HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Eagels fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/05 :  18:30:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Om jag ska sätta in en OpAmp tex TL 072, så visar symbolen
inget ben för spänningen.

Men om jag absolut vill ha symbol med ben för spänningen,
hur gör jag då?

Jag vill att symbolen ska se ut som LM 675.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2009/10/05 :  21:17:08  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Nu vet jag inte hur det fungerar i Eagle, men i andra program brukar det finnas en power-symbol, som är ett sub-set av komponenten.
Ex. har man en quad-OP, så finns det 4 "vanliga" symboler och en power symbol, som kopplas till en och samma (packade) komponent.
/Benn

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2009/10/05 :  21:19:49  Show Profile Send PelleW a Private Message
Prova kommandot 'invoke' och klicka på din op. Där har du nog din saknade strömsymbol.

-Pelle
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/05 :  21:36:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ett problem med Eagle är att de flesta biblotek är uppladdade hemmagjorda och saknar "elektriskt" anslutna ben, en del är skapat i tum, andra i millimeter. Att editera komponenterna är en riktig pain in the ***. Det bästa tycker jag är att använda en välgjord komponent, i detta fallet en dubbel OP-amp, där V+/V- är med och sedan ändra "value" och där skriva TL072, varför vill Du använda en sådan föresten?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/10/05 :  22:53:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ingvar: Pinlayouten är ju densamma på nyare modeller. Tror inte han ville använda just TL072

Gubben: Som PelleW säger så är det bara att klicka på invoke och sen på opamp-symbolen. Det gäller samma sak för många andra kretsar. Varför dessa inte läggs ut automatiskt efter opamp-symbolen(som när man använder dubbel och quad opampar) är för mig ett mysterium.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/05 :  23:12:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tänkte lite bakochner, menade först och främst layoutkomponenter, inte schema.
Jag ritar/cadar fortfarande mina schema som innehåller ic med matningsrailer separat längst ner till höger, precis som när man konstruerade regalskeppet Wasa.

Å andra sidan använder jag inte ic i audiokonstruktioner, annat än spänningsregulatorer.

De uppdragskonstruktioner jag gör innehåller ofta ett flertal tusenfotingar och då tycker jag absolut det är bättre att hålla matning för sig, med undantag för lokala regulatorer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/06 :  11:44:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
Prova kommandot 'invoke' och klicka på din op. Där har du nog din saknade strömsymbol.

quote:
Gubben: Som PelleW säger så är det bara att klicka på invoke och sen på opamp-symbolen. Det gäller samma sak för många andra kretsar. Varför dessa inte läggs ut automatiskt efter opamp-symbolen(som när man använder dubbel och quad opampar) är för mig ett mysterium.


Perfekt! Invoke funkar, och tusen tack!


quote:
......där skriva TL072, varför vill Du använda en sådan föresten?


Egentligen skulle det vara LF351, men den ska enligt anvisningar på schema vara ersättningsbar med TL072.
TL072 finns att köpa på Elektrokit, hög tillgänglighet med andra ord.

Ni kanske undrar varför "benen" med matningen av spänningen är så
angeläget.
Jag har olika matningar 9V och 7,5V. Dessutom ska det sitta elyter på 9V matningen som jag vill ha med på schemat.

Ska det bli en "spurtnick"? Ja det kanske det blir.
Men avsikten är att det ska bli en analog motorstyrning till
AC-motorn till vår DIY-spelare.

Schemat ska jag redovisa lite senare i veckan.

Jag uppskattar Era synpunkter, för jag är ingen "elektronik-konstrutör". Och som amatör mycket lite erfarenhet.

Hellre förmycket "lägga sig i" än inget alls!

Mycket tack till Er alla.






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2009/10/08 :  20:01:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lånar tråden för en fråga,hur får man vit bakgrund på kretskort layouten?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000