HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 12:a till Pa-toppar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

custom
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/10/02 :  17:47:02  Show Profile Send custom a Private Message
Hej! Är en Boråsare som är alldeles färsk på detta forum.
Har funderat länge på att bygga ett par PA-toppar till bandet jag spelar med och skulle behöva lite råd om element. Har tänkt mig en tolva som bas, en 1-tumsdriver till mellanregister(Eminence PSD 2002) och en diskantskrika längst upp ( Beyma CP21F). Jag behöver en tolva som låter rent och snyggt och med bra spridning upp till ca 1600 Hz. Gärna ett lättviktselement! Vad har ni för förslag? Vad tycker ni för övrigt om mina förslag till element? Beymas diskant har jag bara hört gott om, men även PSD 2002 har jag fått rekommenderat av några. Har tänkt mig delning mellan driver och diskant vid ca 9000 Hz.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/02 :  22:39:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hej Custom och välkommet till forumet!

Jag har haft CP21F, det låter rätt okej, men har knepig spridning.
Dela vid 9kHz är svårt pga dess impedansförlopp, jag har
provat...Fuling här på forumet har Eminendsrivern har jag för mig i
sina multicellhorn, så han kan säker uttala sig om den. Själv skulle
jag utan tveka på att köpa B&C DE250 istället. Snäll och lättjobbad
tonkurva och impedansförlopp samt att du inte behöver en supertweeter.


http://www.bcspeakers.com/product.php

Jag har byggt horn till den och den spelar oerhört snyggt och med en
oerhörd detaljrikedom och dynamik över 1500 Hz. Du som ska bygga med
PA-12:a borde skaffa 18-Sounds horn:

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=178

Jag har haft den i tankarrna länge och Pabo här på forumet har byggt
med den och verkar toknöjd


Ska toppen spela som bara topp, kompletterad med bassystem eller ska
den spela ensam fulllrange? Det är avgörande för elementvalet.


Lite om B&C-drivern

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72304&SearchTerms=bas

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72855&SearchTerms=boris
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7800 Posts

Posted - 2009/10/02 :  22:51:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
PSD2002...ja, vad ska jag säga? Har inte lyssnat på någon annan entumsdriver så jag har inget att jämföra med men nog tycker jag de funkar bra i mina multiceller. De lät hemskt illa när jag körde dem i ett par Electrovoice-horn men det var hornens fel, eller snarare missanpassningen mellan driver och horn.
Ska du köpa PSD2002:or så ta dig tid att leta ett ställe som säljer dem billigt, priset varierar kraftigt har jag sett.

Om budgeten är liten kan du ta en titt på Conrads (conrad.se) utbud av baselement, de har några 12" och 15"-modeller som inte ser helt fel ut för priset.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/03 :  09:50:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vill du bygga efter ett färdigt koncept är detta högst intressant:

http://www.eighteensound.com/staticContent/applications/kits/18Sound_kit12.pdf

Högtalare och horn är billiga här (jag har handlat där och man får grejerna efter en vecka, den längsta väntetiden är tiden det tar för pengarna att fara över östersjön, 2-5 bankdagar...):

http://www.soundworks-pa-shop.de/index.php?language=en&XTCsid=fc611f91fb0bfb0ca914cd4687cb6af6
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/03 :  12:19:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ett par tolvor som jag tycker mycket om, låter mycket bra upp i röstregistret, är dels Beyma (ni har för länge sedan insett att jag är Beymafantast) 12G40 som kanske låter bäst av alla 12:or jag använt, fantastiskt fin kon, lite sämre känslighet, 96dB. Sedan är 12P1000Nd riktigt trevlig, en otrolig pondus i botten men ändå riktigt bra upplösning uppåt, mina mäter 98,5dB känslighet efter inspelning.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

custom
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/10/04 :  16:48:55  Show Profile Send custom a Private Message
Hej på er och tack för svaren!
Grejer är det att jag redan har några PSD 2002:er liggande, så jag tänkte utgå från det. Men det finns ingenting som säger att jag inte kan ändra mig på den punkten och införskaffa några andra drivers. Huvudsaken är att det låter bra. (Till måttliga priser naturligtvis ). Angående CP21F har jag fått den uppfattningen att den ska ha mycket bra spridning, i alla fall horisontellt. Det är en av anledningarna till att jag vill ha ett diskanthorn för jag tror inte att driver sprider så bra över 10kHz. Till drivern har jag tänkt att ha ett CD-horn som heter H395 ( Eminence) som i kombination med PSD 2002 ska enligt uppgift låta bra. Jag har tänkt att använda högtalarna tillsammans med basbottnar, delat vid ungefär 80 Hz ( aktivt ). Så dom bör gå ganska långt ner och som gör att jag eventuellt kan använda dom ensamma till lite lättare musik.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/13 :  12:45:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Att det skulle sprida dåligt över 10kHz beror på hornets utformning. Studera databladet för det horn jag länkat till. Den driver du har tappar mycket i nivå vid höga frekvenser, det gör inte B&C 250. Visst, det är du som bestämmer i slutändan, men jag kan lova att filterarbetet är mycket lättare med DE250 istället för CP21F samt att du klarar dig med två element och får ett bättre slutresultat.

Du bör leta efter en 12:a med hög effekttålighet och lång slaglängd om du ska kunna använda den ensam också, element som de Ingvar länkat till är lämpliga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000