Author |
Topic |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 19:02:50
|
Tänkte fixa till ett litet larm till en vattentank. Larmet ska låta när nivån sjunker under en viss nivå.
Hur gör man detta lättast? Vill ha den liten o gärna batterimatat (typ 2x3V Li cell)
Det jag har hittat på nätet verkar vara för maxnivå men de kanske går att modda så att de larmar vid minnivå istället
Hittade denna men den är ju för maxnivå..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 19:30:23
|
Med ett flöte på arm kan lätt göra en brytare. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/23 : 23:10:36
|
På Shell använde vi flöte som hängde i en wire. Idiotsäkert och mycket enkelt att funktionstesta. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 08:18:32
|
Jag får väl ta o klura på en sådan lösning.
Hade visserligen tänkt mig en utan rörliga delar.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 08:29:49
|
Nåt som mäter ledningsförmåga kanske? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 09:01:21
|
Det får bli en med ett litet flöte
Mikrobrytare + summer med inbyggd drivkrets så är det ju klart O så lite batterimatning så klart..
|
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 09:50:38
|
Huuu det där ser inte ut som en billig lösning |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 10:05:22
|
quote: Det får bli en med ett litet flöte
Mikrobrytare + summer med inbyggd drivkrets så är det ju klart O så lite batterimatning så klart..
Låter som en enkel och bra lösning. Det blir ju okänsligt för beläggning och annat också. Batteriet förbrukas inte heller ifall mikrobrytaren sköter strömmen därifrån.
Vill man vara dyr och teknisk finns ultraljud och varför inte radarmätning. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 10:30:35
|
Dyra lösningar lär det finnas gott om |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 11:13:33
|
Det stod inte att det skulle vara billigt, bara "lättast".... Jag vet ju inte vilken tillämpning det här är tänkt för, så då är det svårt att gissa vad det får kosta. När jag installerar hålltank för svartvatten i min båt ska jag ha Gobius mätare, tror den kostar drygt 3000 kr.
Det är inte alltid billigast är bäst, eller "Bra är dyrt och billigt är just billigt"
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 11:21:24
|
Om Shell använder sig av flöte så funkar det nog åt mig också
Det är något så avancerat som ett nivålarm till en kaffemaskin
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 11:31:30
|
quote: Det är inte alltid billigast är bäst, eller "Bra är dyrt och billigt är just billigt"
Hmmm, nu ska vi förtydliga lite här. Shell använde flötet för larm ifall allt annat gick åt skogen. Alla tankar var utrustade med detta plus radarmätning. Radarn anses inte som tillförlitlig nog för att varna för överfyllning. Över huvud taget var man ytterst konservativ vad gäller ny teknik, bakom det ligger gedigen erfarenhet. Man har sett allt som kan gå åt h-e och vet ytterst väl vad som fungerar och på kritiska funktioner så håller man sig till det. Priset är ingen parameter här. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
|
Topic |
|