Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 22:08:51
|
Smaken är som baken är mitt svar. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 08:38:28
|
En intressant iakttagelse jag gjort eftersom jag talat med mången hifi-intresserad under sista åren; vissa nöjer sig med .mp3 på 128-160 kb/s och köper ändå relativt kompetent hifi för att återge detta. Är för mig ett fullständigt mysterium, men visar på hur olika vi "ser" (hör) på sakerna. De har vittnat om att de anser det vara så mycket vunnet att kunna lagra musiken på en NAS eller liknande, så den eventuella degenerering av ljudet som dom för det mesta inte ens hör, spelar så liten roll. Och där sitter jag med mina CD-skivor och önskar att de inte var så komprimerade emellanåt... Visst är vi olika vi människor och jag skulle bra gärna vilja kunna koppla upp mig mig med andra via något interface för att lyckas förstå hur andra lyssnar/hör.
NB. Detta var ej kritik till mp3-lyssnare, bara ett erkännande att jag inte förstår... *ler avväpnande* |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 09:10:48
|
Man lär sig höra fel, det är inte så konstigt. Har man väl en gång blivit medveten om dem är det svårt att gå tillbaka och "ohöra" dem.
Däremot har jag hört rätt mp3:or med rätt låg bitrate som jag haft mycket svårt att skilja från originalet i blindtest. Jag nöjer mig ju inte med låg bitratade mp3:or för den sakens skull. Men det är en annan diskussion. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 12:41:23
|
quote: Man lär sig höra fel, det är inte så konstigt. Har man väl en gång blivit medveten om dem är det svårt att gå tillbaka och "ohöra" dem.
Kortfattat och sant! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 12:55:25
|
quote: De har vittnat om att de anser det vara så mycket vunnet att kunna lagra musiken på en NAS eller liknande, så den eventuella degenerering av ljudet som dom för det mesta inte ens hör, spelar så liten roll.
Jag lagrar min musik på det sättet, men inte i MP3 utan i förlustfritt format. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 13:26:49
|
Jag tycker att mina rippade cd streamade från hårddisken låter bättre än originalen. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 14:25:46
|
Ni ovan här
Japp, lagra dem i fullformat, flac eller förlust WMA, kan definitivt höja kvaliteten med bra DAC. Har försökt höra skillnaden men det är hart när omöjligt på visst material och väldigt liten på det mesta och att ange någon som "bättre" går knappt, enligt mig.
Det jag avsåg, enligt mig..., är att "hemtankat" 128or via nätet inte tilltalat mig någon gång. Skall man dra NAS och streamad musik till sin absoluta spets, blir det nästan spets på det också; Handshake i överföring typ USB för minsta jitter, statiska minnen för hårddiskar med snurrande skivor är inte 100% stabila i överföringen, osv osv... Men visst fasen förbättras oddsen för binärt korrekt överföring med datorn till hjälp. Jag upplevde till och med att spela CD i datorns DVD-brännaren till DACen lät bättre än motsvarande vettig DVD eller CD-spelare till samma DAC. Då hade jag ändå namnkunnig CD-Fix med i testet som ju inte har fy skam digitaldel och upsampling. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 16:12:55
|
quote: Däremot har jag hört rätt mp3:or med rätt låg bitrate som jag haft mycket svårt att skilja från originalet i blindtest.
Alltid lurigt med blindtester. Lätt att villa bort sig. Att man villat bort sig och kryssat i fel i formuläret behöver inte innebära att det inte finns skillnader. Jag har bara testat sklillnader med hörlur. När jag matade en Sennheiser HD600 från en iPod hörde jag ingen skillnad mellan WAV och AAC 320kBit/s. När jag däremot kopplade in en hörlurförstärkare imellan, så hörde jag en liten skillnad. AAC lät blekare och klangmässigt urvattnad. Som alltid handlar det om vilken utrustning man har. Men att nöja sig med MP3 idag för att utrustningen inte medger att man hör någon skillnad kan man få ångra imorgon när man uppgraderat. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 16:15:30
|
Björn-Ola: Håller med. Inte vill jag skaffa mig något sämre än det bästa så att säga att spela hemma. MP3-formatet har lite oförtjänt dåligt rykte bara, tycker jag. |
|
|
Topic |
|