HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny ide bra eller dålig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/11 :  16:23:04  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan.
Fick en snilleblixt igår när jag lyssnade till musik.
Har ett par d'feldt audio engine 5. Dessa gillar jag så när som på att de gärna drar åt det lite varma grötiga hållet. Provade igår att byta baselement i den ena burken till ett seas aluminium element. Egentligen avsett som mellanregister element i ett par större högtalare. Men funkar som bas också. Ljudet blev mkt klarare och låter i mina öron väldigt mkt bättre.

Frågan är då. Kan det löna sig att byta basarna till en bättre variant? Och vad rekomenderar ni för 5tums basar?

De ska gärna låta öppet och rent.
Gärna ganska lättdrivna då förstärkaren i högtalarna är endast 45w rms.
Funderingarna gick runt antingen seas aluminiumbas för 635kr på hifikit. Eller möjligt vis om någon vet hur man kan få tag på scaaning?

Är detta en helt galen ide kanske?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/11 :  21:13:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter det bättre så är det ju bättre, eller hur?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/11 :  21:52:22  Show Profile Send dwain a Private Message
jo det är visserligen rätt. Dock har jag en ganska gedigen historia i bagaget över misslyckade moddningar som slutar med trasiga prylar

Har dock varit extra försiktig denna gång och bytat basen i andra högtalaren också.

Har spelat ett tag nu. Trotts en icke tät låda och att basarna eller mellanregisterna är helt nya så låter det väldigt öppet och trevligt.
Antar att även aluminium element behöver inspelning?
Det som inte är tätat är i mitten av elementet där är det hål rakt igenom. Egentligen ska där sitta nån plugg eller något.

Har ni några tipps på andra element förutom Seas H1141 L15RLY/P (i moddad variant) som skulle kunna ge ännu mer ljudkvalité?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/08/12 :  08:10:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Det som inte är tätat är i mitten av elementet där är det hål rakt igenom. Egentligen ska där sitta nån plugg eller något.



Jag antar att det inte är hål rakt igenom där...?
Det borde sitta en magnet där inne, som omger talspolen som är hålet du avser, om jag nu uppfattade allt rätt.

Då är det kanske bäst att låta det vara, för där är högtalaren ganska känslig för åverkan. Men var försiktig så inte smuts hamnar där, framförallt metallspån. Kommer det ett litet metallspån där är det stor risk att elementet måste kasseras sen.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/12 :  12:11:14  Show Profile Send dwain a Private Message
Hehe jag magnet sitter där. Hålet är genom magneten.

Här är en bild på det hela



Där har vi hålet. Det är väl antagligen kylningen till talspolen. Men man hör även på låg volym hur det blåser ur hålet ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000