HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny standard: Döen för DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/21 :  18:08:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Hurra för ytterligare en standard.

http://www.dagensps.se/artiklar/2009/09/21/32070511/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/teknik-prylar/2009/09/21/28038683/index.xml

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/21 :  18:11:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Wow, läshastighet 8x .....vad nu det är?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/09/21 :  20:43:15  Show Profile Send esl a Private Message
Troligen 8x snabbare än något annat... och man kan ana att dom menar dagens Blue ray.
Då kan man fyrdubbla upplösningen av bilden till 3940*2160P samt lite fler ljudkanaler
Bland annat saknar jag idag en buttkicker signal och två extra centerkanaler, en på varje sida om den i mitten... sedan vill man ju ha ett par kanaler med ultraljudsinformation över 196 kHz kan vara bra till fosterdiagnostik! Separata plutoniumdiskanter har jag saknat sedan jag läste Liftarens guide till galaxen första gången.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/22 :  00:22:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gissningsvis menar de 8x för läsning av data, på samma sätt som det sitter 4x DVD spelare etc i de flesta datorer,
bluray används ju inte bara för film och musik utan det kommer ju allt för som medium för datorspel etc (ex. PS3).
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/09/22 :  02:29:59  Show Profile Send Nygga a Private Message
Man kan ju fundera om inte blueray slår, varför skulle nu detta sälja bättre. Vilken tur att man inte köpt bluerayspelare. :)

Peter

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/09/22 :  03:04:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Frågan är väl snarast om inte BD blir det sista skivbundna formatet. 100 Gig är inte mycket i dag liksom.......

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:58:28  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det har länge talats om möjligheten att addera fler lager till bd -skivan för att uppnå ytterligare lagringsutrymme. Detta är inget nytt. Att skapa en standard likt blu-ray tar tid och inget vi kommer se närmsta åren. Tror absolut blu-ray kommer slå ut dvdn, på sikt. Skillnaden är ju inte lika stor som skillnaden vhs/dvd, och den övergången tog ju lång tid...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/22 :  11:37:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blu-ray är för dyrt i dagsläget, därför har det inte slagit ut DVD:n. Dessutom är de flesta nöjda med bildkvaliteten på DVD och har kanske inte ens sett blu-ray bild. Sänks priset så det inte skiljer så mycket eller inget alls blir saken dock biff...tror fortfarande folk generellt sett vill ha fysiska filmer och inte nedladdade filer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/22 :  17:37:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Man kan ju fundera om inte blueray slår, varför skulle nu detta sälja bättre. Vilken tur att man inte köpt bluerayspelare. :)


Som Svanbo skriver så är väl detta en vidareutveckling av BD, inte en ny standard. Rimligen så skulle väl ex. spelarna vara bakåtkompatibla med vanliga BD.

Tänk på att det faktiskt finns två DVD format också, när DVD först kom så fick man tänka sig noga för innan man köpte DVD-spelare till datorn eftersom de flesta då endast stödde endera + (som är samma som filmstandarden) eller - formatet, fast efter ett par år så var alla spelare kompatibla med båda formaten. Dessutom fanns DVD-RAM fast det dog väl ut(?).
Dessutom är det väl fortfarande så att film endast kan brännas på + skivor(?)

Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:27:00  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Det är alltid något nytt format på G

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:33:38  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag som precis som slog till på en DVD-spelare. Nu ligger man redan efter ;-)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:54:35  Show Profile Send pak a Private Message
Vill inte ens testa blu-ray ifall dvd-samlingen visar sig bli obrukbar som vhs-samlingen blev.
Va trist.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/22 :  23:41:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Alla Bluray spelare kan spela DVD också, så obrukbara DVD är i alla fall inget problem.

Bluray börjar väl för övrigt ta rejäl fart nu? I alla fall där jag bor, alla nya (och rätt många gamla) filmer finns båda att köpa och hyra på Bluray, i butiken där jag ibland hyr filmer så tar väl Bluray upp ungeför en tredjedel av ytan numera.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/23 :  09:07:47  Show Profile Send pak a Private Message
tänker mer på att man blir kvalitetskräsen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2009/09/23 :  10:01:31  Show Profile Send dmr a Private Message
quote:
Dessutom är det väl fortfarande så att film endast kan brännas på + skivor(?)


Nej då, DVD-R/DVD-RW fungerar utmärkt till film. Det beror helt på uppspelaren vad som funkar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/23 :  11:24:19  Show Profile Send gcs a Private Message
För ett år sedan köpte jag en Pioneer 989 för jag skulle få HDMI plus SACD. Sedan fick jag av min familj en BD spelare och jag märkte då att vanliga DVD filmer fick ännu högre bild kvalitet. Det var på grund av att BD spelaren skalade upp bilden. Jag kände mig ett tag lite lurad med Pioneer:en men jag behöver ju i.a.f en spelare för SACD/DVD-A. Man behöver inte köpa en jätte dyr BD för att det ska bli såå mycket bättre bild.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/09/24 :  11:42:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det finns inbyggt ett allvarligt fel i BlueRay...
Det ska inte behöva ta flera minuter för en skiva att boota huvudmenyn på en film man köpt.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/09/26 :  13:41:00  Show Profile Send bmxx a Private Message
nu vet jag inte om det stämmer, men det är väl så att cd kör med röd laser, dvd med blå och nu det nya formatet med lila.
och detta för att frekvensen på ljuset kan snappa upp mer info på mindre yta.

kan man då anta att om man drar det hela lite längre att det ultimata formatet kommer att använda sej av alfa-strålning, och att man placerar atomer som ettor och niollor på skivorna?
det hela skulle väl då funka som ett elektronmikroskop? antar att man skulle rymma hiskeligt mycket info på en skiva i så fall.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/26 :  14:27:11  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
ultimata formatet kommer att använda sej av alfa-strålning
En strålande bra idé. Frågan är om konsumenten verkligen behöver så pass mycket lagringsyta.
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/09/26 :  14:37:57  Show Profile Send bmxx a Private Message
ja det är ju sant, men då kanske det där med foster-diagnostiken via hemmabion och lite andra sköna funktioner kan bli en verklighet..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000