HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla SiriuS/Gamut-steg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:39:38  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej på er allihop, jag har en fundering på hur de gamla stegen från SiriuS eller numera Gamut står sig idag. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av ?
Tack på förhand / Tord

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:44:22  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag äger ett Gamut D200 MK2 ( försteg Gamut C2R) och är mer än nöjd. Köpte det nytt för 8 år sedan och jag har aldrig ångrat mig. Tvärtom. Jag har inget intresse att byta! Om jag byter blir det rör....

Edited by - Bland on 2009/09/13 18:44:50
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:51:33  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Hej igen.
Jag har en hel del erfarenheter av rörsteg , så hur kan man säga att ljudet skiljer sig mellan Sirius/Gamut och t ex Audio Research eller andra rörsteg ?
/ tord
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:23:50  Show Profile Send Bland a Private Message
Gamut låter "lite rör" om man får säga så - det finns ju inget rörljud egentligen. Jag tror inte skillnaden är så stor mellan ett arc steg och Gamut. Det är två oerhört bra steg, så det är lite tycke och smak över det hela. Det är så svårt att säga något vettigt, då allt handlar hur man kombinerar saker!

Gamut och maggisar låter oerhört bra. Mina Respons Grand låter mycket bra med Gamut. Att jag vill byta till rör nästa gång jag handlar, har mer att göra med att jag tycker att rör är kul....
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/09/13 :  21:27:36  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Aha! kanske SiriuS/Gamut är lite som rör med mer "fjong" !
Någon mer därute som har åsikter i ämnet ?
/ Tord
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/09/13 :  21:50:46  Show Profile Send rambler a Private Message
väldigt intressant.......
Har länge funderat på hur gamut låter.
Dom tidiga sirius typ dm100 är väl en budget variant av nuvarande gamut.
Om dom låter som rör gör ju inte saken sämre.
Gamut verkar ju inte göra så mycket reklam för sig dom har väl varit mer inriktade för studio bruk.
Det är väl på senare år dom har släppt sina produkter till almänheten.( Är jag ute å cycklar i ämnet )
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/13 :  23:38:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Av det jag läst och hört ifrån olika personers lyssningar så är de äldre Sirius slutstegen mer åt det neutrala, Gamut D200 har för varje utgåva låtit mer och mer neutralt dvs Mk1 ska vara den som har mest dragning åt det mörka/varma men ändå inte låta speciellt jätte färgat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/09/14 :  08:53:39  Show Profile Send Bland a Private Message
FBK skrev;

"...Gamut D200 har för varje utgåva låtit mer och mer neutralt dvs Mk1 ska vara den som har mest dragning åt det mörka/varma men ändå inte låta speciellt jätte färgat."

Det är vad jag också har hört. Jag har pratat med folk som har uppgraderat ifrån mk2 till mk3 och inte alla har varit helt nöjda. Tvärtom om, en del värme har försvunnit - sammetssläggan var borta som någon sa. Jag har medvetet valt att låta bli att uppgradera.

Rambler. Gamut var tidigare ägt av Olle Lund Christensen som byggde studios. Till studios byggde han även förstärkare i första hand och senare cd-spelare, mm ! När d200 slog igenom och började sälja blev Gamut ett namn och han sålde bolaget till någon högtalarfabrikant. Ole Lund själv är idag högtalarkonstruktör på något finskt företag. Amphion?

Gradient, gamla audio physics använde(r) d200 som ref.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000