HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spadar vs Bananer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/12 :  00:24:55  Show Profile Send nalle a Private Message
Vilka är fördelarn respektive nackdelarna med dessa?
Finns det någon ljudmässig skillnad?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/12 :  09:42:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, spadar sägs vara bäst, ger nog bättre kontakt än bananer som ju bara "pluggas" in medans spadar dras fast.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/01/12 :  10:15:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ihåliga bananer ska vara bättre, för att det är mindre gods.
Tror att Nordost har såna.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:14:06  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har stora tunga kablar med bananer. Det funkar men dom sitter inte så bra som jag skulle vilja fakitskt så jag tror att spadar är bättre =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  12:35:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi hade en liten diskusion om detta på #hififorum igår. Vi kom väl fram till ungefär samma sak. Nmligen, att ingen vet.. Jag håller nog på spadar, eftersom de sitter fast mycket bättre. Men sen är det helt klart att Nordost bananer är helt ok. Passar Quad mycket bra bl.a. Den typen som audioquest har är jag lite skeptiskt till även om jag inte haft problem med dem. Helst skall de väl kunna spännas fast....

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:51:01  Show Profile Send mag a Private Message
Spadar har en tendens till att lossna (vilket ger dålig kontakt) så jag håller på bananer.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:55:02  Show Profile Send n/a a Private Message
mag: Jag tycker tvärtom, att bananer inte sitter ordentligt. Lättare att det bli småglapp med bananas. Kan man dra åt en spade på rätt sett (ordentligt) lossnar de inte och några småglapp är det inte tal om.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:59:30  Show Profile Send ekman a Private Message
bra bananer typ wbt och nordost kan du ju justera hur hårt dom sitter också och så här skriver nordost dom tror vi ju självklart på =)

" Although Nordost loudspeaker cables are available with spade connectors we highly recommend the use of our Z plugs. This tight fitting, low mass 4mm banana plug is made from Beryllium copper which is hard gold plated. The low mass design preserves the low capacitance and inductance characteristics of the cable at the termination point and minimizes signal reflections back into the cable."
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:05:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Ekman: Jo, som jag skrev innan. Nordosts bananer är helt ok, och WBT oxo antagligen (inte inte provat dessa). Men standardbananer som audioquest tycker jag mindre om. Fast även om nu nordost rekommenderar sina bananer så har jag lite svårt att tro att de sitter bättre än spadar. Sen om nordosts bananer 'låter' bättre pga större kontaktyta, det vet jag inte faktiskt. Mycket möjligt, fast jag är ändå lite skeptisk :) .

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:32:02  Show Profile Send ekman a Private Message
dom menar ju även att det blir en kontaktpunkt med spadar medans det med bananer blir så att säga en direkt övergång alltså ingen eller liten skillnad i capacitans och induktans mellan kontakterna vilket spadar alltså inte gör sen håller jag med dig om att det finns dåliga bananer också men jag tror en bra banan är att föredra framför spadar 7 dar i veckan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:34:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tror tvärtom, men det är som jag skrev på Quakenet, antagligen rätt små skillnader vi talar om... Det finns bra o dåliga spadar och bra o dåliga bananas. Jag håller på spadar, men är tvungen att köpa bananer eftersom Quad inte tar spadar.. (dumt).

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:36:01  Show Profile Send ekman a Private Message
vad ser du för fördelar me spadar gentemot bananer då??? jag har ju flera stycken för bananer men har ännu inte hört någon för spadar förutom att dom sitter hårdare vilket INTE är sant med en bra banan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:42:32  Show Profile Send n/a a Private Message
De sitter hårdare, därför mindre glapp (inget glapp) alltså bättre ljud.... Det är min upplevelse hittills. Men som du ser så skriver även JAG att det finns BRA och DÅLIGA bananer. Bra bananer kan du SPÄNNA fast, och nordosts sitter underligt nog oxo rätt hårt, iallafall till min Quad909.

over and out.. Jag har inte så mycket mer att säga om saken.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:44:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Kom igen nu resten av foumdeltagarna... Lite synpunkter och funderingar tack!

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:44:56  Show Profile Send ekman a Private Message
men du kan ju utvidga nästan alla bananer och trycka i dom så dom sitter HÅRT ok kanske inte riktigt lika hårt som en spade om du drar åt allt vad du kan men tillräckligt hårt iallafall =) bananer är dessutom mkt enklare att hantera och lossnar inte med tiden på samma sätt som spadar brukar göra plus bananer brukar bara finnas i en storlek? mina gamla högtalare tog bara jättespadar =) sen finns det normala och små spadar också jättejobbigt ju
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:47:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Som jag skrev innan. Vet man hur man sätter dit en spade ordentligt lossnar den inte. Kan man inte detta, kan man hålla sig till bananer..

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:48:40  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker om bananer. De har en fjädrande effekt som gör att de inte lossnar till slut om man rör på kabeln.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:50:04  Show Profile Send ekman a Private Message
kom igen då R nämn en fördel med spadar förutom att du tycker dom sitter bättre =) i dare you
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:53:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Den enda uppgiften en kontakt har är ju f-n att sitta ordentligt... Vad mer behövs, bybees? Sitter den bättre, låter den bättre....

Vad säger Ni elektriker om detta? Vad hade ni använt i en annan el-installation än hifi? Bananer eller spadar? Och nej, dessa två är era enda alternativ...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:57:23  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
kom igen då R nämn en fördel med spadar förutom att du tycker dom sitter bättre =) i dare you


och för övrigt så kontaktyta användarvänlighet att dom inte lossar med tiden osv spelar ingen roll eller?

och sluta nu säga att spadar sitter mkt bättre än bananer det är ett dåligt argument då bananer kan sitta i princip hur hårt som helst om man vet hur man spänner fast dom =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:59:33  Show Profile Send n/a a Private Message
*vänar på andra forum-postare*

Min övertygelse är fortfarande spadar..

GOTO 10

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:03:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Den enda uppgiften en kontakt har är ju f-n att sitta ordentligt... Vad mer behövs, bybees? Sitter den bättre, låter den bättre....

Vad säger Ni elektriker om detta? Vad hade ni använt i en annan el-installation än hifi? Bananer eller spadar? Och nej, dessa två är era enda alternativ...



Vad sägs om något som inte lossnar så lätt pga vibrationer eller yttre påverkan eftersom det fjädrar och rättar till sig igen i stället. Om man ska göra en problem- och underhållsfri installation som håller i längden alltså. Om man har tid att gå runt och efterdra kontakter jämt så kanske spadar är bra, jag vet inte. Är iofs ingen riktig elektriker så min röst räknas nog inte.

Edited by - marens on 2003/01/12 19:05:52
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:06:34  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
et inte vad som ger bäst ljud, men jag föredrar gafflar (spadar)...
med undantag för WBTs bananer, dom sitter som berget och do är mycket smidagare att ha och göra med än gafflar...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:06:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Alltså, hur kan en banan sitta bättre än någonting som man kan dra åt med en hyllsnyckel?? Jag har aldrig haft problem med att spadar har behövts spännas.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:08:35  Show Profile Send ekman a Private Message
återigen

bättre kontaktyta sitter hårt kanske inte exakt lika hårt som dom först 10min efter du dratt fast din spade men alltid lika hårt iaf plus en rak övergång induktans och kapacitansmässigt vilket inte spade är plus mer användarvänligt??? finns ju inga fördelar med spade gentemot banan
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:09:47  Show Profile Send n/a a Private Message
jaja...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000