HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beatles nya mastringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/04 :  11:28:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
... är på G.

Artikel i Svd om detta, och en intervju med Björn Engelman på Cutting Room angående mastring och komprimering.

Ska bli spännande att höra hur det kommer att låta om Beatles efter ommastringen. En del av mig vill inte att det ska göras, en annan del av mig tycker att det vore trevligt att fräscha till ljudet på en del av skivorna. Det låter lite tunnt och plåtigt om vissa skivor...

Min anläggningstråd

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/09/04 :  11:52:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag blir lite misstänksam eftersom de redan är remastrade och återutgivna. De som finns är bra tycker jag så varför en till? ett sätt att få sälja ytterligare en version till dom som redan har?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/04 :  12:00:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har levt under föreställningen att det enda som tidigare varit remastrat är soundtracket till Yellow submarine...?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/09/04 12:01:12
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/09/04 :  12:05:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
"Det finns emotionella värden i ljudbilder och att ändra dem gör man inte o Hur ser det ut för mastringskonsten i ett klimat där det snart inte kommer att tillverkas några cd-skivor längre, och folk verkar nöja sig med ihopkomprimerade mp3:or? Och, kanske ännu viktigare, där de flesta väljer bort hemmastereoanläggningar till förmån för datorns inbyggda högtalare och små Ipod-snäckor? Är resultatet av mastringen fortfarande relevant, eller är den redan bortkomprimerad när den når de flesta lyssnares öron?"

Skrämmande påståenden, CD-skivan kommer inte att dö ut än på mycket länge (OK, det kanske inte är det dominerande mediet om tio år men den kommer att leva kvar ändå)

"Beatles remastrade utgåvor kommer förmodligen skapa kontrovers bland Beatlesfansen, inte minst komprimeringen som genomförts för att just öka volymen"

Jaha, som man kunde tro...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/09/04 12:09:53
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/04 :  12:42:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns en bra artikel om utgåvan i senaste High Fidelity. Den gjorde mig köpsugen.
Det ska tydligen inte gjorts någon dynamisk komprimering. Man har varit väldigt försiktiga med ingrepp, bara försökt få bort överdrivna sibilanser o. dyl.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/04 :  13:03:06  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
"Beatles remastrade utgåvor kommer förmodligen skapa kontrovers bland Beatlesfansen, inte minst komprimeringen som genomförts för att just öka volymen"
Snart är vi alla som var mellan 15 och 30 år under 60-talet pensionärer och hörselskadade. Då är det väl inte så dumt om man får nivån lite upp pumpad.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/09/04 :  14:34:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Skivor köpta på 60-70 talet kommer att stå sig länge.
Oavset vilka "förbättringar" man än gör så är det orginal
utgåvor man refererar till.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/09/04 :  17:22:30  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Jag blir lite misstänksam eftersom de redan är remastrade och återutgivna. De som finns är bra tycker jag så varför en till? ett sätt att få sälja ytterligare en version till dom som redan har?
Senaste gången man hade framme masterbanden ur arkiven var 1987.
På så vis är det kul att man plockar fram de igen. Nu får man verkligen hoppas att de gjort ett bra jobb.
Jag väntar med att köpa skivorna tills jag läst lite kommentarer om hur de låter.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2009/09/04 :  18:12:15  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jo, jag tror SvD's artikel är lite fel. Det står mycket om komprimering, men vad jag har hört har man försökt undvika det i just detta fall. Jag har tidigare köpt en Beatles CD, men den låter förfärligt, det är alltså från 1987 när man inte kunde göra CD skivor. Så jag hoppas att man nu för första gången kan lyssna på Beatles på CD. Jag har i varje fall beställt några skivor för att testa.

Edited by - Mupp on 2009/09/04 18:20:24
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/04 :  19:19:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
De är inte komprimerade (isåfall endast minimalt = knappt hörbart) utan ska låta mycket bra enligt de som förhandslyssnat.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/09/08 :  09:27:21  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Det börjar dyka upp recensioner på nätet.
I slutet på denna finns vågformer inkluderade
http://pitchfork.com/reviews/albums/13425-stereo-box-in-mono/
Det ser ju inte så illa ut.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/09/08 :  20:53:39  Show Profile Send Porta a Private Message
Fick mail från CDON om att mina båda boxar är på väg nu.
Hoppas sms-aviseringen fungerar, sen blir det rippning till klämlådan.

Här är Sydsvenskans recension förresten: http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article547774/Beatles-pa-djupet.html

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/09/08 21:03:37
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/09/09 :  16:56:50  Show Profile Send Porta a Private Message
Yes, boxarna kom idag.
Börjar med Revolver, mono och stereo. Är faktiskt en smula nyfiken...

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2009/09/09 :  17:56:20  Show Profile Send Gabe a Private Message
Har just lyssnat igenom Abbey Road och den "vita" - alltså dubbelcd:n. Jag är klart imponerad av remastringen. Här känns det inte alls som om man pumpat upp musiken med steroider, som annars dessvärre är vanligt när gamla skivor ska "förbättras". Det låter mer som ett mycket lyckat kärleksprojekt där ljudkvaliteten stått i absolut centrum. Någon recensent skrev något om att det låter som om man tvättat bort en hinna av smuts... och det ligger något i den beskrivningen. Ljudet är kristallklart, och jag tycker mig höra detaljer som jag knappt hört förut - och då är jag ändå uppvuxen med Beatles och kan i sort sett varenda låt och text utantill. Det som slår mig är också hur otroligt bra musiken är, efter alla dessa år. Abbey Road är förstås ett mer sammanhållet verk och kanske just därför det bästa Beatlesalbumet av dem alla (ja, en del håller Sgt Pepper som nr 1, och andra Revolver). Den vita dubbeln spretar mer åt många olika håll men innehåller så många toppar att glädjen av att höra alla musikaliska infall gör att man lätt har överseende med de få magplask som finns. Inom kort får jag Sgt Pepper i brevlådan och det ska bli spännande att höra hur den nya versionen står sig mot den japanskpressade version som jag tycker låter väldigt bra.
hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/09 :  21:31:46  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
om du "Gabe" jämför dina nya CD mot orginal skivorna (de gula) vad händer i ljudbilden då? jag är bara lite nyfiken eftersom jag lyssnar mest på vinyl.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2009/09/09 :  22:05:05  Show Profile Send Gabe a Private Message
Vilka originalskivor tänker du på? Vinyl?
gabe
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2009/09/10 :  06:40:11  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jag har också lyssna på Abbey Road, och jag tycker den låter behandlad. Det är osannolikt lite brus på den och jag tycker basen är lite luddig. Det är som om man vill göra så mjukt ljud som möjligt. Jag tycket att jag saknar lite snärt i ljudet, framförallt i basen. Men det är inget tvivel om att det låter 100 gånger bättre än utgåvorna från 1987.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/10 :  12:18:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har lyssnat igenom ett par låtar per skiva, på både mono- och stereoboxen. Remastringen är mycket bra med ganska lite komprimering på stereo och ingen alls på mono. Vissa skivor låter bäst i mono (främst deras 4-5 första) och andra i stereo. Abbey Road, White album, Let it be och Yellow Submarine finns bara i stereo. Klarheten och basen är det som främst fått ett uppsving jämfört med de tidigare cd-utgåvorna. Ljudet är inte hårt och påträngande utan behagligt vilket är perfekt.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2009/09/10 :  13:16:34  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
har du köpt bägge boxarna Matte? eller var har du lyssnat, jag skall hämta ut Monoboxen ikväll Synd att stereon är på lagning (Ny laser behövs) Får lyssna på en Sony microstereo så länge

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/09/11 :  11:31:16  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Jag har köpt Sgt Pepper albumet. Låter ju bra!!
Om man jämför med tidigare utgåvor så är det lika mycket (eller litet) dynamik.
http://www.dr.loudness-war.info/index.php?search_artist=beatles&sort=album&order=asc

Provade att lyssna på musiken i stereo, och slog sedan över till mono. Faktum är att mono gör sig bra eftersom det är mixat med ljud som ligger antingen fullt åt höger eller vänster. Börjar förstå anledningen att en del är så lyriska över monoboxen.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/11 :  11:33:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Man bör ha både stereo- och monoskivorna enligt mig. Bägge låter bra men på olika sätt Dynamiken är ungefär samma, något bättre på monovarianterna. Som jag skrev ovan, de tidigare skivorna låter bättre som mono men de senare bättre i stereo.

Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2009/09/11 :  13:23:58  Show Profile Send Dof a Private Message
Lite synd att man inte packat Boxen (fegt?) med de som ursprunglihgen spelats in som Monoskivor och de som spelats in som Stereo i em mix. Nu blir man tvungen att köpa Monoboxen och sedan köpa Stereo skivorna styckvis annars så blir man stående med dubbla uppsättningar av de tidiga plattorna.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/09/11 :  21:06:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hur är det med vinylerna då? Kommer dom i monoversion? Annars kan man ju lika väl ropa in hela pre-Sgt P på ePay

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:01:44  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
kommer det vinyl det som nu finns på CD?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000