HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Passivt delningsfilter - linjenivå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/04 :  16:41:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag har länge tänkt prova aktiv delning till mina elektrostathybrider.
Tanken var att använda OP-förstärkare och dela vid ca. 100Hz mellan basen och panelerna. Som ett första test av delningsfrekvensen, så gjorde jag enkla 12dB passiva RC-filter och satte på lågnivån.
Förbättringen blev betydligt större än väntat!

Jag kör med LM3875 till basen och LM1875 till panelerna.
Dessa kommer dock att bytas ut mot paralellkopplade LM3886 till panelerna och LM4780 till basarna.
Med passiva filter, så är det busenkelt att sätta dessa direkt på förstärkarkorten och sedan höja gainen en aning för att matcha förlusten i filterna - eller?

Frågan är således: -Är det värt det extra "besväret" att bygga antiva filter eller fungerar det tillräckligt bra med passiva?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/04 :  20:21:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Detta kanske är en urdum fråga, som jag får skämmas för länge, men passivt 12dB RC hur gör man ett sådant? För mig ger varje re-aktiv komponent endast 6 dB.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/04 :  22:17:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Magils: Det är helt korrekt två kaskadkopplade steg!

Ex. LP-filter

In*--R---R---*Ut
..........|.....|...
..........C.....C..
..........|.....|.
.........gnd...gnd

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/09/05 :  13:13:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man får en väldigt slapp överföringskaraktäristik om man kör helt passivt. Ska man få någon snits på det så måste man ha spolar också. Nu när du har tillgång till matningsspäning så kan du ju antingen köra med en opamp eller en simpel emitterföljare.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/09/05 13:14:30
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/09/09 :  15:09:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Å vill man inte lägga till OP-amp så är ju LM3886 och LM4780 redan sådana så man kan gott implementera ett 12 dB filter runt varje sådan krets direkt.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/09/09 :  16:11:40  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
UrSV: -Så klart!

Såg ett aktivt filter som en"passiv" del + en följare - my bad!

Då är ju saken biff!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000