Author |
Topic |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 22:12:23
|
Finns det nån som har tips på sådan musik?
Jag har lyssnat mycket på Autechre på senaste tiden, och tycker dom är toppen.
Video av Autechre's "Gantz Graf": http://www.youtube.com/watch?v=nfwD05XA2YQ |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
Edited by - Silversurfaren on 2009/08/18 22:52:11 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 09:55:48
|
Tipsar alltid om Boards of Canada... Mina favoriter har blivit albumen "Geogaddi" (ödesmättat) och "The Campfire Headphase" (70-talssommarnostalgi). En bra EP är "A beautiful place out in the Country". |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:08:46
|
Future Sounds of London? Lite mer ambient, men i deras mest experimentella stunder så... Kan rekommendera "Dead cities" |
Min anläggningstråd |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 12:02:49
|
Boards of Canada > Har lyssnat en del på dom men inte fastnat riktigt, det var dock längesen nu så det känns som man borde ge dom en chans igen.
Future Sound of London > Deras "Lifeforms" har jag lyssnat mycket på, den är grymt bra. Dead Cities har jag bara hört ett fåtal gånger.
The Orb > Har alla deras tidiga klassiker (1991-1997), fantastisk duo det där. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 12:50:31
|
Allmusic föreslog dessa som "similar artists" - vet ej om det hjälper dig...
* Arovane * Speedy J * Oval * Pan Sonic * Plaid * Aphex Twin * Kit Clayton * Cristian Vogel * LFO * Thomas Brinkmann * Pole * The Sabres of Paradise * Two Lone Swordsmen * F.X. Randomiz * Soul Oddity * Mike Dred * Funkstörung * Mouse on Mars * Boards of Canada * Seefeel * B12 |
Min anläggningstråd |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 20:12:05
|
Tack, en lista är bra, men roligare med personliga förslag. |
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 20:15:52
|
Är man inne på Autechre från 2000-talet så kanske inte FSOL är riktigt rätt spår (även om jag håller Lifeforms som en av universums bästa skivor någonsin).
Ska vi sikta in oss på välproducerad och komplex electronica kan vi börja med Chris Clark. Numera har han droppat förnamnet och släpper som "Clark". Visssa album drar nästan åt dansmusikhållet, medan andra är krångligare "head music". Jag rekommenderar verkligen Body Riddle från 2006, som likt Autechre's Draft 7:30 är en riktig hifireferens tack vare det fantastiska ljudhantverket.
Autechre har i bland en lite melankolisk touch på atmosfärerna, och gillar man de aspekterna kan man kanske kika på Isländska banden Einóma och Traject. Allt de släppt är svinbra, tycker jag.
Är det krångel och rytmiskt jävulskap man triggar på så är det mer eller mindre lag på att kolla in Venetian Snares. Han släpper typ ett album i veckan känns det som, men en startpunkt kan vara Rossz Csillag Alatt Született från 2005. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 22:40:11
|
Mycket bra tips Ukiro. Einóma och Traject är precis vad jag är ute efter! Det är inte bara experimentellt/IDM utan samtidigt väldigt atmosfäriskt, vilket jag tycker är viktig del i musik oavsett genre. |
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 22:53:53
|
Ah, då har vi hittat ett spår att följa upp. Om vi sätter experimentalism/nyskapande och atmosfärer som främsta ledord får man inte missa Carsten Nicolai a.k.a. Alva Noto. Jag har själv pinsamt lite av honom, men lyckligtvis ser flickvännen till att han är rikligt representerad i hushållet. De båda Xerrox-albumen (volym 1 och 2) samt senaste samarbetet med Ryuichi Sakamoto som heter "_utp" är väldigt bra, t ex.
Om det där smakar gott kan du fortsätta utforska det fantastiska skivbolaget som Carsten driver, Raster Noton.
Vill du ha lite mer rytmiskt orienterade grejer så kan Monolake fungera #8211; inte samma komplexitet som autechre men egen stil, enastående produktionsnivå och den där lite ödsliga, inåtvända stämningen. Tyvärr är många av skivorna riktigt jobbiga att få tag på, men det dyker upp återpressar i bland. |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 22:57:04
|
Kul att du nämner Alva Noto, har tänkt på det namnet i flera dagar nu, så jag måste ta o kolla upp honom närmare nu när du nämner honom också!
Raster Noton verkar intressanta, jag köpte nya SND plattan "Atavism" som ligger på hans bolag. Den är bra!
Monolake? Har allt dom släppt, inklusive alla skivor under Robert Henke också. En liten husgud kan man säga :-D |
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 23:05:06
|
Robert Henke spelade bokstavligen 10 minuter promenad hemifrån i torsdags men jag gick inte, dels för att jag är utfattig just nu och dels för att jag är dum i huvudet. Att jag tillät mig missa det känns inte OK... han framförde Layering Buddha-materialet live, förresten. |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 13:16:16
|
Bra tips från Ukiro, skriver under på dem själv. Direkt när jag såg tråden tänkte jag "Raster-Noton". Det är det enda bolag i genren man MÅSTE ha koll på - resten är bonus. AtomTM har på det bolaget släppt ett av årets absolut bästa skivor så här långt: Liedgut.
Ukiros flickvän gör dessutom helt rätt i att komplettera hans Alva Noto- hål i samlingen. Ett riktigt fint och nästan poppigt (faktiskt) samarbete har Alva Noto haft med dansken Opiate: Alva Noto + Opiate - Optofiles. Finfina saker.
Fennesz måste ju omnämnas och de två senaste är rätt enkla alster att ta till sig: Venice samt Black Sea
Edit: Varför fungerar inte vissa tecken på Hififorum? Synnerligen irriterande. Tankstreck liksom? |
Edited by - shifts on 2009/08/20 13:18:01 |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 23:58:24
|
Dom två Fennesz skivorna som du nämner gillar jag bäst. Venice och Black Sea alltså. Sen har jag två andra CDs med Fennesz men dom lyssnar jag inte lika mycket på; Field Recordings och Endless Summer. |
|
|
|
Topic |
|