HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Monoblock för att driva bashorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:23:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Först en bild på Aikidovarianten:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:27:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och nu spelar en sådan här variant, med PL36 och en toroid som mittappad drossel. 3H per sida mätte jag upp. Jag kör 53 mA genom PL36-orna. Det här spelar faktiskt en aning bättre tycker jag för det är mer tryck i anslagen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:45:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ser fint ut Bernt nu är det bara att bygga in det i en trevlig låda.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:52:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nja, först ska jag ha ett ingångssteg för det här drivsteget verkar helrätt. 6C45 kanske...

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/20 17:53:37
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:56:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kör du med ett oavkopplat katodmotstånd per sida i drivsteget? Ser ut så på bilden men det borde inte bli så bra i verkligheten...?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  18:12:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo det gör jag, för jag ville se vad disten skulle bli. 6% blev det, mest andraton och jag ska förbikoppla otståndet strax och mäta igen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/08/20 :  18:21:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tänkte mest på hur frekvensutsträckningen nedåt blir utan avkoppling.
Enklast är att dra en kabelstump mellan katoderna men då blir det större risk för dc-obalans och det skulle nog inte ringkärnan gilla.
Kul att det går framåt med det här lite annorlunda bygget!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2009/08/20 :  18:35:15  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jo PL36 är ett kanon rör
Jag hade ett steg som jag körde PL36 pp triod kopplat å det var mycket bra men det gav bara 2x3W.

Kul bygge! kör hårt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  18:44:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingen jätteskillnad med och utan avkoppling, frekvensgången lite jämnare med.
Lågt brus i bygget, -87,5 dB.

Finns det nåt riktigt udda ingångsrör med 25-voltsglöd? Eller seriekoppling till 25 volt?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/08/20 :  19:10:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Imperial: Hur bar du dig åt då? Jag fick ut 7,5W ur ett rör i triodkoppling. Körde visserligen lite över max anodförlust då men inte så mycket att det var nån fara.

Bernt: ECC8X...?
Nä, men det finns väl de där C3G, C3M och vad de nu heter som har runt 20V om jag minns rätt. Annars kör du med något P-rör och kopplar glöden i serie med PL36:orna. PC86 är en personlig allroundfavorit, gör du en LTP på ingången så blir inte förstärkningen överdrivet hög heller.
...men vänta nu, ska du driva hela bygget på 200V så behövs det ett rör som kan jobba med låg anodspänning. PCC88?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  21:14:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Slängde ihop ett ingångssteg med två 6C45. Nu finns det gain så det räcker
till återkoppling men det får jag ta i morrn. Spelar gör det i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2009/08/20 :  21:56:12  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Fuling! Jag körde PL36 med katod bias och 140V B+ strömmen kommer jag inte ihåg men det var runt max spec enl datablad.
Som ingåns å drivsteg hade jag en ECC82 per kanal.
ECC81 hade nog funkat bättre i detta fall.
Jag hde nån plan på OTL och testade hur karaktären skulle bli med den låga anod spänningen.

Det spelade mycket bra även om det inte var helt rätt

Bernt:Du hittade rör.
Jag hade samma förslag annars C3m.
Den har 20V glöd medans C3g har 6,3V glöd

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/08/20 :  22:03:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, det förklarar saken! Jag vräkte på 300V (260 över röret), 55-60mA och 2,5k last. Vill minnas att röret jobbade som katodföljare.
Har för mig att Lord fick ut ca. 25W ur ett sexpack PL36 i en OTL-koppling med ca. +-160V matning. (OT)

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/20 :  22:18:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
C3m hade varit fräckt men jag vill ha lite mer förstärkning.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2009/08/21 :  19:11:29  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Kör C3m pentod kopplat så ska nog förstärkningen räcka.
Jag körde C3g i ett 300B bygge å jag tyckte att det blev bättre med pentod koppling. Öppnare å mer drag.
C3m har jag bara kört triod kopplat men troligtvis så kommer dom att bete sig ungefär som C3g.

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000