HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om vilken uppgradering gör mig glad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/08/16 :  22:36:33  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Hej, har idag en Musical Fidelity [url=http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86914]X-A200R[/url] (2x75W) med B&W DM602S2 och bytte för något år sedan ut HK970 CDn mot Sonos (FLAC) som källa för bekvämligheten mm mm. Dock innebar detta ett snäpp ner i ljudkvalité så nu undrar jag vad som borde ge bäst bang for the buck (givet att rum och placering bortses ifrån);
A) nya högtalare i 10-15kkr klassen (Elac, MA eller kanske beg Veritas)
B) NuForcestärkare eller -slutsteg (har ju bara en källa), bör väl vara bättre än nuvarande..?
C) en beg 5/7-kanligig, bättre receiver (Arcam, Denon, Onkyo) i 10kkr klassen (hur står sig dessa egentligen)
D) DIY bygge av slutsteg jag sett en del gjort här på forumet

Vad behövs egentligen tror ni för att det ska bli några snäpp uppåt från min MF? Supertacksam för svar, har lite dålig koll på vad som händer i dessa pris- och ljudklasser så det blir helt klart en del besök hos handlare i höst..

Coz I'm a Raindog too!

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/08/17 :  09:27:47  Show Profile Send poppen a Private Message
Själv har jag Monitor Audio silver 7 i och är mycket nöjd.
Men tycker att Totem är State of the Art
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/08/17 :  09:31:08  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
bytte för något år sedan ut HK970 CDn mot Sonos (FLAC) som källa för bekvämligheten mm mm. Dock innebar detta ett snäpp ner i ljudkvalité så nu undrar jag vad som borde ge bäst bang for the buck

Ersätt din Sonos med en Squeezebox samt en extern DAC till att börja med.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/17 :  10:38:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Skriver med darriga fingrar i rädsla över att bli lynchad, men B&W:s högtalare har aldrig varit nån hit i mina öron.

Så mitt förslag är att lyssna till andra högtalare och att byta stärkaren till en flerkanalsreciever är nog ett steg i fel riktning.

Sonos har jag ingen erfarenhet av men en Squeezebox är bra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/08/18 :  00:04:20  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Tack för era inputs, "tyvärr" funkar det inte att använda extern DAC (även om Sonos har bitperfect optiskt/koax ut) då man 1) inte kan ändra volym med fjärren och 2) ljudet kommer i osynk vid multirumslyssning eller filmittande.

Men skulle inte en Arcam AVR2-300 eller Denon 3xxx spela skjortan av den lilla MF?

Men visst, 602orna är ju de som känns roligast att få byta ut, blir några rundor på stan.

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/08/18 :  08:01:46  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Men skulle inte en Arcam AVR2-300 eller Denon 3xxx spela skjortan av den lilla MF?

Är tråden ett sett för dig att motivera dig själv till byte av förstärkare då du redan verkar ha bestämt dig vad du vill göra?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/18 :  08:11:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:

Ersätt din Sonos med en Squeezebox samt en extern DAC till att börja med.

Du kan ansluta en DAC till din Sonos också. Som jag fattar det hela så tyckte du att ljudet blev sämre när du bytte din cd-spelare mot Sonos. Då känns det som att du ska skaffa en DAC.
Ingen idé att byta förstärkare om du inte är nöjd med ljudet från din Sonos.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/19 :  00:11:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Skriver med darriga fingrar i rädsla över att bli lynchad, men B&W:s högtalare har aldrig varit nån hit i mina öron.

Så mitt förslag är att lyssna till andra högtalare och att byta stärkaren till en flerkanalsreciever är nog ett steg i fel riktning.

Nej nu j..... nu kommer lynchmobben
Beror kanske på vilka B&W modeller serier du lyssnat på eller?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  00:50:27  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

quote:

Gamla Matrix 805 var faktiskt riktigt prisvärda på sin tid, det var via sådana jag började förstå vad upplösning handlade om, har ägt hela 3 par i omgångar sen dess. Tyvärr finns det inga B&W idag som har liknande pris/prestanda. Märket är stort och har bra genomslag och det ser man till att dra nytta av när man prissätter, det är iaf min bild av det hela.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/19 :  07:08:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
quote:

Självklart men ingen av dom jag lyssnat på har imponerat (kommer inte ihåg alla modeller) bl.a 805S och några större varianter.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/08/19 :  10:04:57  Show Profile Send huzze a Private Message
B&W ska avlyssnas i hemmiljö...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/08/19 :  10:11:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ang. högtalare:
I den prisklassen som du anger så tycker jag att Elac är bättre än MA, de spelar mer "dynamiskt" och neutralt, MA-ljudet upplever jag som lätt "Loudness"-aktigt med hissad diskant och bas.
Elac -högtalarna kan dessutom spela riktigt högt utan att det låter illa, hur det är med MA vet jag dock inte...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/19 :  10:14:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
B&W ska avlyssnas i hemmiljö...

Det är väl pseudonymt med alla högtalare att det ofta ger ett bättre resultat när man får ta hem och ägna tid åt diverse justeringar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2009/08/19 :  14:35:38  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Varför inte köpa tillbaka din CD HK970 som ett komplement. Då får du ju tillbaka välljudet innan "nedgraderingen"?
Låter inte källan bra så hjälper det ju inte att fixa senare...
/Shaft
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/19 :  19:05:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Just det! Jag skulle helt klart satsa på en separat DAC till Sonos.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

NirreFirre
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/08/20 :  00:19:21  Show Profile Send NirreFirre a Private Message
Tack för era synpunkter, även om jag nog tänker "maxa" Sonos med nya högtalare innan jag fixar en ny DAC/CD för "finlyssningen", tror inte 602orna på en IKEA bänk tar fram det bästa ur inspelningarna, oavsett källa :) Hoppet upp hoppas jag blir som störst s a s (sant med skräpin-skräput men Sonos är inte direkt skräp imho).

Coz I'm a Raindog too!
Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/08/25 :  20:29:12  Show Profile Send Dompan a Private Message
Hej!

Inte billig, men klart intressant är denna modifikation av Sonos ZP90:
http://www.cullencircuits.com/webapps/site/67005/78076/shopping/shopping-view.html?pid=316658&b_id=&find_groupid=12070

Tydligen är sample rate ut på SP/DIF ej konfigurerbar i efterhand, utan man får välja 48, 96 eller 192kHz vid beställning.

Mvh,

Dompan
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/25 :  22:06:44  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:

Självklart men ingen av dom jag lyssnat på har imponerat (kommer inte ihåg alla modeller) bl.a 805S och några större varianter

Jag tänker på golv toppmodellerna i Natilus serien som tex den nu utgågna N802, nog den bästa högtalare jag lyssnat på och då var det ändå inte 100% perfekt matchning på slutstegsfronten vid dem tillfällena. De billigare serierna har aldrig impat, oftast för mycket diskant för min smak.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/25 :  22:24:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Möjligt men det spelar kanske inte Nirrefirre så stor roll då han troligen inte kommer att köpa dylika.

Edited by - räven on 2009/08/25 22:28:27
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/08/25 :  22:25:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Det har du rätt i,ursäkta

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/25 :  22:26:41  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nä det måste ju finnas roligare högtalare än dom han vill byta bort!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000