Author |
Topic |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 01:34:48
|
Hejsan,
Ja, "digitala förstärkare" (Klass D) verkar bli en given del av fram- och nutidens hifi.
ICE power fick grymt fin recensioner. Så skriver High Fitelity inte om det inte låter RIKTIGT bra! HCA-2'an från PS Audio förmådde Westerberg göra jämförelser mot andra maskiner där HCA-2'an satt på triumfkorten trots ett modest pris.
Vad tror ni, tyckare som mätare? Är det något att ha?
Jag har haft ZapPulsen här hemma, den från LC Audio. Jag skrev en recension som i det hela taget var positiv. Nu har jag dessutom gjort en ommöblering i mitt lyssningsrum som helt klart gjort ljudet fylligare och varmare i klangen. Jag undrar hur ZP'en skulle funka nu, med tanke på att resultatet var mycet fint redan i en "sämre" uppställning.
// Pär Engelholm |
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 01:40:20
|
Jag är alltid lite skeptisk mot digital teknik o hifi. Man är ju vinylvän. Men som sagt, jag tycker ändå att HCA-2an verkar mycket intressant och hade jag letat elektronik idag, så hade jag definitivt gett PSA en chans, hur dåligt den än mäter enligt Stereophile. Jag ser fram emot att få lyssna på den en vacker dag. men jag lyssnar inte förrän jag har råd att köpa den... Den skall visst låta riktigt fint till ESL988! |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 01:42:35
|
har inte HF haft en massa intervjuer med han som byggde den stärkaren och han fick berätta vad han tyckte och hur bra hans grejer var? sen fick hans stärkare bäst i test och monsterprisvärd och sen helsideannons i nästa nummer =) luktar lite illa måste jag säga |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 01:47:23
|
Ekman: *EN* annons och HF skulle vända på skutan och *****a alla andra "betalande annonsörer"? Njäe, lukten kommer från nån annan stans än tidningen! ;-)
RaneF: Visst...har själv ett riaa på posten och en pick up G in. Analogt klingar fint! Rör är också verkligt trevligt!
MEN: Klass D kommer de facto mer in i hifivärlden. Tekniken må mäta "illa" (eller iaf annorlunda eller konstigt). Det vi får är mycket effekt, för relativt lite pengar. Vi har ju fler forummedlemmar som lyssnat på bl.a. HCA-2'an med smått lyriska kommentarer kring ljudet...
Är det över för gamla sura klass A, AB och B transistorhäckar?
// Pär E |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 01:55:01
|
epkpeng jag menade ju mest med tanke på att han som gjort den fick en massa utrymme och skriva om hur duktig han var och hur överlägsen denna teknik är osv osv det känns lite fel hur många andra konstruktörer som även har annonser i tidningen får göra så??? inte speciellt objektivt det var även ganska väntat att den förstärkaren skulle få toppbetyg |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 02:01:11
|
Jag tror nog att stora klass A transistor stärkare kommer att leva kvar fint, likaså klass A i rör, men A/B kan kanske få det lite jobbigt... Vi får se...
HCA-2an är ju trots allt en rätt inovativ produkt som många gillar. Jag är sugen...
Själv tror jag oxo att strömrening kommer att bli allt mer vanligare till hifi i framtiden, och jag hoppas därför att priserna på bra störskyddstrafos och regeneratorer kommer att sjunka markant, så man får råd... För visst 17 gör det en stor skillnad. Fördelen med rör är då att det räcker med en mindre ström regenerator, vilket kanske är/blir den mest prisvärda förstärkarkombinationen av dem alla. Vi får se...
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 02:44:18
|
De kanske inte fick sin check då när de skrev ner den i nästa nummer?
Tror nog inte att de är köpta... det får vi ju hoppas iaf. Dock så spelar det ju kvitta för oss flesta.. vi lyssnar ju ändå på prylen innan vi köper!
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 02:47:09
|
köpta tror inte jag heller men undrar lite om tillvägagångssättet måste jag säga
spelar mkt kvitta för mig =) |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 03:05:46
|
Digitalt rockar =)))
man ser ju vilka som har ett trevligt liv och är vakna vid denna tiden =))
ekman, ranefjord och 1337-n00b
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 03:19:09
|
"man ser ju vilka som har ett trevligt liv och är vakna vid denna tiden =))
ekman, ranefjord och 1337-n00b"
-------------------------------- n00b: Undar hur det kan komma sig? :)
|
|
|
Member
83 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 03:21:01
|
Måste säga att jag verkligen är sugen på att testa en Zap Puls |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 09:04:35
|
Den stora fördelen är väl storleken. Det kräver mycket manlighet för att köra över hon som bestämmer, och placera ut stora Krell-monoblock på parkettgolvet i finrummet. En liten digital förstärkare med samma prestanda går kanske att smuggla in utan att det märks alltför mycket.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 09:48:10
|
Jag är helt övertygad att de kommer att dominera marknaden totalt om 4-5 år.
Fördelarna är många. Storlek, pris osv... |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 10:43:13
|
Av-realitys (som bygger på ICE) stärkare har låg dist iaf, men HCA-2 har rätt så hög dist jämfört med ett typiskt AB steg. Om man ska tro det som skrivs på andra forum så är det mest positivt om av-realitys steg, medans det är lite mer blandade åsikter om HCA-2. Sen finns det ju spectron också, som många verka gilla. |
Edited by - Rebo on 2003/01/11 10:50:57 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 10:48:07
|
De klass D steg jag har lyssnat på på senare tid har låtit mycket bra.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
DrMabuse
Member
307 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 15:27:14
|
Dagens teknik med anloga ingångar på digitalförstärkaren är nog en återvändsgata.
Framtiden är riktiga HELdigitala förstärkare dvs med seriell buss som ingång. Betydligt enklare. Det avspelande systemet får då endast en DA-omvandling dvs den i utgångsfiltret på PWM-förstärkaren. Jag tror att TACT använder den tekniken även om de endast har S/PDIF som ingång.
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 15:34:37
|
Det svåra är väl att göra om PCM till PWM-signal på ett bra sätt. Däremot är det busenkelt att göra en PWM-signal av en analog signal med hjälp av en sågtandskomparator har jag förstått. Jag läste en recension av SHARPs heldigitala förstärkare och man ansåg då till min förvåning att den lät bäst via dom analoga ingångarna. Alltså att använda en bra separat DA-omvandlare och sedan göra om den analoga signalen till en PWM-signal. Puslerna som då skapas kan väl anta en oändligt antal varierande längder. Eller? |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 16:59:58
|
quote: Originally posted by n00b
Digitalt rockar =)))
man ser ju vilka som har ett trevligt liv och är vakna vid denna tiden =))
ekman, ranefjord och 1337-n00b
//jonas
HAHA! Är det inte lite av en motsägelse att påstå att man är "ELITE" (= "1337") samtidigt som man är en "n00b" .
Ang. att göra om PCM och analog till PWM; Vad jag har förstått och fått för mig är det som du B-O. säger. Jag har funderat lite på det där med att göra om signaler till PWM och vad jag har förstått är den signalen som finns på SACDs (DSD va?)uppbyggd på samma, el. åtminstånde liknande, sätt som PWM.
Borde det inte då gå att ta signalen direkt från SACD-formatet utan ngn. komparator el. dyl. av ngt. slag emellan? Ev. att mkt. små förändringar görs av signalen. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 17:04:15
|
Jo, det är väl det som är fördelen med SACD. I princip behövs väl ingen DA-omvandlare för SACD, bara ett lågpassfilter. |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 17:09:32
|
Då borde man väl (i framtiden?) kunna, på SACD-spelarna, kunna lägga till en utgång som är bypass-kopplad det lågpass-filter som finns i spelaren. Signalen låter man då gå in i en speciell ingång på ens PWM-förstärkare som har en bypass-koppling till analog-komparatorn (!) som finns i stärkaren.
Då slipper man ju (och; väl?) ett flertal, i detta fallet, helt onödiga steg i signal-kedjan (!). |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 19:17:35
|
Ville bara berätta (apropå digitalt jämfört med klass A)att jag bytt ut mina Atma-sphere m-60mk II,http://www.atma-sphere.com/ otl-kopplade monoblock 60w klass A (kostar idag ca. 50000:-).Har idag en integrerad liten sak från sharp som i.o.f nästan kostar lika mycket men ej behöver försteg och lika mycket kablar. Ljudet jag har idag är klart mycket bättre över hela registret, men att erkänna sharp som high end är svårt för många tror jag.men är det nån som vill lyssna nån gång är det bara att fråga (bor i kungsängen)Mvh THE FOX |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 19:42:13
|
Jag har hört den lilla förstärkaren från Sharp och deras SACD spelare. Det lät MYCKET bra, så jag tror på Sharp. Och det lät inte ett dugg digitalt.
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 21:56:09
|
Priset, vikten och effektiviteten=lite värme talar för klass D och liknande. Se på Linn Klimax. Men många udda deltoner i distorsionsspektrat ser lite tveksamt ut. Fyrkantsvågen ska ju göras om till sinus och det är kanske i den omvandlingen vissa oönskade komponenter kommer till. |
Hifiarkeologen |
|
|
|
Topic |
|