumplad med vilken trovärdig dynamik och spänst dom spelar i de få och små elementen och lådorna... De är vidare inte alls så rumsimmuna som gärna vill tryckas på, enligt mig, men visst finns fördelar med spridningsstyrning.

De går djupt, helt klart! Det gör även 51.orna. Det hör man tydligt när en potent stärkare driver ut dem. Tror nog att 6.orna ger lite större valmöjlighet i placering och kanske är lite "snällare" i tonen. Handlar så mycket om rummet också... så himla svårt... *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/10/20 :  15:39:21  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Man ska verkligen inte tro att oa51 är tunna i karaktären för det är de inte!
Men att man behöver potenta slutsteg på 100w+ håller jag väl inte med om, de låter förträffligt med 50w med.
Men det låter bättre vid hög volym med 200w än 50w, men det är ju fysik och inget annat. Man måste ju först se över sitt effektbehov/lyssningsvolym!
Dagens inredningsmode är ju inte riktigt desamma som när dessa juveler konstruerades, en sak att komma ihåg.
Det är svårt att hitta enklare delningsfilter än de som sitter i OA51. Stig ville ha så enkla filter som möjligt. Så det är inte där effekten går åt iaf.


Är själv helsåld på OA51, är du intresserad läs den klistrade tråden som jag skrivit i illuminati-delen.
Det finns ju Larsen-filter till oa51 så att de blir faslinjära och delade brantare så att de tål lite högre ineffekt. Vissa anser de bättre än .3. Har aldrig hört LE versionen dock.
Det enda jag har lyssnat till som jag tyckt har varit klart bättre är pi60 och jmlab Alto utopia* och de är inte ens stativare.

*Än oa51 utan basmoduler
Oa52 är väldigt bra med.

Ljudet presenteras naturligt, mao du kan inte peka ut med mm-precision var en fiol spelar i en symfoniorkester men det är väldigt bra stereoprecision iaf. lite svårt att beskriva men det är lite annorlunda, till det bättre tycker jag.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/20 :  16:22:46  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag är mycket förtjust i de moddade moderniserade som Stefan (AVR7000) har hemma hos sig. Om man går över till forumet ovan som Schmutziger också nämner, kan man säkert be Stefan om lite goda råd och tips kring valet. Han är duktig och mycket involverad i både Carlsson och Larsen.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/20 :  16:31:29  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för mycket bra info om Carlsson/Larsen.

Larsen 6 har jag lyssnat på. Och tycker just det avslappnade ljudet tilltalar mig. Jag blev sittande länge och bytte mellan olika musik. Det är väl ett gott betyg.

OA51 byggs ju inte längre, men det vore roligt att lyssna på dem.

Ska kolla på "faktiskt" för lite mer matnyttigt.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/10/20 :  20:16:16  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14319
Carlsson oa52.2 Det är inte lönt att uppgradera dessa till .3 det låter snuskigt bra om .2 kan jag lova. Inte ens John Larsen tycker att man borde göra det, inte prisvärt.
Med lite tur så kommer en .4 uppgradering inom något år, med ny diskant o med mycket tur nytt bas/mellanregister!
8kkr är köpläge deluxe!
Tråden jag menade innan är denna:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20120

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14276
OA52LE för samma peng bättre köp mao :D

Edited by - Schmutziger on 2009/10/20 20:22:03
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000