HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fjuttsub (TH med 5" element)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/21 :  22:08:04  Show Profile Send asto a Private Message
Har försökt mig på detta med TH simulering jag oxå.
Jag hittade ett par Pioneer 5" element i gömmorna som kanske skulle kunna fungera som bas till vår mycket enkla hemmabio i vardagsrummet.

Fs 59,5
Vas 10,6
Sd 95
Re 6,5
Le 0,27
Bl 6,54
Qms 5,99
Qes 0,49
Qts 0,45

I simuleringen ingår en spole i serie med elementet, 3mH 0,5 ohm







Nu har jag ett par funderingar...

1.Får jag bort störande resonanser om jag delar med 24db/okt vid 80Hz? (inbyggt filter i förstärkaren och vill ej kosta på något annat)

2.Kommer jag ner till ca 30 Hz med rumsbidraget inräknat då rummet är ca 2,4 x 3,8 x 6 meter?

Om någon vill dela med sig av några smarta förbättringar så skulle jag bli mycket glad, vore så roligt att se vad man kan kräma ur ett par gamla 5 tummare






martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/07/25 :  21:05:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Inte illa med 98dB/W/m från en 5"! klart imponerande :)

1.- prova gärna att vecka lådan dubbelt, detta borde undertrycka eländiga resonanser, sätt inga "vinklar" hörnen.

2.- svårt att sia om, min upplevlse är att man, om man veckar mer, kan få en flackare avrullning neråt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/07/26 :  00:24:03  Show Profile Send Joda a Private Message
"I simuleringen ingår en spole i serie med elementet, 3mH 0,5 ohm"

Jag skulle undvika extra induktans om jag kunde. Lägg 0,5 ohm på Rg i stället så det är enklare att se.
Kan titta lite på simuleringen i morgon.

Vika lådan pt alla håll till en kub skulle vara intressant.

Ska du ha två lådor med ett element i var eller en låda med två?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/26 :  08:17:08  Show Profile Send asto a Private Message
Tack!

quote:
Vika lådan pt alla håll till en kub skulle vara intressant.



Det var en bra ide´. Skulle nog frugan också gilla då de inte blir så höga.

Måste bara fråga om jag tänker rätt nu? Att man rekommenderar fler veck är väl för att dämpa oönskade resonanser. Skulle då en optimal längd mellan vecken vara en ½ våglängd av ca 160 Hz där första resonansen ligger i simuleringen ovan?
dvs. 344/160/2 = 1,075 meter (blir ju dock inte rätt i praktiken då total längden skulle bli fel med 4 veck, men principen tänkte jag på)

quote:
Ska du ha två lådor med ett element i var eller en låda med två?


Jag tänkte mig 2 lådor med 1 element i vardera lådan.

Titta gärna på simuleringen om du får tid. Så får jag jobba vidare med att ta lärdom av de tips jag fick

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/26 :  21:22:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tja Asto!

En simulering:



Hängmattan kommer försvinna i det byggda hornet. Detta horn kommer ge
bra output ner till 25 Hz. Då tonkurvan inte faller lika snabbt under
30 som simmen visar. Rumsbidraget kommer göra att den upplevda
tonkurvan blir "rak" och inte faller som på simuleringen.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/29 :  08:52:57  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hängmattan kommer försvinna i det byggda hornet. Detta horn kommer ge
bra output ner till 25 Hz. Då tonkurvan inte faller lika snabbt under
30 som simmen visar. Rumsbidraget kommer göra att den upplevda
tonkurvan blir "rak" och inte faller som på simuleringen.



Det låter ju bra, du har väl samlat på dig en del erfarenhet nu så det stämmer med all säkerhet

Jag vet tyvärr inte elementets slaglängd och hur hårt de kan belastas. Konutslaget ligger nu på ca 1,8 mm vid 45hz. Behöver jag oroa mig för att elementen bottnar innan frun lämnar vardagsrummet?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/29 :  08:57:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nja, även om tappade horn är synnerligen effektiva så går det ju inte
att trolla med knäna. Det är ju trots allt 5"are, men du kommer bli
positivt överaskad över hur mycket de kan prestera.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/29 :  09:38:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Min ensamma 5,25 tummare i ett tappat horn är nästan lika högröstad som en 8 tummare i en basreflexlåda. Den går ned till ca 30 Hz med kraft, och den kan skaka plåten och backspegeln i bilen så att det rasslar och skramlar även utanför.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/29 :  09:45:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det låter väldigt rimligt. normalt gäller TH = 2xBasreflex, förutsatt att de har samma slaglängd och effekttålighet...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/29 :  21:45:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hade inte velat stämma dessa högtalare fullt så djupt som Pettson gör ovan.
35 - 40 Hz tror jag skulle ge mer glädje och "smäll" i hornet. Annars riskerar det att förvisso gå djupt med låta ganska trist och odynamiskt. Samt att plåga ned ett par 5 tummare till 25 - 30 Hz är att begära lite väl mycket ur dem. Jag tror att disten ökar påtagligt när man tvingar ned dem så djupt under Fs.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/30 :  08:26:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Man förlorar ca 3 dB i maxSPL med ovansående horn jfr att stämma av den till typ 40 Hz, men å andra sidan blir det inte mycket till hemmabiosub om den stäms av så högt heller...

Att det skulle dista mer håller jag inte med om. Distorsion vid dessa
låga frekvenser är en egenskap som till stor del beror på upphängningen och
elementets massa. Att vi lägger till massa i form av luftens massa i
hornet bör inte ha någon annan inverkan än att sänka systemets fs.
Dock bör man, med samma delning, vara mycket noggrann då
dämpmaterialet placeras ut i hornet för att bli av med 120 Hz-peaken.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/07/30 :  08:58:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Dom 3 dB kan behövas om den skall fylla ett vardagsrum med bas. Stämmer man av till 40 Hz kommer den vara användbar ned till 30 utan problem, och det borde räcka fint. Vill man ha mer skulle jag rekomendera mer lämpade element istället. Jag skulle inte rekomendera dämpmatrial heller då ett par veckningar gör samma jobb med mindre förluster. Martinsson kör utan dämpmatrial, å de behöver inte det heller. De låter rent och fint upp till ca 200 Hz.

Mina 5 öre av ideer och erfarenheter av tappelser.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/30 :  09:07:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo visst, det är bra att det diskuteras!

Dämpningen av denna låda bör ske med omsorg för att inte döda för mycket nyttoljud. Ser man till denna

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=134369&pagenumber=1

så behövs det inte mycket dämpning på rätt ställe för att ta bort dippar och toppar inom arbetsområdet.


Martinssons fungerade upp till 200 men lät renare, framförallt anslag och röster och de delades vid 120-130 Hz. Provade ni att dela olika när du var där?


quote:
Vill man ha mer skulle jag rekommendera mer lämpade element istället


Jo, håller helt med, men nu var det de här som fanns att tillgå och
två sådana med rumsstöd kommer ge strax över 110 dB ner till 30 Hz
med 5 mm slaglängd. Det borde räcka...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/30 :  14:01:23  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Jo, håller helt med, men nu var det de här som fanns att tillgå och
två sådana med rumsstöd kommer ge strax över 110 dB ner till 30 Hz
med 5 mm slaglängd. Det borde räcka...


Jo, det var lite det som var tanken. Mitt hemmabio intresse har mer eller mindre avecklats men jag vill ändå ha en enkel anläggning i vardagsrummet och behöver inte alls kunna spela vansinnigt högt pga hundar och ungar. Det jag prioriterar är att få ner basen rakt ner till 30hz i rummet och att jag kan använda befintligt skrot som jag har En till orsak är naturligtvis att jag är oerhört nyfiken på att prova TH principen...

När tiden faller på så ska jag rita upp någon variant med 4 veck har jag tänkt. Verkar ju klockrent om man kan undvika dämpmaterialet helt. Nu finns ju en hel del tips på utföranden att hämta från alla TH trådar

edit:stavfel

Edited by - asto on 2009/07/30 14:02:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000