HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber Guarneri - lämpligt förstärkeri?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2009/09/01 :  13:16:06  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Hej,

Spelar idag på kombinationen Guarneri + Pathos Logos + Audio Aero Capitole SE. Funderar så smått på en uppgradering på förstärkarsidan, då jag önskar mer värme och musikalitet. Uppfattar idag återgivningen som lite för analytisk, med lyssnartrötthet som följd. Funderar på om den enda lösningen är rör...?

Jättetacksam för tips och erfarenheter (under 80.000 kr)!

/Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:23:38  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej!
Vad är det för snören mellan apparaterna?
Har du laborerat med placering av högtalare och lyssningsposition?

Sonus o ch Pathos brukar nämligen inte spela hårt och kallt tillsammans,snarare så brukar de passa som handen i handsken.

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:47:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hmm

Jag skulle nog ta en annan väg än vad du säger. Guarneri når inte mycket lägre än 55Hz och med Sonus vanliga topp kan det bli lite ljust för en del.
Jag skulle vinkla bort högtalarna från dig för att mildra toppen och sedan ställa de nära en dämpad frontvägg för att få mer basstöd.
Räcker inte det skulle jag titta hårt på en sub - XTZ och REL funkar bra och ganska lätt att integrera med en stativare.

Ett rörsteg skulle bara skapa marginell fyllighet, kanske 1-2 dB. Hörbart men inte mycket att hänga i gran i längden i mina öron.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/01 :  15:35:43  Show Profile Send Breddan a Private Message
Hur är ditt rum? Akustiken är så grymt viktig att den får ignoreras. Mina högtalare låter alldeles för ljust och analytiskt i mitt rum, medans i ett annat så låter det så mycket bekvämare.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2009/09/01 :  16:21:50  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Hej,

Jag har absolut en hemläxa att göra gällande lyssningsrum och placering av högtalarna. Kanske är det där skon klämmer. Spelar i en äldre (sekelskifte) lägenhet. 18kvm golvyta, 3.40 i tak, stor bokhylla mot bakvägg, ryamatta mellan större soffa och högtalare. Utöver nämnda objekt så är rummet ganska kalt, med hårda väggar.

Kablage: Harmonic Technology Pro 9 (single wired) högtalarkabel & Pro Silway MKI signalkabel genomgående.

Jag har faktiskt en REL Strata III som står och "skräpar". Jag har planerat att integrera den, men det har helt enkelt inte blivit av. Kanske kan en förbättrad placering i kombination med basstöd vara lösningen.

Tack!

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2009/09/01 16:22:37
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/01 :  19:01:48  Show Profile Send Breddan a Private Message
" Utöver nämnda objekt så är rummet ganska kalt, med hårda väggar."
Detta är nog stöärsta boven i dramat. Innan jag drog upp lite absorbenter så kändes mitt ljud "skrikigare" och mer påfrestande.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2009/09/01 :  20:25:54  Show Profile Send Per2 a Private Message
Har hört dessa högtalare med ett Nelson Pass 3 tror jag det heter. Det lätt riktigt bra. Den gamla fyrkantiga kuben som går i klass A.

Annars håller jag med övriga. Dvs skulle jobba med rummet. Diffusering av sidoväggar och även mellan högtalarna skulle jag testa. Detta tar bort reflexer som jag tror även skulle dämpa diskantljudet till lyssningsposition. Har du några gamla presiener (gärna i trä) som du kan hänga upp på test märker du snabbt om det har någon effekt.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/09/01 :  20:48:48  Show Profile Send svejk a Private Message
Har hört dem med KR Enterprice SET det spelade braaa. Men jag saknade botten i det hela. Rekomenderar oxå basmoduler gärna 2st aktivt delade vid 70-80hz


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/09/01 :  22:16:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har ett par Guarneri Memento, bor i sekelskifteslägenhet med 3.5m i takhöjd. Rummet är rätt stort ca 7X12 m eller så. Jag Är riktigt nöjd med resultatet, men av nyfikenhet har jag provat lite olika subbar under två veckor och lyckats få till en mycket bra integrering. Utan sub låter det bra, men man lockas att spela lite för högt och då kan resultatet bli lite mer påfrestande.
Med en välintegrerad sub får man en helt annan ryggrad i ljudet och jag nöjer mig iaf med lägre volym.
Jag har bara provat olika Velodyne-subbar. Min erfarenhet är dock att man måste ha en riktigt snabb subb, i mitt fall har endast 8or fungerat 10or har jag upplevt som slöa och deras lägsta oktav har inte bidragit med något possitivt rent musikaliskt.
Skulle vara kul o höra din erfarenhet ang REL.
Jag driver mina Guarneri med en Krell KAV-400xi och den räcker,visst vore det kul med ett monster men som sagt, den räcker.
Jag tycker det är direkt fel att döda akustiken, men det kanske är så att jag har extrem tur med dimensionerna i mitt rum. Jag har haft ett svanårum tidigare och det är två helt olika upplevelser att lyssna till. Jag föredrar i allafall en levande akustik.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2009/09/02 :  10:50:35  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Adagio: Är rummet verkligen 7x12m = 84kvm?! Jag ska göra ett försök att integrera min REL Strata III i dagarna. Återkommer med intryck! REL-subbarna är snabba och "torra" i karaktären som jag upplever det till skillnad mot många andra subbar jag hört (Velodyne och Mirage t.ex.).

Precis som du upplever jag återgivningen som "lite påfrestande" och tröttande vid högre volymer och längre lyssningssessioner. Jag tror att det relativt kala rummet med dess hårda väggar har stor skuld i det. Ett basstöd kan troligen också skapa en mer balanserad ljudbild och välbehövligt stöd till övriga register.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/02 :  12:28:20  Show Profile Send optimus a Private Message
Adagio: Vilka subbar är det du har testat?
Hur var det att integrera dem med din anläggning, svårt?
Har du testat några med "mic", som ställer in sig själv?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/09/02 :  15:31:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa något från Simaudio Moon, är själv nöjd med dessa.
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/02 :  16:40:54  Show Profile Send Breddan a Private Message
Bygg lite billiga absorbenter först. Sätt en på väggen bakom högtalarna, mellan högtalarna. Sedan en på varje sidovägg som tar hand om första reflexen. Mattor är också bra att ha.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/02 :  17:14:22  Show Profile Send shifts a Private Message
Mellan högtalarna brukar väl inte vara en allmän rekommendation att
följa? Bakom och på sidoväggarna är jag med på.
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/02 :  20:06:39  Show Profile Send Breddan a Private Message
Alltså mellan, där folk brukar ha sitt rack eller tv. Det är faktiskt den viktigaste punkten att absorbera. Ljud studsar på det stället flera gånger om.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/09/02 :  20:11:01  Show Profile Send Forsman a Private Message
Kan inte annat än hålla med Breddan.

Små ingrepp gör stor skillnad samt att ev prylbyten kan undvikas
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/09/02 :  21:04:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag "höftade" lite ang dimensionerna(mindes inte riktigt o orkade inte stega) den helt korrekta siffran lyder b6,5m X h9.5m X 3.5m.

Kollade på en ny lägenhet idag, även den en sekelskiftes, så det kanske blir att invänta vidare försök.

Ja, jag provade en "mickad" velodyne. 2 st olika för att vara exakt, minivee och spl-1000. Den första minivee fick jag till mycket fint, efter mycket skruvande o meck, skulle lätt kunna leva med den.
Den större med mick var lättare att få till med hjälp av EQn o fjärren, svårigheten var att det var lite svårt att veta vilken nivå man hade mm. Vidare spelade den "lilla" mer musik och genererade mindre konstigheter riktigt djupt ner i Hz-svären. Den mickade spelade mycket rakare iofs, så en spl-800 kanske skulle vara en bra lösning dock bör jag överväga andra i denna prisklass.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/02 :  23:28:09  Show Profile Send Breddan a Private Message
Annars kan du kasta ut de distande rören och gå över till batteridrif a'la Red Wine Audio. Deras produkter ska vara något alldeles speciellt, och 30 retur policy är nice. Har själv beställt en Isabellina HPA och måste säga att förväntningarna är höga, får eventuellt nästa vecka se hur väl den presterar oinspelad :).
http://www.redwineaudio.com/products/
Signature 30.2 och Isabellina går på en bra bit under 80k, så det finns spelrum för chord kablage och lite DIY absorbenter ;)

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:01:54  Show Profile Send shifts a Private Message
Där tror jag ändå ni har fel. Den punkten är bra att lämnas oabsorberad
just för att där SKA det reflekteras. Detta för att återskapa stereo-
bilden på ett korrekt sätt. Ska se om jag kan hitta några källor till
detta.

Mer djuplodad än så kan jag inte bli utan att börja säga tokigheter,
men rätt säker är jag. Var har ni fått det ifrån att den punkten är så
viktig att just absorbera?

I övrigt låter vi rätt överrens om vad som krävs i ett bra rum: mattor,
direkt bakom högtalarna, sidoväggar. Förstareflexen kommer förövrigt
inte i sidoväggen utan direkt bakom högtalarna. Vilket är där jag själv
har absorption i dagsläget.

Edited by - shifts on 2009/09/03 10:06:28
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:39:33  Show Profile Send Breddan a Private Message
Därför annars så reflekterar ljudet på ett sånt sätt som förstorar ljudbilden och placerar ljudet framför högtalarna. Absorberar man den ytan så får man bättre punktlighet och bättre djup i ljudbilden. Det blir mer som att sitta och titta på en föreställning än att vara uppe på scenen med bandet.

Jag upplever om man använder diffusorer så låter sakerna större än vad de ska, och allt känns som det ligger nära inpå. Medans med absorbenter så låter sakerna mer som de ska enligt min mening. Men kan kan gjärna ha lite diffusorer på bakväggen.

En annan sak som kanske gör saken bättre är att flytta högtalarna närmre väggar, ifall de står långt ut. Många flyttar högtalarna långt ut i tron om att ljudet blir mycket bättre, medans man faktiskt dödar midbasen när man har de långt ut.


"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2009/09/03 10:42:57
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:45:03  Show Profile Send shifts a Private Message
Nu håller jag med dig igen. Förutom det där med mitten :) Men nu ska
jag inte dra tråden med OT.
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:02:12  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
plaudio: Allt är givetvis relativt. Utifrån mina referensramar så är Guarnerin mer analytisk och högupplöst än mina tidigare Electa Amator II. Min Pathos Logos har jag aldrig hört i något annat sällskap än mina Guarneri, men precis som du säger så håller nog de flesta med om att den drar åt det "varma" hållet.

Ett minne som alltid kommer att förfölja mig är kombinationen Electa Amator 2 + Holfi (CD, för- och slutsteg) som förförde mig fullständigt hos Lars Bengtsson för många år sedan. Den spelglädjen, dynamiken och värmen har jag aldrig upplevt sedan dess. Förtrollande.

Det jag önskar är en upplevelse där musiken tar över, och analyserandet läggs åt sidan.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:19:01  Show Profile Send Breddan a Private Message
Som jag sagt tidigare, se över akustiken och placeringen. Gå helt beserk i möbleringen och placeringen. Utan ett bra rum får man alltid efterklang som totalt förstör ljudet. Byta elektronik står för en väldigt liten del mot rummet.

Kan ärligt säga att det bästa högtalar-systemet jag har hört på sistone var ett par proson? utanför MediaMarkt i sundsvall. Just för att de stog utomhus utan någon större påverkan utav väggar och golv.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:27:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Den 1.a guarnerin upplevs ljusare och mer högupplöst än tex uppföljaren memento har jag läst. Mementon går djupare och upplevs därför som varmare. Jag tror att du bör försöka med den där RELen. Vad jag hört så har REL ett brantare filter än tex Velodyne vilket gör delningen svårare och mer kritiskt. Velodynerna smyger in i integrationen på ett annat sätt. Jag tycker att man i görligaste mån ska använda möblering för att skapa en akustisk miljö som inte förstör ett vackert rum. God musikåtervinning är viktigt men man ska trivas i sitt vardagsrum också, balans mao.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:34:35  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Hur gärna jag än skulle vilja så är absorbenter i vardagsrummet bara att glömma. Min flickvän är viktigare än ljudåtergivningen (om än knappt ;o) Ser fram emot dagen med hus och separat lyssningsrum. Ökad dämpning av rummet kan endast åstadkommas på ett för vardagsrummet naturligt sätt, dvs. med dämpande material (gardiner, mattor, ...) och möbler etc. Ska fundera över det (och koppla in REL:n)!

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/03 :  21:06:43  Show Profile Send Breddan a Private Message
Investera pengarna i en bra hörlursanläggning om rummet inte kan åtgärdas. Skilnaden man får av att byta bra elektronik mot bra elektronik är i väldigt liten mot akustiken. I min mening är det bara att kasta pengarna i sjön att köpa nytt förstärkeri då det knappast vara en prisvärd investering.

Hörlurar var den ända vägen jag kunde få riktigt bra ljud. Bor i källarn hemma hos föräldrarna och kan omöjligt fixa mitt rum till behövligt nivå för att få ett bra resultat. Kan vara en bra tills-vidare investering. Det är i stort sett omöjligt att få bra ljud ur någon anläggning under dåliga omständigheter. Kanske vänta med eventuell köp nu, och spendera det på lyssningsrum senare kanske?

Att addera en subwoofer kanske gör ljudet bättre. Men problemet med det analytiska ljudet kommer nog vara kvar, då inga åtgärder på det området har gjorts. Låter det väldigt påfrestande när du drar upp volymen? Låter det dåligt när du spelar musik med mycket information?

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2009/09/03 21:21:45
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000