HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trafos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/10/13 :  21:58:40  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ni som kan det där med elektronik....

Säg att jag har en trafo, som är på 800VA, med 50V sekundärt och 230V primärt.

Trafon har 4st sladdar, 2st för in (dvs 230) och 2st för ut (dvs spänningssvinget är 50V)

Vågar man då påstå att en sån trafo passar till en förstärkare som vill ha en trafo om +-25V??? (isåfall, varför skrivs spänningarna till förstärkare i termen +-?) Jag menar, likström, +-?! Nåt är ju skumt.

/Jonas

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/13 :  23:15:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nej, en trafo med enkel sekundär är inte lämplig till en förstärkare som skall ha symetrisk matning.

Det är när vi skapat likström medelst likriktare som vi har + och -, växelströmmens +/- är mer hysteriska, dom ändrar sig 50 gånger i sekunden.

Vad som behövs för att skapa en symetrisk matning är en trafo som har två sekundärlindningar, eller samma sak, en lindning med ett mittuttag. Denna mitten eller de ihopkopplade ändarna på två sekundärer är sekundärsidans jord eller 0.
De resterande två tåtarna kopplas till likriktare ur vilken vi får +/-, den ena blir om trafon är på 2x25V, + 32V den andra -32V relaterat till mittuttaget, jord, dvs 0 volt.

Ingvar


Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/10/14 :  20:18:18  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ingvar,

tack för svar. Jag misstänker då att det inte spelar nån roll om man har två stycken "identiska" trafos med enkel sekundär, det går s.a.s inte att skapa en symmetrisk matning då heller.

Hmm, vad finns det för varianter på förstärkare (i byggsats) som kräver trafo med enkel sekundär?

Jag har kikat lite på 41Hz.com byggsatser, men de verkar kräva symmetrisk matning allihop.

/Jonas
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/15 :  10:06:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Du kan inte ersätta en 2x25V trafo med en 50V, men däremot med två stycken på 25V vardera.

De flesta förstärkare som har symmetrisk matning är designade för endast detta. Något undantag finns.

Har du redan en trafo med enkelmatning?
För annars är det väl inget problem att köpa en med dubbel istället.

Med 50V växelspänning får du likriktad 70V, det blir en rätt häftig stärkare det.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/15 :  11:07:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag misstänker då att det inte spelar nån roll om man har två stycken "identiska" trafos med enkel sekundär, det går s.a.s inte att skapa en symmetrisk matning då heller.
Jo, har du två så går det. Primärerna i parallell och sekundärerna i serie.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:51:14  Show Profile Send Lovan a Private Message
Primärerna i serie och sekundärerna i serie så får han i teorin 2x25V av dom trafosarna. Dock är det ingen bra idé i praktiken då den kommer bli känslig för belastningen på sekundärerna.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:53:25  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ja jag har tillgång till ett gäng trafos som är 800VA 50V på sekundärsidan.

Tänkte ev. alltså försöka mig på ett lämpligt bygge, "byggsats modell", och vill således helst använda de trafos som jag har tillgång till.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/15 :  17:18:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja, gör du en dubbel spänningsmatning med två sådana transformatorer får du en glättad spänning på ± 70V
Och det blir nånstanns kring 1200 W förstärkareffekt, om jag inte räknat fel (vilket jag mycket väl kan ha gjort).

Jag har för mig det finns konstruktioner med FET'ar, där matningsspänningen ligger över spännings-svinget med en, typ 10V.
Det skulle bli en stärkare på ca 900 W, återigen om jag inte räknar fel.

Annars måste du hitta ett bygge för enkelspänning, men det finns risk att det samtidigt blir mindre hifi, kanske ..

Kanske en VULGÄR klass A stärkare med 70V enkelspänning ?
Med kylflänsar i storlek med en mindre japansk bil *ler*

Ta inte så allvarligt på mitt inlägg, jag spånar mest ... ;-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/15 :  18:06:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spänningen passar ju hyfsat till Hypex-moduler t.ex UCD700 HG. De matchar det mesta...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:10:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nja, +/- 70V ger ca 300W i 8 ohm minus spänningsfall i halvledare.
Fortfarande inte mycket tillgängligt i byggsatsform för den matningen dock.

Ett metod är att reglera matningen med två mosfetar efter likriktning och första glättning, dels har vi den inbyggda förlusten på några volt sedan styr du utspänningen med hjälp av ett par motstånd och en zenerdiod per fet, utan att använda specielt komplicerade kretslösningar och dyra komponenter kan du skapa +/- 40V med rejäl strömkapacitet vilket borde öka antalet lämpliga byggsatser att använda.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:16:52  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
men visst kan man få ut +/- spänning från en lindning....
två halvvågslikriktnigar med motsatt polaritet....
visseligen behövs större kondingar för att hålla spänningen vid stora belastningar..

Och inte gör det något om man har trafosar som KAN ge 5000VA--
Hög startström och värmeförluster-VISST men det är inte transformatorns stämplade effekt som förstärkaren kommer att förbruka.

Med två 800VA 50V (ca 12A kontinuerligt om man så vill)har man
tillgång till ca +- 70V 12A

Alternativet skulle kunna vara att försöka byta bort dem.

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/15 :  21:31:53  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ja visst går det att halvvågslikrikta den ena sidan av primären åt två håll, det är däremot ingen bra metod. Dels kan vi bara ta ut en fjärdedel av strömmem, minus förluster, så vi förvandlar den fina 800VA källan till knappt 200VA tillgängligt efter likriktning, knappast tillräckligt för ett slutsteg, dessutom så får vi fruktansvärt mycket rippel.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/10/16 :  09:36:10  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
så vitt jag kan utläsa av utgångsfrågan- så nämns inga effekter på förstärkaren--- frågan var om det går- eller mer exakt:
"Vågar man då påstå att en sån trafo passar till en förstärkare som vill ha en trafo om +-25V??? (isåfall, varför skrivs spänningarna till förstärkare i termen +-?) Jag menar, likström, +-?! Nåt är ju skumt. "

vilket jag med mitt inlägg visar att det går- beroende på omständigheterna. Jag håller med om att det inte är en speciellt bra metod-men med ett antal "gratis" trafo skulle jag som smålänning absolut titta på möjligheten.
Ett symetriskt slutsteg är väl inte lika känsligt för "brum" ???

800VA är trots allt ganska "heavy metal" och 200VA likriktad spänning är trots allt 200VA

och med 2 trafos----

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/10/16 :  09:45:39  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag formulerade nog tyvärr urpsungsfrågan ganska klantigt eller det fanns ett bihang till den. Jag menade att fråga (i min otillräckliga nivå kring elektronik och förstärkardesign) om det gick att mata en +-25V förstärkare med en trafo som hade 50V utgång på sekundärsidan, men jag har förstått att det inte är samma sak som +-25V.

Den här borde jag ju kunna bygga med två såna 50V trafos som jag har.

http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=16&itemid=653

Eller vad tror ni?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/16 :  13:54:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Så vitt jag kan se funkar inte din trafo där.

Kretsen ska matas med max ±63 volt, och du får ± 71 volt från din trafo, och troligtvis lite högre än så obelastat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/16 :  14:06:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ett symetriskt slutsteg är väl inte lika känsligt för "brum" ???
Visst, förutsatt att ripplet i nätdelarna är symmetriskt och det blir det inte med spänningsdubbling.

50V växelspänning blir ca 70V likriktat så det blir kanske högt för Tripath, har dock inte kollat databladen. Jag säger det igen: kolla på Hypex.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/10/16 14:08:29
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2009/10/16 :  16:20:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Spänningen passar ju hyfsat till Hypex-moduler t.ex UCD700 HG. De matchar det mesta...

quote:
Jag säger det igen: kolla på Hypex.


Jaha, å vad menar OTL-gurun med dessa uttalanden...

Edited by - CH on 2009/10/16 16:28:58
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2009/10/17 :  20:15:59  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Man kan tillverka en virtuell jord genom att använda en brygglikriktare och ansluta 2 lika kondensatorer i serie med mittpunkten som jord. Det fungerar alldeles utmärkt att göra så, eftersom strömmarna är lika från + respektive - sida så blir mittpunkten stilla, (signaler som hanteras av en HiFi förstärkare är oftast symmetriska). Man brukar inte göra på detta sätt men tex med en rör OTL där det finns risk för drift får man på detta sätt fördelen med automatisk offset kompensering. Jag har nu kört mitt OTL rör steg kopplat på detta sätt i mer än 7 år, och offset håller sig konstant lägre än 30mV.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/10/17 :  20:58:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nej, det kan man inte göra. Med parallellkopplade motstånd i ett lågströmsförbrukande försteg funkar det nästan hjälpligt men till ett slutsteg funkar det inte alls.

Edited by - UrSv on 2009/10/17 21:03:14
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2009/10/18 :  08:00:15  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Nej, det kan man inte göra.


Bevisligen fungerar det alldeles utmärkt men jag kanske inte förklarade tydligt nog, se här för hur mitt OTL steg är kopplat http://www.tubetvr.com/otl.html (schemat är längre ner på sidan).

Ide'n fick jag från ett Japanskt kommersiellt OTL steg, Andrea Ciuffoli använder samma ide här http://www.audiodesignguide.com/my/OTL_version_82_ocl.gif


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/10/18 :  08:23:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo, men att man har tur och att det fungerar hyggligt i ett enda fall innebär inte att det kommer fungera i ett annat fall. Framför allt inte när det inte varken är teoretiskt eller logiskt rimligt. Jag menar ta två elektrolyter på "22000" uF. Vad har de för värden, jo den ena har 23000 och den andra 28000. Det lär ju inte ge halva matningsspänningen ens om man verkligen vill. Lägg till det läckström med mera så inses lätt att det är ett kalasrecept på illaluktande och trasig förstärkare. Jag avråder å det bestämdaste. MEn det är ju jag det :)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/10/18 :  08:32:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
En rekommendation är att leta Icepowermoduler. De kör ju med enkelspänning vilket skulle passa dig fina fisken och en 500A skulle var perfekt. UcD400 från Hypex skulle också kunna vara helt rätt om man är lite listig med nätdelen och använder dubbla transformatorer men det kanske du inte har.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2009/10/18 :  08:47:37  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Att kondensatorerna har olika värden spelar mindre roll, vad som bestämmer att det blir en jordpunkt är att vågformen på den förstärkta signalen är symmetrisk så att strömmen under negativ och positiv halvperiod är lika. Edit, (tydligare förklaring, det spelar ingen roll att signalen är osymmetrisk under kortare tid, vissa instrument kan ge osymmetriska vågformer, vad som är viktigt är att signalen är symmetrisk kring 0 sett under längre tid typ sekunder så att spänningen hålls konstant över kondensatorerna, denna symmetri finns alltid i musik)
Läckströmmar kan spela in om man inte har signal eller vid låga signaler men det är enkelt att kompensera för med ett par bleedermotstånd som konstant drar en ström som är mycket större än läckströmmen.

Det fungerar inte bara hyggligt i ett fall, det har byggts många OTL steg på detta sätt utan problem både DIY och kommersiellt.


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2009/10/18 10:40:51
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/10/18 :  20:41:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
OK. Det är ju naturligtvis upp till var och en hur man bygger men jag skulle aldrig basera mitt bygge på ett fel som reproducerats med berått mod. Det är fortfarande fel. Dessutom var ju applikatioen här inte OTL.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2009/10/28 :  10:12:32  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Då passar jag på att fråga; är det nån som är iontresserad av att köpa såna Trafos jag har beskrivti i tråden?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000