Author |
Topic |
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 15:55:55
|
quote: frågan är om inte Mono passar Beatles bäst
Det tror jag det. Dom har ju lagt på reverb på sången så den riktigt badar. Jag undrar om det inte är så att original stereo LP:n låter mera likt mono versionen. Jag ska kolla det vid något tillfälle efter att jag kommit på varför min skivspelare brummar och varför proppen går när jag vänder på stickkontakten.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 17:35:08
|
quote: Den stora frågan är vilken är bäst Mono eller stereo.
Det beror nog på lite. Please please me, funkar som gcs beskriver. Torr sång i ena kanalen och ett eq:at reverb med dely i andra.
Men Abby Road ska absolut vara stereo.
Naturligt vis är jag ingen "expert", men en kvalfiserad gissning är inte heller fel.
Föresten, Beatles är aldrig fel, oavset en eller två kanaler.
Komihåg att dåtidens (tidiga) Beatles gjorde inte skivor till 2000-talets audiofiler. Utan skulle kunna spelars på Radio Luxemburg:s mellanvågs-sändare och låta skapligt över större delar av europa. Jag kan intyga, att Beatles-soudet tog man inte miste på. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/08/21 17:46:20 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 20:03:33
|
Jag har lyssnat på CD:n HELP! med stora högtalare och om det nu är exakt samma mixning så verkar det vara lite mindre reverb jämfört med remastered versionen. Slår man om och lyssnar på CD:n i mono då försvinner det mesta av reverben på sången. Det låter ungefär lika torrt som i exemplet ovan. Det betyder att reverbet på sången i mitten har full stereo bredd och fasas bort i mono. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 20:46:56
|
Intressant gcs.
Personligen tror jag att dagens remix inte är optimerad mot marnadsföring via radio, som tidiga singlar i mono var.
Utan tyngdpunten ligger på ljudkavlite, anpassad till modern HiFi. Men man undrar hur mam kan åstakomma det. Ökad dynamik?
Kul att ta del av Era lyssnar-intryck. Fortsät gärna att resencera och analysera. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 17:04:08
|
Gamla Beatles är bättre i mono. Upp till Help. Saknar monoknappen på mitt gamla Quad-försteg... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 18:41:31
|
ok, intressant tråd. Om man skulle jämföra den nya mixningen med en orginal "Gul" LP hur låter det då? Har tyvärr inte någon av de nya CD släppen. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 08:04:32
|
CDON.com har "special price" på båda boxarna nu. Och jag står i valet o kvalet om man skulle...
Nån som lyssnat på båda versionerna och har en åsikt om vad som e bäst? MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/02/10 : 09:55:06
|
Du har ju redan svarat på din egen fråga.
"special price" på båda boxarna nu.
edit: Jag var in på CDON och kollade. OUCHH !!! det var inte billigt direkt ... Jag förstår dig ifall du känner för att begränsa dig till en box. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/02/10 09:57:48 |
|
|
|
Topic |
|