Imorgon sjösätts mina Proteus!!! Jippie... Hardcore-puristen i mig vill inte ha högtalarterminaler. Istället vill jag borra ett litet hål för kablage som går till det externa delningsfiltret. Men nu blev jag osäker. Blir det pyspunka i basreflexsystemet Måste jag täta hålet
Jag hade tänkt mig IXOS 6003 (flätad) till basen och Elfas teflonisoledade kabel till diskant. Synpunkter på det vore också önskvärda
mvh // vit
ps nästa diy-projekt är redan i planeringsstadiet. Denna gång blir det en Aleph P eller BoSoZ.
tyvärr har jag ingen digitalkamera. jag ska försöka fixa lite bilder till slutet av nästa vecka då jag får hem högtalarna till borlänge.
En fråga till...jag har avsiktligt inte limmat igen ena sidan eftersom jag ska exprememtera med olika slag dämpning. Sidan är dock fastskruvad med ett tjugotal skruvar. Påverkar detta ljudet mycket?
En fråga till...jag har avsiktligt inte limmat igen ena sidan eftersom jag ska exprememtera med olika slag dämpning. Sidan är dock fastskruvad med ett tjugotal skruvar. Påverkar detta ljudet mycket?
Inte om du har en tätningslist där som dem man har mellan elementchassiet och lådan...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Finns en fin kabelgenomförning i förnicklad mässing för segelbåtar. Kablar skall ju upp i masten. Den tätar nog hyfsat bra, och med hjälp av lite "klet" på insidan blir högtalaren tät. Snyggt blir det troligtvis också.
En mycket seriös och estetisk lösning, men om det är sluten låda??
Ställ högtalaren på spikes och borra ett hål i botten för kabeln.. ingen som ser hur mycket "klet" som sitter runt kabeln och det lämnar baksidan orörd för ev senare terminaler..
Annars köp riktiga kabelgenomföringar, ni vet sånna där med en gummiring som klämms åt med en mutter så att den tätar mot kabeln..
jag har fräst upp ett 16mm hål bak på högtalaren. dessvärre drog det snett så ena hålet blev lite ovalt :-( idag köpte jag massor av gängtejp...fungerar inte det får jag väl kladda silikon i hålet.