HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför hör vissa andra inte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/25 :  22:08:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Smaken är som baken är mitt svar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/26 :  08:38:28  Show Profile Send 24U a Private Message
En intressant iakttagelse jag gjort eftersom jag talat med mången hifi-intresserad under sista åren; vissa nöjer sig med .mp3 på 128-160 kb/s och köper ändå relativt kompetent hifi för att återge detta. Är för mig ett fullständigt mysterium, men visar på hur olika vi "ser" (hör) på sakerna. De har vittnat om att de anser det vara så mycket vunnet att kunna lagra musiken på en NAS eller liknande, så den eventuella degenerering av ljudet som dom för det mesta inte ens hör, spelar så liten roll. Och där sitter jag med mina CD-skivor och önskar att de inte var så komprimerade emellanåt... Visst är vi olika vi människor och jag skulle bra gärna vilja kunna koppla upp mig mig med andra via något interface för att lyckas förstå hur andra lyssnar/hör.

NB. Detta var ej kritik till mp3-lyssnare, bara ett erkännande att jag inte förstår... *ler avväpnande*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/26 :  09:10:48  Show Profile Send shifts a Private Message
Man lär sig höra fel, det är inte så konstigt. Har man väl en gång
blivit medveten om dem är det svårt att gå tillbaka och "ohöra" dem.

Däremot har jag hört rätt mp3:or med rätt låg bitrate som jag haft
mycket svårt att skilja från originalet i blindtest. Jag nöjer mig ju
inte med låg bitratade mp3:or för den sakens skull. Men det är en
annan diskussion.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/26 :  12:41:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Man lär sig höra fel, det är inte så konstigt. Har man väl en gång
blivit medveten om dem är det svårt att gå tillbaka och "ohöra" dem.

Kortfattat och sant!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/26 :  12:55:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
De har vittnat om att de anser det vara så mycket vunnet att kunna lagra musiken på en NAS eller liknande, så den eventuella degenerering av ljudet som dom för det mesta inte ens hör, spelar så liten roll.
Jag lagrar min musik på det sättet, men inte i MP3 utan i förlustfritt format.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/26 :  13:26:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag tycker att mina rippade cd streamade från hårddisken låter bättre än originalen.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/26 :  14:25:46  Show Profile Send 24U a Private Message
Ni ovan här

Japp, lagra dem i fullformat, flac eller förlust WMA, kan definitivt höja kvaliteten med bra DAC. Har försökt höra skillnaden men det är hart när omöjligt på visst material och väldigt liten på det mesta och att ange någon som "bättre" går knappt, enligt mig.

Det jag avsåg, enligt mig..., är att "hemtankat" 128or via nätet inte tilltalat mig någon gång.
Skall man dra NAS och streamad musik till sin absoluta spets, blir det nästan spets på det också; Handshake i överföring typ USB för minsta jitter, statiska minnen för hårddiskar med snurrande skivor är inte 100% stabila i överföringen, osv osv...
Men visst fasen förbättras oddsen för binärt korrekt överföring med datorn till hjälp. Jag upplevde till och med att spela CD i datorns DVD-brännaren till DACen lät bättre än motsvarande vettig DVD eller CD-spelare till samma DAC. Då hade jag ändå namnkunnig CD-Fix med i testet som ju inte har fy skam digitaldel och upsampling.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/26 :  16:12:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Däremot har jag hört rätt mp3:or med rätt låg bitrate som jag haft
mycket svårt att skilja från originalet i blindtest.

Alltid lurigt med blindtester. Lätt att villa bort sig. Att man villat bort sig och kryssat i fel i formuläret behöver inte innebära att det inte finns skillnader.
Jag har bara testat sklillnader med hörlur.
När jag matade en Sennheiser HD600 från en iPod hörde jag ingen skillnad mellan WAV och AAC 320kBit/s. När jag däremot kopplade in en hörlurförstärkare imellan, så hörde jag en liten skillnad. AAC lät blekare och klangmässigt urvattnad.
Som alltid handlar det om vilken utrustning man har.
Men att nöja sig med MP3 idag för att utrustningen inte medger att man hör någon skillnad kan man få ångra imorgon när man uppgraderat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/08/26 :  16:15:30  Show Profile Send shifts a Private Message
Björn-Ola: Håller med. Inte vill jag skaffa mig något sämre än det
bästa så att säga att spela hemma. MP3-formatet har lite oförtjänt
dåligt rykte bara, tycker jag.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000