Author |
Topic |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/08/08 : 23:41:09
|
Jag tycker att det vore roligt med en tråd om livemusik. Det kan vara allt från era upplevelser från giganternas arenakonserter till det lokala bluesbandet på favoritpuben, det kan vara tips om någon som kommer och spelar någonstans, kanske kan Ni berätta om hur vi köper en skiva av det lokala favoritbandet. En konsertupplevelse kanske till och med kan ha en relation till en liveskiva från samma turne, eller till och med från samma spelning.
Jag tänkte börja med 21/11-1975, Stockholms konserthus, jag var där. Jag såg Bruce Springsteen & the E street band först gången dom var här. Jag vill inte påstå att det förändrade mitt liv men det förbättrade och berikade det.
Minnet finns alltid kvar, trots demensen. Här kan jag direkt rekommendera inköp av det fantastiska DVD/CD paket som finns från konserten i Hammersmith Odeon i London den 18/11, däremot så vidhåller jag att hans mössa är riktigt jä..a ful.
Den 7:e maj 81 var dom tillbaka, fast på hovet, en 4 timmar lång spelning som hör till det mest magiska jag upplevt, sista extranummer var Twist and shout. Det finns ett par bootleg från denna spelning, en heter teardrops on the city och den andra Follow that dream, som också var namnet på turnen, inte the river tour som den kallas efteråt. Finns ofta på andra långgatans skivhandel. Sedan tycker jag att liveboxen 75-85 är ett utmärkt substitut att ta till ibland, ytterst välinspelat och våldsamt roligt att spela riktigt, riktigt högt.
Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/09 : 11:58:30
|
Det var evigheter sedan jag var på konsert men vi upplevde en otrolig demonstration av indianflöjter. Vi hade hamnat i Canyon de Shelly och hade åkt någon dryg timme på en stor jeep för att komma till gamla övergivna anazasi-bosättningar. Där fick vi möta Travis Terry som sålde äkta indianflöjter och visade oss hur man spelade på dem. Det såg så enkelt ut när han plockade upp flöjt efter flöjt och låt underbara toner eka mellan kanjonväggarna runt oss. Märkligast var när han spelade på dubbel- och trippelflöjter; har någon hört när tar ackord på en flöjt, nån gång? http://www.highspirits.com/mcart/index.cgi?code=3&cat=8 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 09:53:44
|
För några år sedan åkte vi till Varberg för att se Dave Edmunds med Refreshments som kompband, en sommarkväll i Folkets Park. En lysande spelning, det är bakom Dave Edmunds som Refreshments blir som allra bäst, med hans låtskatt att gräva ur.
Det finns en riktig kultskiva från 97, A pile of rock, live inspelad under det årets Sverigeturne. Förutom Dave och Refreshments så är även Geraint Watkins och Billy Bremner med. Köp!
Men, mina vänner, det var en stor klick grädde på moset den där sommarkvällen i Varberg. Som förband och efterband/avslutare agerade något av det svängigaste som äntrat en svensk scen.
Hank T Morris & the Amazing Buffalo Brothers! Bakom detta modesta namn döljer sig Ulf Murhagen (Hank) Ingemar Dunker och Tord Eriksson. Spelar i princip bara låtar från Chucken och med ett vanvettigt ös och sväng, totalt omöjligt att stå still!
En CD släptes 00, House of blue lights.
Dom spelar ganska sällan, upplåsta i sina ordinarie band och studios, men får ni chansen att se dem, missa inte det, lova!
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 12:34:48
|
Apropå Refreshments så minns jag en konsert på King Creole, Jerry Williams ställe i Sthlm, då de kompade min favorit Mickey Jupp. Det var i vevan när han släppt "You say rock" med just Refreshments som kompband på plattan. Det var av en händelse jag såg notisen i någon tidning, och det är kul att ha sett denne undanskymde gigant live. Tydligen har han precis släppt ny skiva med sitt gamla band "Legend", som jag inte hört än (den nya skivan alltså), som man bara kan köpa från hemsidan: http://www.mickeyjupp.com/
|
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 16:44:31
|
Ingvar skrev:
quote: För några år sedan åkte vi till Varberg för att se Dave Edmunds med Refreshments som kompband, en sommarkväll i Folkets Park. En lysande spelning, det är bakom Dave Edmunds som Refreshments blir som allra bäst, med hans låtskatt att gräva ur.
Bara att hålla med,jag var också där. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
milesahead
Member
97 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 19:37:36
|
Ramlade över en Willie Nelson-konsert i Austin, Texas när jag var där sist. Det var nån found raising-gala för att legalisera marijuana och Willie och ett gäng andra artister spelad. Utomhus, varmt, svettigt lokalt och vansinnigt bra! Don't mess with Texas! |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 11:19:27
|
10 (tio !!!) kr kostade mig att komma in på Gröna Lund en eftermiddag sommaren 1974 eller 1975 var det... för att se Mahavishnu Orchestra spela Apocalypse som var okänd för mig då. Stod och väntade där flera timmar men när det var dags för konserten blev jag otroligt besviken. Var var Cobham ?? Var var Jan Hammer ? Besvikelsen försvann när en ångvält började köra.... En av mina underbaraste konserter och billigaste ..... Vem ville minnas Cobham efteråt ??? Lilla Narada med kortbyxor och Ponty duellerar mot stora McLaughlin är bilder som etsats sig fast i minnet ! 35 år efter och jag får fortfarande rysningar av välbehag när jag tänker på denna konsert. Kanske också pga Tinituset som jag fortfarande har ..... |
|
|
|
Topic |
|
|
|