Author |
Topic |
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:13:30
|
Hej alla HiFi-gurus!
Är i begrepp att helt uppgradera min nuv. anläggning bestående av Rotel rb991, rc972, rcd971 samt Canton RC-L. Detta främst pga ny lägenhet där lyssningsrummet är mindre, men även på att min musiksmak mer övergått till akustiskt och annat finlir. Givetvis finns dock ju även strävan efter "bättre" välljud...
Frågan är vad jag istället ska införskaffa, varför jag tänkte höra med er. Lyssningsmöjligheter på olika produkter finns förvisso, men jag tänkte ändå göra en grovgallring här. Det jag framförallt har varit inne på är amplifix/cdfix eller motsvarande prylar i samma prisklass, men då området är tämligen nytt för mig tänkte jag höra med er om åsikter. Vilka förstärkare/cd-spelare är populära, samt vilka högtalare trivs dessa med?
Budgeten ligger på ca 20kkr för elektronik och uppemot 15kkr för högtalare. Kablar och övrigt finnes redan och får duga tills vidare. Rummet är på ca 25m2.
Önskan är ett system som låter så neutralt och "rent" som möjligt.
Mvh,
PP |
::: Helt grön på området ::: |
|
jatttelite
Member
520 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:16:38
|
"min musiksmak mer övergått till akustiskt och annat finlir. Givetvis finns dock ju även strävan efter "bättre" välljud..." Köp Beg elektrostater! resten får andra hjälpa till med |
|
|
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:27:30
|
Nja, när jag hör elektrostater ser jag enorma monsterhögtalare framför mig som bara skriker efter biffiga förstärkare och massor av effekt. Känns som att det blir lite fel i mitt nya rum. Är mer ute efter lite "elegantare" lösningar... |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:37:18
|
Risken med att söka hjälp på forum är att folk inte alltid håller med varandra om vad som är bra/dåligt . Om du söker lite på forumet så finns det en hel del diskussion kring t.ex. Amplifix. Vissa gillar den, andra inte.
Den summa du har tänkt lägga på dina nya grejer är heller inte speciellt mycket högre än vid dina nuvarande grejer kostar nya.
Ett tipps på neutral elektronik är iaf Arcam. Om du inte är basnarkoman kanske de faller dig i smaken. Ett annat märken du kan kolla på är Primare och deras A30.1 stärkare. Några tips på högtalare som kanske passar är Monitor Audios Gold serie, Audiovector M1/M3, Audio Physic Yara, Mårten Design Monk eller Amphion ArgonII. |
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:39:25
|
Dynaudio Audience 72 slår jag ett slag för! 12'700:- Har dem själv i ett rum som är 20kvm med en HK 670. Med en förstärkare för 10' låter det nog ännu bättre! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:43:07
|
Högtalarna får följa med det är ju inte direkt en "skrubb" du ska flytta till. Satsa rubbet på elektroniken. Se där 35 lappar direkt. Och sen hm så får du råd till en Linn Genki och en Kolektor+Lk 85 och resekostnader om du skulle åka nån stans i onödan. |
Hifiarkeologen |
|
|
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:46:21
|
Rebo: Har sökt lite ang. amplifixen men inte hittat speciellt mycket här faktiskt. Det jag kan se är att vissa anser att den saknar bas, vilket för mig inte spelar sååå stor roll. Skulle verkligen inte kalla mig för basnarkoman.
Vad gäller summan är tanken att inköpen ska ske på beg.marknaden, varför man torde få en hyffsad anläggning för pengarna. |
|
|
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:48:40
|
Brumel: Nja, det är just något med högtalarna jag tröttnat på. På något sätt känns de "beslöjade" och orena. Kan faktiskt inte sätta fingret på vad det är, men ut ska de nog iaf. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:56:55
|
PP: Jag har kört ett par Canton RC-L med rotel elektronik en gång i tiden. Jag kan säga att det blev väldigt mycket bättre ljud med bättre elektronik. Jag bytte först ut slutsteget mot ett Plinius SA100. Rösterna blev mycket mer levande och basen mer fast och kontrollerad, diskanten mindre ”spretig”. Sen bytte jag ut Rotel försteget och det gjorde faktiskt ännu större skillnad. Jag tyckte själv att RC-L fungerade rätt bra på akustisk musik med den nya elektroniken. Dock gjorde mina Rotel grejer inte det. De funkade bäst på pop/disko. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 17:59:50
|
Jag håller dock inte med brumel att du ska matcha Linn till Canton, speciellt inte LK85, och Genki är jag heller inte förtjust i. |
|
|
PP
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:00:15
|
Hmmm. Om man leker med tanken att ersätta Roteln med SAT-prylarna, kan det funka? Är främst ute efter ngn integrerad stärkare alltså. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 18:45:28
|
Jag vet inte hur SAT fungerar med Canton. Men en sak som du då får problem med är att koppla in RCL boxen mellan cdn och amplifix om du vill köra balanserat. Jag minns inte om amplifix har en tape-loop eller inte. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 19:51:33
|
Ok Cantonerna åker. Dom är lite beslöjade som du säger. Sälj bort dom men var noga med att djupbasen är viktig om du ska spela akustisk musik. Jag råkar vara orgelfantast. Därför gillar jag högtalare som har riktig djupbas. Sen måste den stramas upp. Det var så jag tänkte med elektroniken. Det finns ju alternativ till Canton men dom är dessvärre dyra. Och troligen måste dom stramas upp likafullt för att få ut den upplösning din musiksmak kräver. Alternativet är att du väljer en stram stativhögtalare för att sedan komplettera med en sub men det är en svår väg att gå. |
Hifiarkeologen |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 19:54:51
|
Jag skulle titta på någon av Sonus Fabers högtalarmodeller,en amplifix och en cdfix det är nog ett system som kommer spela bra och länge Lycka till |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 20:32:39
|
Här har vi ytterligare ett typ exempel på hur olika åsikter folk har om hifi prylar. Själv upplever jag inte RCL som beslöjande, inte om de har bra elektronik. Det RCL saknar är lite upplösning och snabbhet jämfört med vissa högtalare, som då är dyrare eller mindre. Linns förstärkeri upplever jag dock som lite beslöjande med en tunn bass och dunkel diskant. CD spelarna deras är ok, men lite för "laid back" för min smak. Jag kan dock förstå att vissa gillar t.ex Linn Ikemi skarpt, men Genki vet i fasen, då är nog en karik bättre. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 20:51:11
|
Men Genki är en svår motståndare för Cdfix. Och fixen är defentivt mer laidback eller ska vi säga behärskad. Sångare och solister kommer mycket tydligt fram med Genkin. Det är min åsikt. |
Hifiarkeologen |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 21:01:54
|
quote: Originally posted by Rebo
Risken med att söka hjälp på forum är att folk inte alltid håller med varandra om vad som är bra/dåligt . Om du söker lite på forumet så finns det en hel del diskussion kring t.ex. Amplifix. Vissa gillar den, andra inte.
Den summa du har tänkt lägga på dina nya grejer är heller inte speciellt mycket högre än vid dina nuvarande grejer kostar nya.
Ett tipps på neutral elektronik är iaf Arcam. Om du inte är basnarkoman kanske de faller dig i smaken. Ett annat märken du kan kolla på är Primare och deras A30.1 stärkare. Några tips på högtalare som kanske passar är Monitor Audios Gold serie, Audiovector M1/M3, Audio Physic Yara, Mårten Design Monk eller Amphion ArgonII.
|
geldis |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 21:07:29
|
REBO Såg att du rekomenderade Primare 30.1. Funderar själv på den. Har du något att berätta är jag tacksam.? Mina högtalare är Avance signature 3 mk2 |
geldis |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 21:24:29
|
Hallo PP, jag skulle rekommendera roksan caspian-förstärkaren till att börja med, roksan Kandy cd-spelare samt Totem Staff högtalare. Jag har en kompis som har denna kombination och jag hjälpte honom att ta fram just denna kombination, Detta tog väldigt lång tid, mycket lyssning av olika högtalare(jm lab, canton, dali mfl). Han har nu kompletterat med ett slutsteg till (caspian). För detta pris får du ett mycket rent och neutralt ljud, jag tyccker det låter mycket bra för priset.
Priset blir lite högre än du specat upp
Totem Staff ca 16-18 ttkr beroende på finish caspian integrerad ca 12 ttkr Kandy ca 8 ttkr kan inte säga att priserna är exakt för det var ett tag sen han köpte dom......mvh Krelle
|
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
|
n/a
deleted
1846 Posts |
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 22:21:14
|
Kolla på hifi forum "nyheter" och tråden "rumskorrigering till lågpris"så kanske du slipper byta grejor den kan trolla rätt mycket med befintlig anläggning. |
Skeptiker |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 17:35:32
|
Pust..lördag eftermiddag och just utkommen från tentasalen. Men några bra förslag kan jag säkert prestera ändå
Jag tycker du är inne på rätt väg med dina funderingar på SAT. Dom är INTE bassvaga, men det är och andra sidan inte allt som de felaktligen har beskyllts för att vara..
Jag kombinerar min Amplifix och Cd-fix med ett par MD Monk och i mitt rum funkar det som handen i hansken så att säga. INTE ljust, INTE dålig bas, INTE dålig skärpa, mm. mm.
Lycka till i din jakt på välljud |
Konsult hos Consulterna |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 17:42:11
|
varför inte amplifix cdfix och audio physic yara? smiskar ju monkarna plus att du får mer bas och slipper köpa till stativ =) kan ju inte bli bättre hehe |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 23:40:58
|
quote: varför inte amplifix cdfix och audio physic yara? smiskar ju monkarna
Ekman har aldrig din mamma lärt dig att det är farligt att leka med elden |
Konsult hos Consulterna |
|
|