Där står det mycket riktigt att denna slutna låda kräver "heavy equalisation" för att komma ner djupt. Detta har jag löst med ett delningsfilter med Parametrisk EQ. Jag kan ställa boost samt även boostcenterfrekvens.
Så pucklar jag på med EQ:n går den riktigt djupt. Med musikmått räknat då. Jag har inte testat med någon film men den borde ju duga till det också, även om den inte direkt är optimerad för det.
Jag skulle inte rekommendera denna låda med denna element utan Equalizer...
Jag valde att inte göra en slavbas därför att det dels skulle bli dyrare och dels svårare att åstadkomma beräknat resultat (det är min första låda jag bygger). Hade jag byggt lådan för film så hade den nog blivit portad eller med en slav.
Det är fantastiskt vad mycket i musiken jag har missat utan "den där sista oktaven". Min förra baslåda var en halvseriös basreflex med billiga element som rullade av väldigt snabbt när man kom ner under 50 hz.
Förresten, har ni tips på musik med skön djupbas? Allt av intresse...
Apropå dämpning. Hur vet man om man har stoppat i för mycket eller för lite dämpning? Jag tror nästan att jag har för lite dämpull. Ibland när jag spelar disco tycker jag den är lite "boomig" i någon frekvens...
Jag driver den med ett PA-slutsteg (Alto Macro 830). Så jag har 2-300 watt att leka med. Eller 5-600 bryggat. =)
epkpeng: just nu är lådan placerad på sidan om lyssningssoffan vänd mot soffan. Men det är inte helt optimalt. Har inte hunnit prova så mycket än. /zvenzzon
Du kan testa om du har optimalt med dämpull genom att mäta var systemets resonansfrekvens ligger. När den ligger så långt ner i frekvens som möjligt så har du lagom med ull. Om du då stoppar i mer ull eller tar bort lite så höjs resonansfrekvensen.
Basreflex lådan var stor ifrån börja 70 liter men är nedtagen till ca 50 liter med 44 mm godstjocklek runtom och inte mindre än 5 st 22 mms extrabafflar. Superstabilt som någon utryckte det.