HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp med Cd-spelarstrul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  16:09:06  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message
Har en gammal Sony 228ES som normalt fungerar perfekt. Senaste tiden har det uppstått ett problem: när skivan laddas surrar och snurrar det i 5-10 sekunder för att därefter bli tyst och utan att skivan går igång. Efter nga försök brukar det dock gå igång och då är det inga driftstörningar överhuvudtaget. Tänkte först att det är lasern som börjat ge sig men då borde den väl inte spela perfekt när den väl startar? Kan det vara ngn inläsningsmojäng?
Är det ngn som vet vad jag ska göra?
Mats

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/15 :  16:17:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Skulle kunna vara många saker... Vanligt på äldre spelare är en släde som kärvar lite? Oljan/fettet torkat på de stålpinnar som släden skall glida längs? Eller ett kugghjul som blivit igenbakat med damm?

Vilket fall något som kanske gör att släde och laser inte hamnar riktigt rätt och vill läsa rätt.

Öppna och kika efter ledtrådar.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  16:24:17  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message
Tack för snabbt svar,
Ja det låter som en logisk förklaring.
Ska öppna och kolla.
När du nu är på tråden och jag blänger ner i spelaren: Vad ska jag mer titta efter?
Hälsn mats
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/15 :  16:55:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Om du har möjlighet så kan du prova att köra maskinen med locket av. OBS! Inga fingrar i maskinen när den sitter i vägguttaget! Kanske felet avslöjar sig då när du har möjlighet att "se" vad den pysslar med?

Låter det vågat eller du är osäker så plugga ur, lyft på locket och jag tror det sitter en rutad plastbrygga som håller "skivpucken" och skivan på plats. Den kan du nog ta bort med avlägsnandet av några skruvar. Kika om det känns "fett" på de bägge stålpinnarna släden skall åka längs. Är det "rent" på kugghjul, fjädrar, mekanism etc?

Ev. kan du ta ett torrt bomulltopps och gnugga lite på laserlinsen för att avlägsna möjligt damm.

Sätt tillbaka allt, plugga i vägguttaget och kolla funktion.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/15 :  17:31:21  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Det som brukar hända är väl att lasern pga slitage i mekaniken inte "når" längst in på skivan där TOC ligger, och därmed lyckas den inte läsa spårinformationen. Jag vet inte om det var detta rannagarden syftade på, men jag menar alltså inte släden för att mata in skivan, utan den som lasern sitter på.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  17:43:49  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message
Nu har jag öppnat och kollat, begriper inte ett dugg, men när man pillar litet på mekaniken runt skivsläden inne i lådan så fungerar det. Kruxet är att jag hittar inte exakt var jag skall pilla. Ibland funkar det men ibland inte. Trycker och bänder litet här och där och vips så startar den för att vid nästa försök strejka igen. Verkar vara ngn slags relä-styrning för det knäpper till likt ett sådant. Kan det vara ngt reläfel?
Är det lönt att lämna in för rep och i så fall var? Hos Sony?
Kan väl spendera ngn peng men det kommersiella värdet är väl nära nog på noll.
Har ni nga tips?
Mats
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/15 :  18:48:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag syftade naturligtvis på den släde som lasermodulen sitter på och inte på cd-spelarens lucka/skivsläde som hoppar ut när man trycker på "eject".

Dåligt med "glidmedel" kan orsaka att laser inte når dit den skall. ukiro tolkade det jag försökte säga.


Inga fler tips just nu. Sorry.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:34:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det kan faktiskt vara så att FOCUS behövs justeras för din beskrivning liknar det. Att fixa detta är lätt av med locket leta reda på FOCUS starta cd:n i med en skiva när skivan stannar så justerar man på trimpotentiometern lite först åt ena hållet går den inte igång så försök åt åt andra hållet.

När den går igång låter du skivan snurra lite sedan trycker du på stopp starta sedan igen snurrar skivan ingång direkt så är det klart jag brukar prova med en kopierad skiva också i bland kan det krävas lite mer justering för att få spelaren att acceptera en sådan skiva.

Jag har gjort detta på många spelare och det verkar vara ett vanligt fel på lite äldre maskiner.

Lycka till!

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:57:36  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message
Hej alla,
Tackar för ert engagemang.
Det där med FOCUS: var kan man tänkas hitta denna lilla potentiometer
Mats
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/07/15 :  21:07:46  Show Profile Send Forsman a Private Message
Olika spelare har olika start procedurer, vissa drar igång skivan för att sen tända laser och fokusera och läsa TOC.
Andra tänder laser först för att sen dra runt skivan när det hittat fokus, tror dock att först nämnda är vanligast.

Skulle tippa på att lasern har tappat i styrka, kan justeras antingen på laser PU eller bandkabel från denna, men det är en tillfällig lösning.

Har du oscilloskåp kan du leta reda på en mätpunkt märkt RF och kolla amplituden, bör ligga mellan 1.5 - 2Volt

Edit:
När den väl spelar är den väldigt stötkänslig?
Om den är det fortsätter den från samma ställe, eller driftar den till en annan startpunkt?

Om du demonterar spelaren så du kommer åt lasern kan du kolla med en liten spegel ovanför linsen och se om den hittar fokus någorlunda snabbt.

Edited by - Forsman on 2009/07/15 21:12:12
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  22:01:31  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message
Hej vänner,
Nu har jag tagit isär det jag kunde,gjort litet rent och satt ihop hele skiten igen och ta mig fan, nu verkar det som att det funkar.
Den var inte speciellt skitig utan allt såg fräscht ut, men det där med att släden inte nått ända in tror jag på. Detta för att jag kunde för hand föra den ngn millimeter eller två längre in. Peppar peppar nu kanske den spelar i 20 år till.
Stort tack till er alla. Den kunskapen som detta forums besökare besitter är inget annat än fantastisk.Att man får så många och snabba svar är superbt.
Hatten av till er,
hälsar Mats
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000