HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Färgad betong/cement i baffel/högtalarlåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2009/08/02 :  15:01:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hej hopp alla glada experter och amatörer

Jag har funderat på detta ett tag och även frågat mig rundt lite ,det verkar som att betong/cement finns i färg vilket jag gillar.

Vad kan det ha för inverkan ,förutom i utseende såklart?

wHy r u here? ask yourself


soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/02 :  16:41:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Att du bara vågar ställa en sådan fråga. Hur skulle en rödfärgad betongbaffel färga ljudet? Ljudet blir rödare ...

Serious, (det där var engelska) tror jag att pigment endast marginellt ändrar betongens mekaniska egenskaper; som att pinka i oceanen.
Däremot vore det lite små-coolt med en betongbaffel. Man kan ju ösa i massa sten och sedan polera betongen.

Fick reda på när vi travade runt i Lehman Caves att koldioxiden i luften binds till vatten och bildar kolsyra vilken i sin tur löser upp stenarter som marmor, kalksten och betong. Man ska kunna se stalagtitbildningar under gamla betongbroar om man har tur.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2009/08/02 :  17:26:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det skulle kunna ha en försvagande effekt på betongen? (hur visste du att det var röd jag funderade på?)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/03 :  11:08:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tog den första bästa färg som jag kom att tänka på. Räkna med att effekten är synnerligen marginell.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2009/08/03 :  19:35:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Vad finns det för fördelar med betong?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:14:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
Betong till till baffel?...Ja dä ä ju gjutet..

Edit: Jag kom å tänka på att en baffel i riktigt matt terracotta-färgad betong vore väl snyggt....?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/08/04 18:29:50
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2009/08/04 :  21:20:44  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men inga nackdelar? jag vill minnas att en ljud-guru vid tillfälle skrev att hdf var för hårt?!
Om hdf är för hårt är då inte betong det oxå?

quote:
Betong till till baffel?...Ja dä ä ju gjutet..

Edit: Jag kom å tänka på att en baffel i riktigt matt terracotta-färgad betong vore väl snyggt....?


terracotta låter ju inte fel

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/08/04 :  22:02:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Gordi: Diskuteras nått näraliggande i granntråden...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75526

För övrigt...nja....det är möjligt att det kan behövas nåt mjukare inåt hålrummet i lådan..MDF och/eller spån kanske....själv har jag inte testat.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/08/04 22:03:08
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2009/08/04 :  22:46:02  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Men om man skulle ha typ bitumen? på insidan så blir det ju inte lika hårt ... mdf på insidan känns lite overkill ...

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000