HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför brusar det nu - efter rörbyte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/07/12 :  09:19:57  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Efter byte av rör i utgångssteget (byggt enligt Bernts artikel), så har jag fått betydligt mer brus!

Jag ersatte Billington ECC81 med TAD ECC82.

Det underliga är att första dygnet var de nya rören tysta, men nu brusar det en del (hörs på 8m avstånd).

Vad jag förstår är att förstärkningen är lägre i ECC82, och då trodde jag bruset borde minska.

Det är oberoende av volym.

Finns det någon som vill dela med sig av sitt rörkunnande och komma med något tips eller idéer?

Tack på förhand

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/07/12 :  14:22:16  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
ecc81 är väl knappast direkt kompatibel med ecc82, kan problemet komma därav kanske ?
/ tord
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/07/12 :  15:08:33  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej deerhunt!Ecc 81,82 och 83 har samma pinout och samma glöd men olika förstärkning.Om du kan lägga ut ett schema så kanske jag eller någon annan hjälpa dig.

Mvh
bula44
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/07/12 :  22:02:04  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Varför byta till ECC82 när det funkar med ECC81

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/07/12 :  22:51:25  Show Profile Send acebowler a Private Message
82an har mig veterligen helt andra arbetspunkter!! har fört mig att jag labbade med dessa förut till gitarrförstärkare och med 81ans arbetspunkter så bilr 82ans arbetspunkt helt fel.
81 och 83 är väl mera lika där förutom mu.



GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/07/12 :  23:43:03  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej.
Tack för svaren!

Hmmm, det var kanske ingen bra idé att byta ut ECC81.
Anledningen var att jag ville prova, och trodde det skulle gå bra...

Schemat är detta:
http://www.hififorum.nu/artiklar/Bernt_tweakar/Del%202/rormodd/2.htm

De använder samma anodström 10mA och det ska väl jfet:arna hålla koll på?

Nåt med arbetspunkten eller att förstärkningen är för olika??


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/13 :  08:58:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
ECC82 vill ha mer bias än ECC81 men det ska justera sig själv med Jfetarna. Det är en del återkoppling
(dels via anoderna, dels katodmotstånden ovanför Jfeten) i kretsen så förstärkningsskillnaden blir inte extrem.

Jag tror rören är dåliga helt enkelt.
Jag testade både ECC82 och ECC81 när jag byggde, tyckte ECC81 gav bättre resultat då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/07/13 09:01:03
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/07/13 :  20:26:49  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej

Som du skriver Bernt så upplever jag inte heller nån egentlig skillnad i förstärkning.

Måste nog ha ett par ECC82 att byta till för att bekräfta/utesluta att rören är dåliga.Ingen i Halmstad som har ett par att låna ut?

Annars byter jag tillbaka till ECC81, ingen skada skedd

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/07/16 :  20:42:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Gissningsvis beror prestanda mer på just röret du håller i än vad det står för märke eller rörnummer på det. Har du tur så hittar du ett bra rör med juste sound. Är oturen framme så spelar det ingen roll om ens om det är Mullard eller GE-grejer.
Det finns säkert flera här på forumet som har ECC81 liggande om du vill testa andra sorter. Ekvivalenterna kan ju vara roliga, 12AT7 eller 5814A till exempel.
Undrar om jag inte har nånting sånt liggande själv hemma till och med.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000