HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub. utg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:23:04  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Tjao!

Testade för kul att koppla en kabel från min Yamaha reciver till en lågnivåingång på en äldre två kanals förstärkare jag har.
Men det låter ju ingenting?

Ska man inte kunna göra så? Är det inte vanlig lågnivåsignal som är avgränsad till 90Hz som skickas ut genom sub. uttaget?

Det är inga fel i inställningarna på recivern och tvåkanalaren fungerar fint med annan inkälla...

/ Mattias

Nästa projekt: Subwoofer

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:35:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by AudiMatte

Tjao!

Testade för kul att koppla en kabel från min Yamaha reciver till en lågnivåingång på en äldre två kanals förstärkare jag har.
Men det låter ju ingenting?

Ska man inte kunna göra så? Är det inte vanlig lågnivåsignal som är avgränsad till 90Hz som skickas ut genom sub. uttaget?

Det är inga fel i inställningarna på recivern och tvåkanalaren fungerar fint med annan inkälla...

/ Mattias

Du kanske inte har ställt in "Sub On" eller dylikt i setupen på Yamahan. Fibbla lite eller läs manualen noga en gång till så hittar du det säkert.
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/10 :  14:59:34  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Jodå. Allt är som det ska i inställningarna... Har läst instruktionsboken tio gånger och testat allt möjligt.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:16:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Jodå. Allt är som det ska i inställningarna... Har läst instruktionsboken tio gånger och testat allt möjligt.

Det kan också vara så att om du har satt front till "large" och bara kört musik i tvåkanal, så kommer det inte ut någon bas där. Då måste du köra äkta 5.1-material. Har du provat det? Prova att sätt fronthögtalarna till "small".
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2003/01/10 :  16:32:10  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Du ingav mig lite hopp där!
Men tyvärr. Inget från subutgången nu heller...

Ska det vara fel på en splitterny reciver tro?

Är det vanlig lågnivå som går bra att koppla in i en förstärkare som vanligt?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  16:51:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då har jag ingen aning.
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:05:08  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Många receivrar kopplar bort subutgångnen helt vid 2-kanalinställning, oavsett "large" eller "small" inställning för högtalarna.
Subutgången är då endast inkopplad om man använder någon typ av "ljudfält", dvs processorn aktiverad.
Pröva att ställa in tex "jazz, hall" eller vad det finns för ev ljudfält på din receiver.
Mvh Stephan

quote:
Originally posted by Knoppen

quote:

Det kan också vara så att om du har satt front till "large" och bara kört musik i tvåkanal, så kommer det inte ut någon bas där. Då måste du köra äkta 5.1-material. Har du provat det? Prova att sätt fronthögtalarna till "small".

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000