HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken cd/sacd/dvd-a.?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:02:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag funderar på att köpa ny cd-spelare men skulle samtidigt vilja testa sacd eller kanske dvd-a. Det verkar ju finnas mer sacd spelare och skivor så det lutar mer åt en sacd-spelare. Mina kandidater är
Sony DVP-NS905, Sony SCD-XB780 och Pioneer DV-656A. Spelaren ska kunna spela cd bra! Vilket Pioneer förmodligen inte gör men det är en frestande spelare i och med att den tar alla format! Den spelaren det lutar mest åt är väl XB780 för att den har det jag vill ha dvs. SACD och CD men det hade inte skadat med DVD-A. åsså=)
Vet någon hur alla spelarna är som rena cd-spelare?

Tack!

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/12 :  13:05:13  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Sonyn spelar säkert bra men tänk på att det råder ett formatkrig ,sacd kontra dvd-a,ligg annars lågt ett tag och se vilka som går segrande och satsa på detta format.
Lycka till
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/12 :  13:15:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mmm...men jag tror ingen kommer att gå segrande ur det hela..=) jag menat sonyn(xb780) spelar cd bra så e sacd en trevlig bonus=)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/12 :  13:19:24  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jag undrar om de där multikombimaskinerna verkligen kan va´ nå´t att ha...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/12 :  14:03:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det är de säkert. Bara det faktum att de är multimaskiner är ju en enorm fördel, oavsett vilket format man föredrar. De som köpte beta- eller v2000- (eller vad det hette) videobandspelare för dyra pengar var väl så lagom glada när (det tekniskt underlägsna) VHS-formatet "vann". Den risken slipper man ju och dessutom kan man välja vilka skivor man vill oavsett vilket format de kommit ut på. Skivorna är definitivt viktigare än formaten. Alla dessa format är garanterat tillräckligt bra för att man ska kunna lyssna på musik med stor behållning. Jag menar, det är inte kassettband vi pratar om. Faktum är att jag alla gånger skulle föredra att lyssna på musik jag tycker om på kassettband, framför att lyssna på musik jag inte är så förtjust i på CD.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:01:28  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:


Jag undrar om de där multikombimaskinerna verkligen kan va´ nå´t att ha...


Jag är skeptisk till den pioneer(656A) spelaren jag nämnde men den har fått bra omdömen av hifipressen men det har nog mer med att göra att den tar alla format? Jag menar en multispelare på 2,7 kg som kostar 5000 kr kan väl inte ha nåt super ljud??? eller??
Men sony spelarna borde ha fyfsat ljud..båda sacd o cd...eller? nån som har erfarenhet???
Eller ska man köpa en vanlig cd-spelare?? jag är tveksam till det eftersom jag inte har jättemycket pengar och jag kanske inte har råd till byte sen igen när man ska sacd eller dvd-a.?? Förvirrad minst sagt!! Dock har det bara kommit ut 700-800 titlar på sacd sen 1999!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:15:26  Show Profile Send Timbre a Private Message
En lösning skulle i så fall kunna vara att avvakta. Sonys CD/SACD-spelare är nog annars ett bra alternativ eftersom folk verkar vara nöjda med CD-återgivningen.
Skulle det gå åt pipan med SACD kan du ju fortfarande spela CD med god behållning. De SACD-titlar som redan finns utgivna kan ingen ta ifrån oss och där finns en mängd fin musik...
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:22:02  Show Profile Send lazyboy a Private Message
personligen tror jag inte sacd nånsin kommer att slå igenom. Det är inte nog skillnad i användarvänlighet. Den stora massan människor bytte ju från vinyl till cd till största del för att cdn var så lätt att använda, man kunde snabbt ta sig mellan låtar, etc. Det är ju liksom ingen fysisk skillnad mellan sacd och cd. Därför kommer "vaNLIGT "folk inte vara beredd att byta format igen.

lazyboy
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:00:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
En lösning skulle i så fall kunna vara att avvakta. Sonys CD/SACD-spelare är nog annars ett bra alternativ eftersom folk verkar vara nöjda med CD-återgivningen.
Skulle det gå åt pipan med SACD kan du ju fortfarande spela CD med god behållning. De SACD-titlar som redan finns utgivna kan ingen ta ifrån oss och där finns en mängd fin musik...


Det du säger har du rätt i! Nån som vet hur XB780 låter då?
Den två modeller äldre XB940 skulle ju låta bra? även som cd!

quote:
personligen tror jag inte sacd nånsin kommer att slå igenom. Det är inte nog skillnad i användarvänlighet. Den stora massan människor bytte ju från vinyl till cd till största del för att cdn var så lätt att använda, man kunde snabbt ta sig mellan låtar, etc. Det är ju liksom ingen fysisk skillnad mellan sacd och cd. Därför kommer "vaNLIGT "folk inte vara beredd att byta format igen.


Har du säkert rätt i! Det kanske blir så att alla med hemmabio osv. kommer börja ta åt sig dvd-a o kanske sacd åsså dock...
Så långsamt som det går med formaten så är det väldigt tveksamt hur det kommer gå....
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:15:00  Show Profile Send Frasse a Private Message
Kompisen hade en Sony NS 700 denna var inte så rolig att lyssna på cd skivor igenom hårt och metaliskt ljud massa vass diskant huuua. Numera utbytt mot en philiphs DVD963SA som var betydligt trevligare i cd ljudet.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:18:52  Show Profile Send regner a Private Message
marbrink, i mina ögon skulle det bästa alternativet vara att modda Pioneer spelaren med en ny klocka och ge dacen en ny analog del... Alla medier lär låta guld efter det. ta tex en titt på lc audios sortiment.

/Micke
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:21:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
marbrink, i mina ögon skulle det bästa alternativet vara att modda Pioneer spelaren med en ny klocka och ge dacen en ny analog del... Alla medier lär låta guld efter det. ta tex en titt på lc audios sortiment.

/Micke


Hmm...det kanske vore något men det skulle ju också kosta ca 4000 kr extra..men bra idé dock!
Fortfarande inga åsikter om XB780 eller den äldre XB770?????
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:29:10  Show Profile Send yoko a Private Message
Man skulle väl kunna ranka dvda som nr. ett ,cd tvåa och sist sacd. Dvda har ju mer info på skivan o kan ge bättre dynamik o större frekvensomfång -är lättare att utgå ifrån för att skapa filter som ger mindre fasvridning i det hörbara omr., har dock vissa nackdelar på andra områden..... Sacd har ju en heldel nackdelar....iallafall teoretiskt. Det är iochförsig ingen idé att göra långa utläggningar om ovanstående apparater eftersom det beror på vilka filter o aparater det handlar om. Jag har inte testat tillräckligt för att uttala mig om de hörbara effekter´na av dessa apparater o skriver bara lite hur dem e teoretiskt sett....Observera detta!

Finns det kanske ngn som vet om n.g.n. utgåva av cd o sacd med samma mix och orginal?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:36:41  Show Profile Send n/a a Private Message
yoko: Jag tror att du skall o lyssna på Opus3 skivor. De finns som SACD hybrider... Och om inte Opus3 kan göra bra inspelningar.... då kan ingen...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:38:02  Show Profile Send ekman a Private Message
förutom möjligtvis DCS och mobile fidelity =)

lyssna på dvda/sacd helst på samma spelare innan ni drar slutsatser om det dock själv ska jag inte säga nåt då jag aldrig hört dvda men sacd slår cd på alla parametrar i min bok
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:39:04  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
I praktiken låter SACD ett snäpp bättre än CD.
I teorin kan inte Humlor flyga.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2003/01/12 20:40:09
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:45:21  Show Profile Send yoko a Private Message
Tack för rådet Ranefjord, det ska jag kolla-intressanta tester följer!
Opus3 lämpar sig ju också bra för ambifoni! Leif Erikson:vad hade du för fysik-biologilärare egentligen?!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:46:39  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror nog yoko förstod principen i det som Leif sa... rätt dumt att dömma ut ett helt system bara för att det på pappret inte är bättre
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:51:20  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Mitt i prick Ekman, lyssna först, prata sedan.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:52:33  Show Profile Send yoko a Private Message
ekman: inte har jag dömt ut ngt system...du kanske inte läste min reservation den var ju mkt tydlig (straxt innan blushen). Om det var mig du syftade till.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:54:43  Show Profile Send ekman a Private Message
yoko jag syftade på detta uttalande som är lite skevt däremot tycker jag det var bra att du skrev vad du själv har hört osv

quote:
Man skulle väl kunna ranka dvda som nr. ett ,cd tvåa och sist sacd.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:54:56  Show Profile Send yoko a Private Message
Marbrink: förslag: testa pioneer 757 (om plånboken e tillräckligt gravid)den har ju digital dvda utg. via fire vire...då kan man ju alltid uppdatera med bättre DAomvandlare i framtiden om det behövs.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/12 :  20:59:23  Show Profile Send yoko a Private Message
marbrink:glömde säga det att pioneeren ju kan spela alla tre formaten!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:00:50  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Marbrink, jag lägger in en länk till lite lyssningintryck jag fått, då jag nyligen uppgraderat till SACD, det ligger under hårdvaruforumet.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6885

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:07:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har Sony NS905 och har tidigare haft Sony NS900 och Pioneer 646A.

NS905 är väldigt mycket bättre som CD-spelare än mina tidigare spelare. NS900 tyckte jag hade otroligt dåligt CD-ljud, Pioneer 646 var nästan ok (förutom i basen...). Jag provade också Pioneer 656 men gillade inte riktigt CD-ljudet i den heller. NS905 var då klart bättre. Sedan dess har jag också lyssnat på Philips 963SA och den har också mycket bra CD-ljud för att vara en DVD-spelare men jag kan inte säga om den låter bättre eller sämre än min NS905 för jag provade dom inte mot varandra. Jag har däremot provat min NS905 mot Sonys XE670 (SACD/CD) och XE670 var bättre (men inte mycket...)

Vill du vara säker på att få bästa möjliga CD-ljud så är nog CD/SACD spelarna att föredra framför kombinerade DVD/SACD/CD-spelare, fortfarande.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/12 21:19:50
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:18:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Marbrink: förslag: testa pioneer 757 (om plånboken e tillräckligt gravid)den har ju digital dvda utg. via fire vire...då kan man ju alltid uppdatera med bättre DAomvandlare i framtiden om det behövs.


Har kikat på den men priset! men priset!

quote:
Jag har Sony NS905 och har tidigare haft Sony NS900 och Pioneer 646A.

NS905 är väldigt mycket bättre som CD-spelare än mina tidigare spelare. NS900 tyckte jag hade otroligt dåligt CD-ljud, Pioneer 646 var nästan ok (förutom i basen...). Jag provade också Pioneer 656 men gillade inte riktigt CD-ljudet i den heller. NS905 var då klart bättre. Sedan dess har jag också lyssnat på Philips 963SA och den har också mycket bra CD-ljud för att vara en DVD-spelare men jag kan inte säga om den låter bättre eller sämre än min NS905 för jag provade dom inte mot varandra. Jag har däremot provat min NS905 mot Sonys XE670 (SACD/CD) och XE670 var nog lite bättre (men inte mycket...)

Vill du vara säker på att få bästa möjliga CD-ljud så är nog CD/SACD spelarna att föredra framför kombinerade DVD/SACD/CD-spelare, fortfarande.





Om XE670 lät bättre än NS905 så blir det väl att satsa på XB780 som väl ingen fortfarande har någon åsikt om??

quote:
Marbrink, jag lägger in en länk till lite lyssningintryck jag fått, då jag nyligen uppgraderat till SACD, det ligger under hårdvaruforumet.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6885



Läste om dina lyssningsintryck men det är ju också en dyrare spelare.=) Har inte lyssnat på nån av QS modellerna XB770 eller XB780??? Har nog ställt den här frågan några ggr nu..



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000