Author |
Topic |
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 23:49:33
|
Hej alla hifirävar. Har nyligen flyttat till hus, och i källaren har jag tänkt att använda ett tidigare garage till hemmabio/hifirum. Vägg i vägg med garagets ena kortsida har jag en jordkällare som är belägen ca 70 cm lägre än den normala källarnivån, dock med samma takhöjd som övriga källaren. Hur som helst utrymmet ovanför jordkällaren finns tillgängligt som en inbuktning i garagets övre kortsida, där jag tänkt ha bioduken och högtalarna. Utrymmet är alltså ca 70cm högt, från tak och ner, samt 3 meter brett och två meter djupt. räknar jag lite snabbt på de måtten så finns 4200 liter till förfogande, för att bygga in kanske ett horn eller annan skrymmande subwooferlösning. Har även funderat på att bara bygga en baffel och montera ett par element, det borde fungera en stor sluten låda på 4 kubik, fast det kanske inte blir så bra. Däremot så verkar horn vara en intressant lösning, det som ofta nämns i samband med horn är att de är skrymmande, men nu har jag alltså ett utrymme "över". Helst vill jag att konstruktionen skall gå ner till 20 Hz men är det möjligt med hornkonstruktion? Element har jag inte bestämt, har 2st äldre 15" altec lansing PA-basar som kanske skulle kunna passa. Alla förslag på element och lådkonstruktioner mottages,budgeten bör ligga på max 5 papp för ett element. /Mvh Tobias
|
H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups. |
|
jonny99
Member
432 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 23:01:43
|
Tackar för snabba svar, Subhornet eller kanske ett liggande variant av garderobshoret skulle kunna funka, jag vill dock att det går till 20Hz annars har jag svårt att motivera ett stort koplext byggge. Om jag fattat rätt så är det hög bl och lätt kon som räknas, jag har faktiskt ett par vifa 12" element som har bl 12 och konen är ganska lätt vill jag minnas, vas ligger på 400l och fs på 21hz om inte jag minns fel, kan det vara något att stoppa i ett horn? Slutligen, finns det något bra datorprogram för att räkna ut ett lämpligt horn?
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/09/18 : 09:47:16
|
Jag skulle fundera på lämna lite plats i hörnen mot utrymmet för eventuella basmumsare(aktiva eller passiva), så kan ju subben bumla på i mitten..... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/09/20 : 10:32:12
|
För begränsade utrymmen är TH perfekt kompromiss mellan lådstorlek och ljudkvalité, men när du nu har möjlighet att fullkomligt flippa ur är det klart att du ska ha ett riktigt frontladdat horn!
Här är en simulering, två kubikmeter, 1.5 kvadratmeter strålande area, 20 Hz avstämningsfrekvens. Simulerat med två B&C 12PE32, lätt kon och stark magnet. 130 dB vid 20 Hz och 145 dB vid 100 Hz MAX, men om du väljer ett element med längre slaglängd och du inte är orolig över att huset ska rasa kan du få ut närmare 140 dB vid 25 Hz och 150 dB vid 100 Hz. Dock finns en överhängande finns för att huset ska
Intressant |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2009/09/22 : 02:58:27
|
Petter: Inräknat rummmets bidrag; Blir det inte en väldig peak 25 - 40 Hz med en sån karaktär? Eller är det det som är " grejen "? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 20:39:40
|
Hej, vilket suveränt läge du lyckats ordna! innan du bestämmer dig slutgiltigt för vilken princip du ska köra med kanske du ska känna infinite baffel också om du inte gör det, alltså att man sätter element med väggen/golvet/taket som baffel och har i princip oändlig volym bakom elementet. IB kan tydligen ge extremt bra sub bas. Se t ex denna installation: http://s67.photobucket.com/albums/h298/kingkip/IB%20Sub/ |
|
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 00:39:41
|
Tack för alla fina förslag och visat intresse, IB har även slagit mig några gånger, helt klart en enklare lösning än ett horn. Ja vi får se vad som händer, projektet drar nog igång om någon månad när källaren skall göras i ordning. /Mvh Tobias |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 11:11:52
|
Jag håller med Petter, med det utrymme Du har så bygg ett riktigt horn. Jag skulle dock byggt ett compoundorn med Beyma 21L50, det elementet är det mest "äkta" och naturliga baselement jag hört, även i mina smålådor. http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/21L50.pdf Annars kan 2st 18P80nd vara ett alternativ, en dedikerad horndriver med bra verkningsgrad. http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/18P80Nd.pdf
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ampzilla
Member
133 Posts |
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 12:56:18
|
Ampzilla: Om jag inte är ute och cyklar så är det herr PetterPersson som har konstruerat monstret i artikeln.
Petter: "men när du nu har möjlighet att fullkomligt flippa ur" |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 13:27:07
|
Borde vara Beatrice de pratar om. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61668 |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
toz
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 09:06:53
|
quote: För begränsade utrymmen är TH perfekt kompromiss mellan lådstorlek och ljudkvalité
Med risk för att bli idiotförklarad, vad är TH för något? Tycker kurvan ser bra ut. Följdfråga 130db vid 20Hz låter som lite overkill, skulle det räcka med en driver för att få samma frekvensgång men lite mindre spl? /Mvh Tobias |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 18:18:31
|
Anders, hornet är simulerat för hörnplacering, så gain pga placering är inräknat. Däremot kommer nivån i basen vara något högre pga längre efterklangstid i basen än i de övriga registren. Dock går det inte att göra fullstora bashorn utan att full nivå ända ner till gränsfrekvensen, full optimerade frontladdade horn fungerar inte så, så att säga. Dessutom kommer basen att bli sjukt torr och väldefinerad och den lilla höjning som rummet ger är psykoakustiskt föväntad så det kommer inte ställa till några problem. Jag har själv ett stort TH som mäter rakt ner till 30 Hz vid hörnplacering och det funkar fint
Ett tappat horn är en blandning mellan horn och pipa där man använder både elementets fram och baksida i horngången. Det ökar verkningsgraden vid låga frekvenser och i små horn vilket gjort det till en bra och populär kompromiss mellan storlek och ljudkvalité. Det man måste kompromissa med är bandbredden, exempelvis 20->60 Hz eller 30->85 Hz är vanliga bandbredder. Vill man utöka bandbredden måste man ha full koll på veckning så att resonanser i hornet motverkas, det är svårt att lyckas med. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 18:21:27
|
Ingvar, 18P80nd, har inte den lite väl låg Bl för att passa i ett horn? Övriga paramerar ser ju dock finfina ut, låg massa för 18" t.ex.
Jag hade satsat på 12" eller 15" då dessa i regel beter sig bättre vid högre frekvenser än 18".
Har Beyma någon bra motsvarighet till B&C PE32:an eller någon 15" med lätt kon och stark magnet? |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 07:43:46
|
Beyma har dels MI serien som skall vara avsedda för horn, 12MI100 och 15MI100, har inte använt dessa själv men 12:an har gott rykte i pro sammanhang.
12P80Nd har tyngre kon än PE32:an men bättre BL, jag har använt den i TQWT konstruktioner med mycket bra resultat, även 15" varianten i pipor för scenbruk. Annars fastnat för 12P1000Nd som har ännu tyngre kon men låter ruskigt bra i pipa, märkligt bra upplösning hela vägen upp i röstregister.
Tänker snickra mig ett par compoundhorn med 12P80Nd då, även om dom blir stora, Brittmarie kommer att uppleva dem som pyttesmå jämfört med mocarna
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 08:13:53
|
Okej, tackar, ska spana in dem snart.
Du har nämnt "compound horn" ett par gånger nu, menar du ett horn som är både front och bakladdat men har olika flare och olika längd? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 12:33:47
|
Petter, ett äkta compundhorn är precis som Du säger, en tratt bakåt och en framåt enligt Olsons konstruktioner från 30-talet, Tannoy Westminster t.ex. är ett äkta compoundhorn. Jag använder uttrycket slarvigt då man, när jag började på tidigt 70-tal, brukade benämna alla horn som inte hade en sluten kammare på ena sidan drivern son compoundhorn. Vad jag tänker snickra är ett bakladdat horn, ganska mycket i stil med ett Schmacks, typen har många kritiker men den som har hört ett välkonstruerat stort bakladdat horn med en bra 12:a som fungerar upp till ca 1200-1500 så man kan bygga tvåvägs, brukar bli fast.
Jag vet inte om Brittmarie tycker att vi skall ha både sådana och mocar i vardagsrummet, men man vet aldrig något innan man provat.
Ingvar |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 21:41:44
|
Då fattar jag bättre hur du menar och Jo tack, jag vet hur det är att "råka fastna för stora horn"
Lycka till med veckningen! Tredjetonsdippen är inte att leka med i bakladdade horn som du vet, kommer det dyka upp resultat här senare?
Vem vet, Brittmarie kanske gillar de bakladdade mer än mocarna, mina svärföräldrar är ju överförsjusta i mina 600-liters "luvor" |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 22:52:30
|
Nu har jag nog råkat stjäla denna tråd med pladder om mitt nya hornbygge. Det blir ett privat projekt, helt utanför H.A.D så ny tråd kommer, med ritningar för den intresserade.
Ingvar |
|
|
|
Topic |
|