Author |
Topic |
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 09:30:33
|
Tack för inlägget Linnar, kollapsande lungor kan man klara sig utan |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 10:01:56
|
quote: Nu när man är nere och leker únder 20hz och tom vid 15hz skall man tänka på ett par saker. - Vid längre lyssning i dessa regioner typ över 105db KAN få lungsäcken att lossna från sitt fäste och falla ihop (det har hänt vid minst två tillfällen i bil-ljudtävling). - Låga toner redan vid måttlig nivå kan frambringa yrsel och till slut illamående. Jag har råkat ut för detta vid några tillfällen. En läkare jag talade med sade att effekten påminner om hjärnskakning. Han sade vidare att en person som råkat ut för detta omedelbart skall uppsöka läkarvård. Orsaken till denna effekt är okänd men att den finns är väl känd.
Visst kan höga nivåer vara skadliga, men vid nivåer över 105 dB protesterar öronen innan resten av kroppen får fysiska skador. Vid dB-race i biltävlingar är 105 dB bara uppvärmning eftersom man där ligger på upp mot 170 dB och då är det inte konstig att det börjar hända allvarliga grejjer. Skulle detta med lossnande inre organ vara ett reellt problem skulle man höra mycket mer skaderapporter från folk som varit på konsert/klubbar och festivaler. Jag har fullt förtroende för att folk som börjar känna sig illamående eller få huvudvärk har insikt att själv sänka volymen. Det är ju sällan man lyssnar på full volym, även vid lägre volym och vid normal lyssning vill, iallafall jag, höra det som finns inspelat, även om det ligger djupt i frekvens.
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 13:27:58
|
Med tanke på att man oftast inte går ner till mer än 30-40Hz vid full volym om ens det på klubbar så lär man inte få det problemet. Detta beror på hur dyrt det är med lågbas och den strukturella skadan som lågbas kan åstadkomma på byggnaden. Vilket är ett reellt problem under 40Hz på konsertnivå. Så man får tänka två gånger innan man går under 30Hz på hög volym. Detta är en läsvärd kompilering av posts gjorda av Tom Danley http://www.baudline.com/erik/bass/thomas_danley.html |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/07/31 13:28:29 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 14:32:27
|
"men vid nivåer över 105 dB protesterar öronen innan resten av kroppen får fysiska skador." - Jo, exakt, men alla är inte lika. Dvs det finns de som antingen struntar i att öronen skadas eller dra på med mycket bas. Lågbas hörs och känns endast indirekt. Dessutom är det en behaglig känsla när man känner tryckvågen. Men hjärnan har ingen känsel så den säger till genom att skicka illamåendesignaler. Det kan faktiskt redan vara försent då.
"Vid dB-race i biltävlingar är 105 dB bara uppvärmning eftersom man där ligger på upp mot 170 dB och då är det inte konstig att det börjar hända allvarliga grejjer." - Det kan vara så att det krävs rejäla nivåer i billjudsammanhang för att uppnå skadliga nivåer från lågbasområdet. Mätningar jag sett visar att frekvenskurvan ofta faller ganska kraftigt under 60hz i dessa ljudtävlingar.
-"Skulle detta med lossnande inre organ vara ett reellt problem skulle man höra mycket mer skaderapporter från folk som varit på konsert/klubbar och festivaler. " - Det är inte ett reellt problem. Det är mycket ovanligt även om det finns ett mörkertal åxå. Jag nämnde det som en målande förklaring att risken faktiskt finns.
Tack för länken David_Web!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 16:44:34
|
105 dB @ 15 Hz vid lyssningsplatsen innebär nog oxå 115 dB "rassel" från väggar, möbler, tak, fönster mm. det är en påtagligt otrevlig upplevelse. Jag hade personligen begränsat ljudtrycket mer av rädsla över att huset far illa än att mina lungor gör det.
Finns det någon köpesubb som kan prestera rena 105 dB vid 15 Hz på några meters håll??? (Danleys produkter borträknade) |
Edited by - Circlomanen on 2009/07/31 16:45:28 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 19:12:45
|
quote: Finns det någon köpesubb som kan prestera rena 105 dB vid 15 Hz på några meters håll??? (Danleys produkter borträknade)
Många "vanliga" subbar som går så pass djupt distar rätt friskt (10-30%) vid så låga frekvenser. Exempel
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 19:22:47
|
Oj. Redan vid 100dB har den subben inte mycket att säga till om. Går ju bara ner till 25Hz också. Antar att det är porten (eller pr) som orsakar den disten. + konutslag. Är det 2pi?
Eller upplevs dist annorlunda vid bas? Har ingen erfarenhet eller nummer att relatera till. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 20:44:26
|
Jag satt och skrockade lite ondskefullt över "köpesubbar" när jag skrev min post ovan, men mätningarna Petsson visar får mig att skratta hejdlöst. "Köpesubb" är verkligen ett nedlåtande uttryck.
I en tråd i ett annat forum hade någon mätt upp samma ljudtryck från två st hornladdade 8 tummare (TH-Spud) som från 4 st JL-Audio Fathom j113. Det är 10 kw effekt och 4 st 13 tummare som är erkänt väldigt bra element, mot två tangband 8 tummare. Hornet klarade sig med 800 watt, men lät så rent att han trodde det var tystare. Han tyckte det saknades något... Det var disten som saknades. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/31 : 22:24:12
|
Att de spöat JL:arna visste jag inte. Imponerande och kaxigt |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 23:51:36
|
'Tappa' inte fattningen. Mätningen om kalibreringen stämmer gäller ju trots allt 'bara' 90 dB. Den är ändå mycket imponerande och även om inget under 30 Hz hörs, så återstår väl att bevisa att avsaknaden av distortion kan kännas.
Jag är fortfarande intresserad om någon ville kommentera min fråga tidigare. Den kommer av ett intresse att ev gå rakt över från TH till OB.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2009/08/01 23:59:57 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/08/01 : 23:57:43
|
"Snarare så att det inte är så många som hört riktigt ren, distfri bas skulle jag tro..." - Huvudet på spiken PP! Det är en av anledningarna till att hornbasar/Pipor låter "konstigt" för en del. De är helt enkelt vana vid dist i basen.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 00:14:38
|
Scorpion! quote: Circlomanen,
Vill du dela med dig ang 6.5" Peerless SLS simuleringen. Jag skulle vara intresserad av ett dubbelvikt TH med 30 - 200 spec. Jag vet att 200 egentligen är utom räckhåll men det vore intressant att se hur simuleringen ser ut. Är det stor skillnad på konstant eller exponentiell utvidgning. Martinssons framgång föder frågor !
Jag kan svara på det sistnämnda. En TH som utformats exponentiellt är ett horn skulle jag vilja säga. Rent matematiskt är även en TH ett horn också ett vanligt rör är ett horn. Men enligt "mallen" är horn utvidgande och avstämd bla efter sin utvidgning. En pipa eller TH är avstämda efter pipans längd och då kallas det för kvartvågspipa. Men, och detta är intressant, om man stämmer av röret efter längden men låter den utvidga sig exponentiellt så får vi tre resultat:
1. Pipan blir bredbandigare 2. Pipan får en lägre verkningsgrad vid avstämningen 3. Pipan blir avsevärt större
En frekvenskurva kommer troligtvis också visa att kurvan faller av ca en halv oktav tidigare än avstämningen anger.
Svaret på frågan blir då: Bygg en ren TH!
Genast dyker en följdfråga upp: Varför blir det LÄGRE verkningsgrad med exponentiell utvidgning när just exponentiellt utformade horn utmärker sig för en HÖGRE verkningsgrad?
Svaret är enkelt: En TH-beräknad låda med exponentiell utvidgning blir på tok för liten för att nå ner till den beräknade frekvensen. En sådan låda kommer helt enkelt att strunta i att den är exponentiellt utformad. Den tar endast hänsyn till längden, ingångsytan och utgångsytan.
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 17:24:12
|
Tackar, Linnar !
Jag får köra Hornresp och försöka lära mig gången.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
Topic |
|