HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Då var det dags..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HighValleyHifi
Starting Member

4 Posts

Posted - 2009/08/05 :  02:49:29  Show Profile Send HighValleyHifi a Private Message

att införskaffa mitt första hifi-system.

Jag har länge använt studio-monitorer och PA men tröttnat lite och vill nu bygga ett elegant 2-kanals hifi-system. Mitt lyssningsrum kommer vara ungefär 6x4 meter.

Har kikat på monoblocks från Norh (import) eller Vincent (beggade) (minst 2x200W), preamp hade jag gärna fått tag i en LA Sound PRE-11 men har även spanat på ACA2b från Norh.. (tips på andra)

Vad gäller högtalare har jag alltid varit faschinerad av lite udda design, högtalarna får gärna utmärka sig i lyssningsrummet, tycker det framhäver känslan en aning :)

Är det någon som kan tipsa om högtalare som låter bra men samtidigt utmärker sig vad gäller design? Jag gillar ProAc men tycker dom ser så förbannat tråkiga ut.

Skulle gärna uppskatta tips på bra import/beggade preamps/monoblocks för sådär 3-6k per unit. Eller synpunkter på Norh's / Vincent's billigare steg.

BTW. Hörde nyligen att Norh kommer skeppa sin LeAmp4 inom kort (ca 3 veckor)

Hoppas inte att min första post här var för påträngande.. :-)

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/06 :  01:36:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej och välkommen!

Ska försöka ge några råd... till att börja med; varför har du snöat in på för- och slutsteg? Varför inte en integrerad? Jag tror att du kan få mycket mer för pengarna om du tittar på en integrerad förstärkare, framför allt begagnad då så klart... främst för att utbudet är mycket större då. Tror inte heller du behöver så speciellt många watt för att fylla ditt lyssningsrum.

Har tyvärr inga tips på högtalare som uppfyller det du efterfrågar...

Blev kanske inte så många råd trots allt lycka till!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/08/06 :  09:08:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hej och välkommen!

Detaljer som kan vara bra för oss att veta innan man tipsar:
Vad får det kosta?
Hur ser ditt rum ut, hur många kvm?
Vad lyssnar du på för musik?

Elac bygger högtalare som jag tycker är bra och snygga.
Finns i olika prisklasser och storlekar.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/08/06 :  11:50:59  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Anthony Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.1 kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=103528
Carlsson OA51 el OA52
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/06 :  12:14:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har ägt ett par Gallo Ref 3.1, men efter lite lyssning till IS högtalare så bytte jag direkt (och det var deras minsta stativare jag jämförde med).

Jag skulle välja IS alla dar i veckan men dom passar inte allas smak (visuellt) och plånbok.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/08/06 :  13:39:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ville bara tillägga att jag var mycket nöjd med mina Gallo som jag tyckte var bättre på fler saker än mina föregående högtalare, Oskar Heil Kithara som oxå den hade sina kvaliteter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/08/12 :  00:09:04  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Ang högtalare så är mitt tips QRS Saturnus eller Neptunus.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/08/24 :  14:47:44  Show Profile Send Kmj a Private Message
Integrerat är smidigt och det har ju legat en begagnad ZELL på hifimagasinet ett bra tag nu. Det är ju en riktig höjdarpjäs efter vad jag har läst mig till. Det var mkt snack om den för några år sedan på minhembio t.ex.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/08/24 :  19:30:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köp ett par 15-tums Tannoyer (som utmärker sig i ett rum utan att man tror ritningen hamnade på tvären), ett par rörslutsteg och ett vettigt försteg (kanske Quad QC24), luta dig tillbaka och spela skivor.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/24 :  20:20:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du skulle inte kunna tänka dig att gå igenom lite DIY-fototrådar?? Om du inte som oss andra är födda med 5 tummar på varje hand kan du kanske snickra ihop något originellt själv.
En line source (heter det så?) kan ju se lite speciell ut. Och bygger du en Aion för du en himla elegant högtalare och du kan klara dig med mycket mediokra förstärkareffekter.
Jag tror nog att krav på förstärkaren bestäms av högtalaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000