HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Xindak FS-1 - vilket håll-spelar det någon roll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2009/08/21 :  13:09:35  Show Profile Send Jonne a Private Message
Har en FS-1 med spadar/Banan.Kopplar man enligt pilens riktning mot högtalarna så blir det spadar i förstärkaren och bananer i högtalarna känns lite bakvänt att koppla så.

Spelar det någon roll på vilket håll den kopplas ?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/08/21 :  13:28:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag tycker precis tvärt om (om jag måste välja). Har hellre spadar i stärkaren och bananer i högtalarna.

Pil eller inte så kan tillverkaren haft en tanke med pilen (riktning/konstruktion etc) som är menat att påverka hur kabeln vänds. Jag är dock inte bekant med Xindak, så på den frågan vet jag inte. Om riktning på kablar kan du läsa om på Supras hemsida (jenving.se).

Sedermera står det ju självklart användaren fritt att koppla kablaget efter eget tycke.

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2009/08/21 :  14:12:27  Show Profile Send hjort a Private Message
När många andra märken har pilar så måste ju Xindak också ha det
Tror inte det finns någon som klarar ett blindtest på det, i så fall blir man 1 miljon dollar rikare.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2009/08/21 :  14:28:25  Show Profile Send Jonne a Private Message
Jag tycker inte inte heller det skulle spela någon roll.
Det var dom där tuberna som fick mig att fundera,om dom innehöll något som var tänkt att kopplas i en särskild rikting.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/08/21 :  20:08:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
"Tuberna" skall , enligt tillverkarens hemsida, innehålla något som dämpar RF-strålning och hindra att uppgfångad sådan hamnar i utrustningen. Förmodligen någon form av ferrit(?). Så där i har man nog inga hinder för valfri koppling iaf.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000