Jag har länge tänkt prova aktiv delning till mina elektrostathybrider. Tanken var att använda OP-förstärkare och dela vid ca. 100Hz mellan basen och panelerna. Som ett första test av delningsfrekvensen, så gjorde jag enkla 12dB passiva RC-filter och satte på lågnivån. Förbättringen blev betydligt större än väntat!
Jag kör med LM3875 till basen och LM1875 till panelerna. Dessa kommer dock att bytas ut mot paralellkopplade LM3886 till panelerna och LM4780 till basarna. Med passiva filter, så är det busenkelt att sätta dessa direkt på förstärkarkorten och sedan höja gainen en aning för att matcha förlusten i filterna - eller?
Frågan är således: -Är det värt det extra "besväret" att bygga antiva filter eller fungerar det tillräckligt bra med passiva?
/R
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater
Detta kanske är en urdum fråga, som jag får skämmas för länge, men passivt 12dB RC hur gör man ett sådant? För mig ger varje re-aktiv komponent endast 6 dB.
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Man får en väldigt slapp överföringskaraktäristik om man kör helt passivt. Ska man få någon snits på det så måste man ha spolar också. Nu när du har tillgång till matningsspäning så kan du ju antingen köra med en opamp eller en simpel emitterföljare.