HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nyttan av/nackdelar med katodkopplat effekt triod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2009/09/23 :  16:35:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
T.e.x med 6c33c,vad blir nyttan med att koppla utrafon på katoden iställey för anoden.
jag vet ju att förstärkningen blir ungefär lika med 1,och den kräver mer swing av försteget,men hur tar jag reda på hur mycket den behöver?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/09/23 16:39:18

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/09/23 :  21:07:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
* Lägre dist i själva slutsteget, slutröret jobbar med 100% återkoppling.
* Lägre utimpedans (i de fall det nu är en fördel)
* Bättre förmåga att driva krångliga laster (tycker jag i alla fall...)
Troligtvis blir frekvensgången bättre också i och med att utgångstrafon drivs av en lägre impedans.

De två mest konkreta problemen jag stött på när jag designat katodföljarsteg är att få till ett drivsteg som levererar tillräckligt stort "rent" spänningssving samt att lösa biten med glödmatning av slutrören (glöd-katodisolation).
Som drivsteg har jag fått bra resultat med drosselkopplade trioder, andra har kört med hög B+ och CCS:er som tål spänningen.
6SN7, 12B4A och E280F har funkat bra när jag experimenterat.

Vad det gäller slutrör har jag en preferens för lågimpedanta strömstarka rör som kan jobba med låga lastimpedanser och därmed ge bra uteffekt utan att behöva enorma spänningssving på ingången.
PL519, PL504 och PL36 kan nämnas som exempel, 12B4A också om man lirar i de lägre effektklasserna. 6C33C har jag sett användas i såna här kopplingar, kanske katodkoppling är en fördel där vad det gäller dessa rörs något besvärliga uppvärmningsförlopp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2009/09/23 :  21:22:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
6C33C har jag sett användas i såna här kopplingar, kanske katodkoppling är en fördel där vad det gäller dessa rörs något besvärliga uppvärmningsförlopp.

Ja jag tänkte,då jag har dessa rör samt trafos från lundahls,om jag senare kunde byggaihop nåt med dom (ligger alltid ett steg eller två före i tankarna..)
Jag får söka och sen om jag hittar någor mer att läsa om ämnet.
Om nån har nån bra länk så posta gärna den.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/09/23 :  21:55:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Inte specifikt om 6C33C men mycket snack om katodkopplade slutsteg:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=105859

Är säker på att det ska finnas schema på nåt eller några steg med 6C33 nånstans också...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2009/09/23 :  22:01:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,tackar.

Learning by burning..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/24 :  10:03:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag hittade inom () scheman till två katodkopplade 6S33S:

http://www.pastisch.se/faktiskt/6C33C-KMP-22.jpg

http://www.pastisch.se/faktiskt/6c33c_3.gif
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2009/09/26 :  17:08:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Vet att det har funnits länkar till sidor med info om olika fasdelare,men som vanligt när man blir intresserad av det hitta jag dom inte,nån som har länkar till den sidan eller andra sidor med info om olika fasdelare eller sidor om katod kopplade slurör?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/09/27 :  12:36:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
http://www.tubecad.com/2005/June/blog0049.htm

Leta runt på huvudsidan så finns det fler artiklar om katodföljarsteg

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2009/09/27 :  12:46:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,tackar!
En till fråga då..som jag tror att bla du Fuling är en fena på
Har enLL1623 trafo som med 8 ohms last (kopplad som 8 ohm),Ger 1,6k impedans.Men med katodkoppling TROR jag att hälften av detta skulle behövas,går det att koppla om och tappa 8ohm från antingen 4 ohm eller 16 0hm (ja vilken av dom blir det?Troligen 4 ohm)och få ca 800 ohms impedans?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/09/27 :  13:20:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, har aldrig riktigt lyckats sätta mig in i alla kopplingsalternativen på Lundahljärnen men om du kopplar dem så att de är avsedda för 1,6k/16ohm så får du 800ohm på primärsidan om du ansluter en 8 ohms last.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2009/09/27 :  13:22:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000