HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tvättmaskin och torktumlare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2009/08/18 :  22:32:27  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej,

Vi renoverar badrummet i vår trea och bygger om/ut lite så att vi får plats med frontmatad tvättmaskin och torktumlare. M a o får den gamala toppmatade tvättmaskinen stryka på foten och åka ut till sommarstugan.

Nu till en av livets stora frågor; vad ska vi satsa på för märke och modell? Jag har läst Råd & Rön och de gillar Miele men det gör inte vår plånbok. Annars verkar både Electrolux, Siemens och Bosch göra skapliga apparater men en viktig punkt är att det är vara tysta apparater då vi bor i en vanlig lägenhet. Jag vet ärligt talat inte hur många kilos kapacitet vi har idag men sex borde väl räcka för ett 2-3 personers hushåll? (Jag skriver 2-3 då vi nog kommer bo här så länge att vi förhoppningsvis kan/hinner skaffa barn under tiden).

Alla erfarenheter och tankar kring märken och modeller tas tacksamt emot då jag sällan känt mig så vilsen som inför det här köpet.

Tack på förhand,

Hans

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/08/18 :  22:53:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Alla märken du nämner är bra. Miele är grymma maskiner, men prisvärda? Då får man gå efter livslängd. Mielen kommer att hålla längst. Men slår man ut det på priset så räcker väl 2 Miele som 3 Electrolux, eller vilken ratio det nu blir...

Bosch och Siemens är samma koncern där Bosch är det finare (läs dyrare) märket. Köpte en enkel Siemens diskmaskin som vi har på landet för 2'. Bredvid stod en EXAKT likadan men det stod Bosch på den och kostade 3'. Var ett tag sedan jag lämnade området (vitvaror), så något modelltips kan jag inte ge. Gå till en fackhandel så får du hjälp att hitta rätt.

EDIT: Se till att du får luckorna åt rätt håll, och att de är åt samma håll.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2009/08/18 22:57:54
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/18 :  22:59:19  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Vi är rätt nöjda med vår tvättmaskin Cylinda FT46. Torktumlaren har bara varit med oss i nån vecka så den är inte riktigt värd att uttala sig om än, mer än att den verkar schysst. Electrolux EDC47100W heter den.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/08/18 :  23:06:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Glöm inte bort att kondenstumlare är det som gäller om du inte har frånluft att koppla till.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/18 :  23:11:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Kondenstumlare är väl det bästa valet rent allmänt. Både för miljön och kläderna. Vad det gäller torktumlare alltså. Vi har en luftavfuktare oxå som får tjänstgöra mer när vädret blir sämre/kallare.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/08/18 :  23:15:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Köpte Philips tvätt och disk 91 dom går fortfarande utan service ! När dom pajar kommer jag att köpa något billigt för typ 3 loppor. Att ta hem en reparatör kostar ju oftast ca 1500, och då är det bättre att köpa nytt.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/18 :  23:42:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag säger Miele. Vi bytte vår förra Miele diskmaskin efter 27år. Vi tyckte att den bullrade för mycket, sen var det så att några plastdetaljer hade gått sönder. Vi köpte en ny mycket tystare(42dB) Miele diskmaskin. Sen har vi sedan många år både en Miele tvätt och kondensortumlare och jag har en alldeles egen Miele dammsugare. Min fru ville ha en mindre och lättare så hon har en från Philips. Det här med luft avfuktare har jag provat. Men det fungerar inte på hösten när det är 90% luftfuktighet både ute och inne.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2009/08/19 :  08:13:06  Show Profile Send mabron a Private Message
Största frågan är väl hur ofta den går.
Vi är 4 i familjen den går varannan dag påt ung.
Därför valde vi Cylinda. 2-familjshushåll kan nog välja billigare varianter.
Märke där spelar nog mindre roll.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/08/19 :  08:14:20  Show Profile Send Vox a Private Message
Köp svenskt så blir ni nöjda. Med andra ord - Cylinda.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/08/19 :  15:58:49  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Vår tvättmaskin håller också på att ge med sig, så jag följer tråden med intresse!

Var och kollade i vitvaruaffären och fingrade på en Miele.
Är det någon som vet skillnaden på en "vanlig" Miele och en Miele Professional?

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/19 :  16:20:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Skulle tro att Professional är tänkt för tvättstuga i flerfamiljsboende.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/08/19 :  16:22:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Miele Professional är fastighetsmaskiner. Vi har två dylika (tvätt+tork) i källaren här plus en Electrolux Wascator (tvätt).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2009/08/19 :  16:26:42  Show Profile Send jari a Private Message
Vi har haft ett antal nu under årens lopp.Tvättar ofta minst en gång om dan.Haft Miele och billigare apparater.Har fått en känsla av att allt är skit.Senast blev det Bauknecht,de har 5 års garanti.
För som sagt,går de sönder efter garantitiden är det frågan om det är värt att laga.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/08/19 :  20:23:36  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Allt är skit?

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2009/08/20 :  12:30:00  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag får tacka för engagemang och inspel i tråden! Även om Miele lockar med sitt grundmurade kvalitetsrykte så ligger det inte i vår plan att bo kvar mer än max 5-6 år och därefter förhoppningsvis hitta ett hus. Med den planen så känns Miele som lite over-kill. Att den tekniska utvecklingen och miljöanpassningen också spelar in gör att jag tycker det blir orimligt med en tvättmaskin som har en avskrivningstid på 20 år (även om det självklart påverkar miljön på ett negativt sätt att tillverka en ny maskin efter <10 år).

Vi får se vad det blir, tänkte besöka någon eller några fackhandlare och tillsammans med Råd & Röns test och alla bekantas erfarenheter (inkl. Hififorum.nu förstås!) köpa en maskin + en tumlare.

Ska man sikta på samma märke för att kunna ställa de på ett bra sätt ovanpå varandra eller spelar det mindre roll att det är samma märke?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/08/20 :  13:02:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Samma märke = Enhetlig design, inget annat.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/08/20 :  16:12:52  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag valde bort Miele för jag vill inte ha min tvättmaskin/torktumlare mer än 8-10 år Hellre byter jag lite oftare mot något modern som antagligen är tystare, bättre och miljövänligare.

Vi (min fru) ville ha svarta maskiner och valde Bosch WAS327B1SN och WTS865B1SN som vi är supernöjda med.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2009/08/20 :  16:37:02  Show Profile Send dmr a Private Message
Vi bytte från Cylinda FT46 och motsvarande tumlare till Mieles YoungVision stapel http://www.wilsoncreative.se/portfolio/kundcase/miele/young-vision/ . Miele kostade 20k, Cylinda ca 16k och vi kommer aldrig mer att köpa Cylinda då de var mer eller mindre slut efter 4 år...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/08/21 :  12:00:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Två mindre barn i hemmet, kör 1-2 tvättar per dag.

Jag testade en snålvariant denna gång - en renoverad Miele från firma med ett års garanti - vi får se om den visar sig prisvärd eller inte!

Kvaliten känns dock bättre än de Bosch, AEG, Electrolux som jag haft tidigare!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/21 :  12:22:05  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag testade en snålvariant denna gång - en renoverad Miele från firma med ett års garanti
Det tycker jag låter jättebra. Så skulle jag också göra om jag hade känt till en sådan möjlighet med en renoverad maskin.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000