Author |
Topic |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 10:38:53
|
Har tidigare lyssnat på linearrays konstruerade med bandelement och elektrostater, men aldrig lyssnat till en linearray konstruerad utav flera element, så blev nyfiken på konceptet, trots det har sina nackdelar jämfört med sina enkelelement motsvarigheter.
Så beställde idag 16st HiVi M3N och 2st Seas L26ROY. http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=82 http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=238&Itemid=223
Anledningen till att jag valde ett bredbandselement är för att jag vill få en jämn horisontell spridning. Ifall jag skulle valt att ha en rad med diskanter bredvid en rad med mellanregister så skulle jag inte få en jämn horisontell spridning. Nu kommer jag dock istället få lite problem med den vertikala spridningen när våglängden blir kort, men ska ändå bli kul att testa.
Jag kommer låta HiVi M3N elementen spela i en sluten låda, där varje element får ungefär 3l. Och Seas L26ROY kommer tills vidare sitta i en basreflex låda på 60l avstämd till 22Hz. Problemet är att jag inte får plats med en stor port, så jag kommer senare gå över till en slavbaskonstruktion. Men det kan jag göra först när Seas får hem sina slavbasar i samma serie som L26ROY, vilket tar någon/några månader till.
Hela systemet kommer få inbyggd elektronik så man lätt kan flytta runt de och koppla in de till andra befintliga anläggningar. Den inbyggda elektroniken kommer bestå utav aktiva filter, klass D förstärkare och switchad strömförsörjning.
Har gjort en preliminär ritning. Yttermått blir BxHxD = 32x140x32cm där de sista 10cm i höjd är stativ för att porten blev tvungen att spela nedåt för att få plats.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
Edited by - Mcz on 2009/11/12 09:49:44 |
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 11:32:29
|
Hej martin! Kul att fler prövar line array. Jag har älv byggt med 12 st 5,25" bilkoaxialer per sida. Vilken ljudbild. Idag körs de som frontar till hembio med jerikohorn som basstöd. Skall bli kul att se vad du tycker med din kombination. Får du för lite diskant, kan du alltid sätta dit en i mitten. Glömde skriva att jag kör dem med öppen rygg på lådan, bara lite dämpmaterial. Per |
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
Edited by - Schack on 2009/08/21 11:34:19 |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 13:33:00
|
Schack vad tycker du om Jerikohornen? Och vad driver du dem med? Jag har ett par Fane Studio 8M element och funderar just på jerikohorn (Jericho 08) inte den äldre varianten. |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 14:06:04
|
DrBroar: Du har PM. Per |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 14:41:16
|
Schack, har du testat dina linearrays med sluten rygg också? För är lite i valet eller kvalet om jag ska köra med sluten låda eller som dipol. Hade tänkt lägga delningen ganska lågt, runt 200Hz, så ska jag köra dipol får jag nog gå upp lite i delningsfrekvens, och vet inte ifall jag är så sugen på det. Vill att så stor del av röstområdet som möjligt ska täckas utav linearrayen.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2009/08/21 : 14:57:55
|
Jag hade nog byggt som du, en låda för du kan alltid sätta på en rygg efteråt. Jag dämpade med en 8 cm tjock skummgummi madrass bakom elementen, utan rygg. Rent fritt bakåt lät inte bra och inte heller med fast rygg. Så mitt emellan blev bra. Det var med mina noname bilhögtalare originalmonterade i Volvos 140/240 serie Finns lite bilder i min tråd på sweetspotforum diy sektionen. Per |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 09:48:44
|
Får börja med att tacka asto och andra forumsmedlemmar som bidrar med kunskap och funderingar i nedanstående tråd; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76829
Gav mig lite inspiration och nya idéer, så har kommit lite längre i planerna. Utnyttjade det asto kom fram till med gyllene snittet och har tagit fram ett förslag på hur högtalaren skulle kunna se ut.
Gubben till vänster finns med så man får en storleksuppfattning, han mäter in på mina 176cm. Högtalarens dimensioner är 400x1500x400mm.
Simulering i Edge för de 8st M3N, dock är inte den lilla vingen med i simuleringen. Vingen finns där för att ge avståndet 494mm mellan elementens fram- och bak-sida på alla håll.
Har även simulerat L26ROY tillsammans med 2st utav Seas kommande slavbasar i samma serie. Simulerat med 300W ineffekt då varje bas kommer drivas med en 300W class D modul.
Funderar dock på att ändra designen på baffeln något, att göra en radie på 247mm runt den översta M3N, för att försöka göra högtalaren mindre framträdande men ändå bibehålla 494mm mellan fram- och bak-sida på elementet.
Mina M3N ligger på posten och väntar på mig men vet inte ännu när jag får hem slavbasarna. Tills dess kommer jag göra lite mer förslag och tar gärna emot tips och rättelser ifall jag fått något om bakfoten.
MVH Martin |
Edited by - Mcz on 2009/11/12 20:02:17 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 17:38:34
|
Kul att man kunde bidra med inspiration
Gyllene snittet är en bra utgångspunkt, men jag tror att vingen på 90 grader kan ställa till det lite, iallafall har mina mätningar visat sig så. Jag skulle nog prova med lite "mjukare" vinklar, verkar göra susen för horisontalspridningen också. Jag har dock inte hittat hem riktigt än med min baffel
Ser ju kanon bra ut annars |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 19:34:29
|
Asto, ger vingen problem även om den bara sitter på en sida? Såg att du fick en stående våg mellan dina när du hade en på var sida. Men du har alltså testat med bara en vinge också?
Men tar jag bort vingen så minskar jag ju avståndet mellan fram- och bak-sida på elementen, vilket höjer den användbara frekvensen innan utsläckning börjar ske. Vill helst inte göra baffeln ännu bredare, kommer vara svårt nog att skymma undan de här bestarna..
MVH Martin |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 19:50:56
|
Jag har inte testat 90 grader vinge på bara ena sidan. Men 45+45 grader på ena sidan, en stor fasning kan man säga så övergången blir mjukare. Min senaste mätning är gjord efter detta.
Provade även 45+45 grader på båda sidor, stående vågen märkte man inte av så mycket då heller men diskantens tonkurna blev inte riktigt som jag ville.
Dimensionen på baffeln behöver du säkert inte ändra på, den vikta sidan skulle bara bli marginellt djupare. |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 20:08:19
|
Hej Martin! Du har PM. Om du bygger med vingar gör dem löstagbara så du kan testa med olika bredder på dem.
mvh Per |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 20:11:38
|
Okej, något likt nedan? Testade även att göra en del av baffeln i plexiglas efter tips från Schack, gör högtalaren lite mindre framträdande. Ska se ifall jag inte kan snickra ihop bara självaste baffeln här så småningom, så man kan börja mäta och testa lite. Har dock precis flyttat till ny lägenhet, så ganska ont om pengar efter investering i nya möbler..
MVH Martin |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 20:59:30
|
Ja se där, nu börjar det likna något Baffeln finns där men syns inte. Per |
|
|
|