Author |
Topic |
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 18:15:09
|
Ah, kul! Om man nu kunde provlyssnat dom i Skåne nånstans... |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Odyssey
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 20:53:04
|
Godt at se den færdige TLX. Meget spændende højtaler.
Brian |
Den danske forhandler af Hifiman. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 21:54:58
|
Jag vill gärna kommentera lite. Jag skall försöka hålla mig saklig och till fakta och inte kana in i reklamverksamhet, jag litar på att Ni forumvänner och moderatorer håller att öga på mig.
När det gäller Stefan och Akkelis kan jag dock inte vara speciellt neutral eller saklig då jag är mycket stolt och glad över att han valt att införliva våra produkter i sitt sortiment.
Modellen som Stefan visar här, tlx, får närmast ses som en frukt av ett mycket givande och roligt samarbete mellan Stefan och mig.
Från den ursprungliga, kanske överdrivet analytiska versionen har vi fått fram en lite "mildare" variant, elementet vi använder är dock framtaget för bruk i studiomonitorer, det kommer alltid att vara avslöjande, skit in skit ut, så att säga, så undermåliga inspelningar blir inte roliga, sen finns det ju naturligtvis musik som är så bra så att det inte spelar någon roll.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2009/08/03 : 12:11:34
|
Akkelis/hifi versionen av TLX har ett lite annorlunda utseende, lite "snällare" återgivning och lite mer output i botten, även om den som Ingvar skriver är avslöjande .
H.A.D TLX är byggd helt i plywood, ett ljudmässigt överlägset material jämfört med MDF, men svårare att jobba med. Högtalaren är bestyckad med ett 8#8221; koaxialelement i polypropylen med en 1#8221; kompressionsdriver i aluminium. Fördelen att ha ett koaxialelement är att man får en kontrollerad spridning och en punktformig ljudkälla.
Lådan är en transmissionline låda. Fördelen med denna konstruktion är att man får en väldigt ren, fast och ofärgad basåtergivning. Nackdelen är dålig verkningsgrad. H.A.D TLX har dock en verkningsgrad på imponerande 95 dB och impedansen är nominellt 8 ohm.
H.A.D TLX kan fås i ett flertal färger, lackade eller vaxade. Leveranstiden är ca 14 dagar eftersom färdiga obehandlade lådor står i fabriken och väntar på instruktioner om ytbehandling.
|
www.akkelisaudio.com |
Edited by - Akkelis Audio on 2009/08/03 12:13:51 |
|
|
|
Topic |
|