HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nya subben klar: Peerless XLS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/10 :  23:41:52  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Sådärja, nu är den äntligen klar...

Peerless XLS 12" 8 ohm i 30 liter sluten låda. Låter underbart...

bilder:
http://zvenzzon.mine.nu/misc/basbygge/

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/01/11 :  01:37:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kul!

Varför inte köra med slavbas?

Hur driver du det hela? Delning? Placering av lådan?

// Nicke Nyfiken...
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/01/11 :  11:24:50  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej z,
Jag tror på idén med xls i sluten låda för Musik. Jag antar att du driver den aktivt? kan du berätta mera?
Mvh
LageB
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/11 :  12:26:51  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Har du mätt någonting på hur djupt den går? Var är beräknad -3dB-gräns? Skulle vara kul att få veta lite mer om den.

/Marcus
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/11 :  12:44:59  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Det är peerless rekommendationer jag har gått efter. Kolla in http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls12b.htm

Där står det mycket riktigt att denna slutna låda kräver "heavy equalisation" för att komma ner djupt. Detta har jag löst med ett delningsfilter med Parametrisk EQ. Jag kan ställa boost samt även boostcenterfrekvens.

Så pucklar jag på med EQ:n går den riktigt djupt. Med musikmått räknat då. Jag har inte testat med någon film men den borde ju duga till det också, även om den inte direkt är optimerad för det.

Jag skulle inte rekommendera denna låda med denna element utan Equalizer...

Jag valde att inte göra en slavbas därför att det dels skulle bli dyrare och dels svårare att åstadkomma beräknat resultat (det är min första låda jag bygger). Hade jag byggt lådan för film så hade den nog blivit portad eller med en slav.

Det är fantastiskt vad mycket i musiken jag har missat utan "den där sista oktaven". Min förra baslåda var en halvseriös basreflex med billiga element som rullade av väldigt snabbt när man kom ner under 50 hz.

Förresten, har ni tips på musik med skön djupbas? Allt av intresse...

Apropå dämpning. Hur vet man om man har stoppat i för mycket eller för lite dämpning? Jag tror nästan att jag har för lite dämpull. Ibland när jag spelar disco tycker jag den är lite "boomig" i någon frekvens...

Jag driver den med ett PA-slutsteg (Alto Macro 830). Så jag har 2-300 watt att leka med. Eller 5-600 bryggat. =)

Edited by - zvenzzon on 2003/01/11 12:54:49
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/11 :  12:52:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by zvenzzon

Förresten, har ni tips på musik med skön djupbas? Allt av intresse...

Soundtracket till 'The Fifth element'....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/11 :  14:02:33  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
epkpeng: just nu är lådan placerad på sidan om lyssningssoffan vänd mot soffan. Men det är inte helt optimalt. Har inte hunnit prova så mycket än. /zvenzzon
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/11 :  15:06:19  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Mike Oldfield's "The songs of distant earth" har ett par låtar med ganska djup bas.

Här har du en bra lista annars:
http://www.smr-home-theatre.org/Sub-woofer-Set-Up/How-Low-2.html

Du kan testa om du har optimalt med dämpull genom att mäta var systemets resonansfrekvens ligger. När den ligger så långt ner i frekvens som möjligt så har du lagom med ull. Om du då stoppar i mer ull eller tar bort lite så höjs resonansfrekvensen.

/Marcus
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/01/11 :  16:53:51  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Besök www.mp3.com och skriv in basstest i sökrutan, sen är det bara att ladda och testa..

gratis är gott :o]

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/01/11 :  19:51:44  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hehe jag testade den senaste xls suben jag byggde med introt på atlantis mycket omskakande om man säger så.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/01/11 :  19:54:15  Show Profile Send Frasse a Private Message
Bilder på lite som jag byggt åt min kompis finns på http://www.minhembio.com/show.asp?user=Fuzzen

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/11 :  19:58:11  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Frasse: Hur byggde du den? Sluten/portad/slavbas? Lådvolym?

Snart ska jag kolla på Sagan om ringen. Hoppas att det är bra bas i den filmen...

Edited by - zvenzzon on 2003/01/11 19:59:07
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/01/11 :  20:02:35  Show Profile Send Frasse a Private Message
Basreflex lådan var stor ifrån börja 70 liter men är nedtagen till ca 50 liter med 44 mm godstjocklek runtom och inte mindre än 5 st 22 mms extrabafflar. Superstabilt som någon utryckte det.

MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2003/01/11 22:12:55
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/11 :  21:27:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Sluten helt rätt. Ren bas inte buller.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/11 :  21:29:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Musik för djupbas:allt med Prodigy.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:25:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

franska electroboybandtrip-hopgang gruppen AIR

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/12 :  00:39:00  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Oh yeah, subben duger mycket väl till film har jag märkt nu...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000