HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränningsskivor - är det ok att använda dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/07 :  20:28:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har nya högtalare med en rekommenderad inspelningstid på flera hundra h.

Om jag vill uppnå resultat fortare än så. Kan jag använda en "inbränningsskiva" då? Är det negativt på något sätt?

Finns det "tysta" sådana skivor som gör att baselementet bara står och fladdrar utan att det hörs = kan ha på dygnet runt.

Tacksam för tips!

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/07 :  20:59:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har svårt att se hur 100 timmar skulle kunna bli mindre bara för att det är något speciellt ljud....

Om basen fladdrar, så rör den sig fram och tillbaka och skapar tryckförändringar = ljud...sedan kan det vara såpass låg frekvens att det inte "hörs".... en sådan skiva spelar ju inte in diskanten för fem öre...

Ställ upp högatalarna mot varandra, koppla en ur fas, så släcker de ut varandra lite grann, lägg ett täcke över, i med lite blandad musik i CD:n, låt stå på och spela 4 dygn = 100h...

Klart!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/07 :  21:05:52  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag är novis på detta område. så diskanten spelas också in, trodde det var bara basen då det är den som rör sig mest

ps. hur kopplar jag ur fasen?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/07 :  21:16:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Du kopplar en högtalare "fel" + på högtalaren till - på förstärkaren och - på H till + på F. Då är den ur fas och istället för att konen börjar sin svängning utåt, går den inåt. Det är inte skadligt och när högtalarna står mittemot varann släcker de ut varandra. Gjorde vi många ggr i butik för att spela in nya modeller.

EDIT: Förtydligande

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2009/10/07 21:17:41
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/10/07 :  21:18:10  Show Profile Send ekman a Private Message
Vad menar du med är det ok att använda inbränningsskivor? det är ju just exakt det här dom är till för så när skulle det annars va ok att använda dom?

Anledningen att de funkar bättre än musik om jag har förstått det hela rätt är att de använder sig av en mycket mer intensiv och varierande signal än vanlig musik vilket innebär att du motionerar elementen mer på kortare tid.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/07 :  21:34:48  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tänkte om de påfrestar högtalaren på ett onaturligt sätt som kan vara skadligt på något sätt. Nya högtalare kostar ju en slant
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/07 :  21:56:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Tja, musik är väl ganska komplext jämfört med sinustoner och brus om det nu är vad som erbjuds? Annars har väl senaste Metallica tllräckligt med loudness war för att bränna in vad som helst.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/07 :  21:59:50  Show Profile Send Thzar a Private Message
Spela som vanligt och släng allt vad inspelningskivor heter i trashbin, risken är större att du bränner sönder dina diskanter etc. med testskivorna än med vanligt common sense lyssnande. Njut av de 100 timmarna istället för att de skall stå och fladdra till fördärv.

Edited by - Thzar on 2009/10/07 22:07:22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/07 :  22:50:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Huzzes sätt är det vanliga för att köra många timmar utan att bli tokig på ljudet. Slänger man ett täcke
över högtalarparet också så kan man köra med bra volym även nattetid om man vill sova i närheten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000