HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio ägare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:59:47  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Jag är stark spekulant på Gold reference 20, och vill
gärna höra åsikter från ägare eller andra lyssnare!!
Jag är helt förtrollad av deras mjuka detaljerings förmåga, så bra tycker ja, och lagom stora oxå

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/10 :  16:45:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom låter otroligt bra men behöver en del luft omkring sig för att basen ska trivas.
De låter större än de ser ut dessutom. De blev tyvärr för stora i mitt rum.

Annars är det bara högsta betyg på alla punkter.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/01/10 :  18:14:10  Show Profile Send Freahl a Private Message
Själv stolt ägare till lillebrodern 10:an(stativaren). Gillar verkligen diskanten som är väldigt detaljerad och exakt. Mkt luft runt instrument vilket jag gillar. Även bas är bra där jag tycker snabbhet är honörsordet. Det där sista får man som vanligt offra när det gäller stativare.
I mitt rum på 13 kvadrat funkar de utmärkt. Dock behövs ytterligare inspelning och ny elektronik(H/K).

20:orna har jag ej hört, men rimligt är att du får mer bas och samma fina diskant/mellanregister.

Hvh Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/11 :  10:46:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade Monitor Audio Gold 20 hemma i en vecka och jag älskar dom. Tyvärr så var även mitt rum lite för litet för att basen skulle komma till sin rätt. Dom behöver rätt mycket luft för att kunna andas ordentligt. Annars är dom helt underbara och jag kan varmt rekommendera dom!


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/01/13 :  08:38:20  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Ni som säger att era rum varit för små, hur små pratar vi om då?
Där jag ev. ska ha dom är det 17 m2 ca. 2,7 m takhöjd.
Har tyvärr ingen möjlighet att låna hem GR 20 där jag bor så att dom funkar och rummet inte är för litet är viktigt.
En god vän till mej har GR 10 så dom vet jag hur dom funkar i mitt rum, har lånat dom en helg.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/13 :  08:55:41  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Om ditt rum är 17m2 så rekommenderar jag stativarna.

Mitt rum är på ca 25m2 och basen tog över alldeles för mycket i mitt rum. Gold 20 behöver en hel del luft omkring sig för att låta bra. Dom är också ganska kinkiga på placering, men det är bara min högst personliga erfarenhet.

Jag tycker du är galen om du köper ett par gold 20 utan att ha haft dom hemma och lyssnat på dom ordentligt. Jag hade aldrig i helvetet fått för mig att köpa ett par golvare för 20 000+kr utan att ha dom hemlånade så man vet hur dom funkar med ens egen kringutrustning och rum.

Värt att tänka på är att jag upplevde alla högtalare i gold serien, både stativarna och golvarna, som rätt kinkiga med kringutrustning. Om man t ex jämför med Audiovector som spelar bra med det mesta(även med t ex en cd för 7-8 papp och en stärkare i samma klass), och sedan lyfter sig ännu mer med bättre grejer, så vill Ma Gold 10 (och 20 med för den delen) ha bra stärkare och cd. Jag tyckte Arcam fmj serien passade bra till Ma gold 10 och 20. Basen blev mycket rappare än t ex med Arcams diva A 75 stärkare.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/01/13 :  09:36:01  Show Profile Send Bandpass a Private Message
När jag lånade stativarna tyckte jag att dom var lite för tunna i mitt rum, och på Arken mässan lyssnade jag på GR 60 i ett av dom minsta rummen, ingen överdriven bas, nej ett av mässans bästa ljud!!

Jag har jusst nu Mumma Audio Mosen med basunderdelarna som högtalare, dessa kan bli en smula bummliga med basstarkt material i mitt rum men jag tror att MA GR 20 är en bra mycket slankare högtalare, efter vad jag har hört vid butikslyssning i Stockholm.
Nej, det är inte lätt detta...............
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:56:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Monitor Audios högtalare har absolut ingen "bumlig" bas. Den är ganska stram men väldigt kraftfull för högtalarnas storlek. GR20 tyckte jag gav för mycket bas i mitt rum och GR10 för lite. Därför gick jag ner till Silver S8 för jag trodde att "storleken" skulle vara perfekt. Men även S8 hade lite för kraftfull bas visade det sig. Med hjälp av en kompis började vi exeperimentera med "dämpning" på olika ställen i mitt rum och det visade sig att med en större dämppanel i ett av rummets hörn och en extra matta under soffbordet så balanserades ljudet mycket bättre. Nu har jag inte alls samma problem med basen längre. Ljudet är också mycket 3-dimensionellt och klart.

Så har man bara möjlighet till dämpning i rummet så kan man nog hantera även stora högtalare i mindre rum. Jag vill prova GR20 igen i mitt "nydämpade" rum.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/13 10:57:19
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:07:38  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Vi står i stargropen för att bygga ut vårt gamla hus nu i vår, då kommer lyssningsrummet att byggas på i vinkel med 22 m2 med 5.60 m takhöjd, så lite mer luft blir det.
Ska försöka få min "lokale" handlare att ta hem 20:orna så jag får ha dom på prov.
Inte så lätt när det är en högtalare han inte har hemma i vanliga fall.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:13:49  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag är ingen monitor audio-ägare, men jag har däremot ett par QRS Saturnus i ett 16m2 vardagsrum och hävdar bestämt att de flesta basresonanser går att placera bort även om högtalaren går ner under 30Hz. I mitt fall genom att placera högtalare "diagonalt" i rummet. Dvs en på varje sidan om ett hörn med cd/förstärkare i själva hörnet, om ni förstår vad jag menar. Detta räddar även stereobilden då en lyckad sådan kräver sina meter i bredd om man inte har en massa fula absorbenter. Det är ett gammalt beprövat trick, och det funkar! Sedan kan ju givetvis skaffa basabsorbenter också för att göra det hela ännu bättre, men det kanske inte alltid är den *första* åtgärd man ska ta sig till.

Förresten, när jag provlyssnade mina Saturnusar lyssnades det även lite till ma gold 20 och den låter rackarns bra!!

Edited by - dekengren on 2003/01/13 11:17:26
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:10:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Stefan007

Har haft nästan exakt samma problem med gold 10 och gold 20 i mitt (tämligen odämpade) rum. Gold 10 var det lite för lite bas i, och gold 20 för mycket. Man kanske skulle låna hem gold 20 och mixtra lite med dämpning och placering för att få rätt på basen.. hmm.. jag tror förövrigt att Ma gold 20 är känsliga för just placering.

Min (andra) lösning är att skita i Monitor Audio och köpa Audiovector m1 signatur istället. Dom har mer botten än gold 10 tycker jag. Men jag gillar MA Gold's ljudkaraktär bättre..

knepigt knepigt..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:25:43  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Ska försöka få min "lokale" handlare att ta hem 20:orna så jag får ha dom på prov. Inte så lätt när det är en högtalare han inte har hemma i vanliga fall.

Har du tur så har distributören ett eget demo-ex som dom lånar ut till butikerna vid behov.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:32:47  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Det måste jag undersöka närmare!!
Jag måste få frid i mitt oroliga högtalarsinne!!
Prova hemma, prova hemma....................
Go to Top of Page

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/01/20 :  09:04:32  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Tipps på stativ till GR 10??
Jag vill ej ha dessa "fula" svarta tingestar!!
Nej, alu + körsbär i snygg design!
Hmm, dom får jag nog bygga själv isåfall..............
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000