HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Säkringar / Trasig förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

castell
Starting Member

18 Posts

Posted - 2009/09/26 :  12:58:05  Show Profile Send castell a Private Message
Hej!
Jag råkade koppla in lågnivåutgången på mitt ljudkort till förstärkaren och vrida upp litegrann.. Ingen vidare ide visade det sig. (Var helt säker på att det INTE skulle vara lågnivåutgången men hade visst lite fel).

I vilket fall så är den tyst nu och det luktade inte särskilt gott efteråt. Men jag hoppas att det är en säkring som gått.

Om en säkring heter T500mAL250V.. Då antar jag att det är en trög(?) säkring 500mA 250V... Men vad står L:et för?

Kanske är det någon som har en servicemanual liggandes till Luxman a-383 och kan tala om vilka säkringarna är?

Edited by - castell on 2009/09/29 10:52:56

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/09/26 :  17:44:30  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej castell!
Trög 250 volt är alldeles riktigt men vad L står för vet jag inte.
Om det har luktat så är det inte bara säkringen som gått,det kan vara en kondensator eller någon halvledare typ transistor eller diod.

Mvh
bula44
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/09/28 :  23:45:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du menar att steget rök bara för att du skickade in för mycket insignal? Låter som om det hände något annat om nu ditt ljudkort inte vara kapabelt till extra mycket kräm.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

castell
Starting Member

18 Posts

Posted - 2009/09/29 :  10:51:37  Show Profile Send castell a Private Message
Har nu bytt säkringar och det hjälpte såklart inte.

Det som hände var att jag hade musik igång som visst innehöll en del skräplågbas som jag inte hörde i mina hfls-1:or så jag började undra varför det inte hördes nåt efter en stund och då såg jag att elementen stod och slog som bara den.. I panik så stängde jag av stärkaren, men det var för sent något hade redan gått sönder/ eller gick sönder när jag stängde av den.

Det jag har att gå på nu är att det är HELT tyst inte brus ens i högtalarna och det är samma på båda kanalerna och samma på alla ingångar.

Så om någon har tips på en händig elektronikreparatör i Uppsala trakten så tar jag gärna emot förslag!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000