HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Åskan tog min router..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8625 Posts

Posted - 2009/07/12 :  00:58:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Modemet,routern och min Qnap 109Pro.
Gäller hemförssäkringen?Jag har en självrisk på 1500:-
Men gäller den i detta fallet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/07/12 :  03:08:37  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Min router la ner den med...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/07/12 :  07:55:57  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:

Jag råkade ut för samma sak för ett antal år sedan, ingen cd och inget försteg på ca tre veckor, f*n vad tyst det blev
Jag fick allt på försäkringen (minus självrisk) och det var man ju glad för.
Hoppas du har rätt försäkring och/eller rätt försäkringsbolag, tror att det kan skilja sig i villkoren.

Lycka till!

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/12 :  08:32:30  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Har just fått nytt adsl-modem av Bredbandsbolaget då åskan förmodligen tog det gammla. Kostade igenting och dök upp efter ca:1vecka. Ingen aning om försäkringen dock
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/07/12 :  10:00:03  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Modemet,routern och min Qnap 109Pro.

Omöjligt för någon här att svara på då du inte berättat vilket försäkringsbolag du har samt vilka villkor som gäller.

För att få ett tillförlitligt svar måste du läsa dina försäkringsvillkor och/eller kontakta ditt försäkringsbolag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8625 Posts

Posted - 2009/07/12 :  15:41:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
För att få ett tillförlitligt svar måste du läsa dina försäkringsvillkor och/eller kontakta ditt försäkringsbolag.

okej,kontaktar bolaget på måndag.Skönt(eller vad man ska säga..)att fler råkat ut för samma sak,så slipper jag känna mig som en dummer för att jag ej hann dra ur kablarna innan åskan..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/07/12 :  16:49:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Åskan tog hela min dator...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8625 Posts

Posted - 2009/07/12 :  23:23:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hoppas du hadde backup i alla fall..?
Känns skönt att jag hadde det i alla fall.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/07/12 :  23:34:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ingen backup...
Datorn är helt död så jag hoppas det "bara" är nätdelen som rykt.
Modem och allt annat klarade sig, är inte ens helt säker på att det var åskans fel heller men det stämmer väldigt bra tidsmässigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/07/13 :  09:03:35  Show Profile Send drkim a Private Message
Min nyuppdaterade dator tog åskan förra sommaren - min D-link router/adslmodem fick sig en ordentlig kyss och funktionen blev aldrig densamma igen.

Datorn har jag försökt att laga i omgångar, hittills bytt moderkort, nätdel och grafikkort - men jag måste nog köpa processor och minne också - har ett par datorer till så det ligger lite på is så länge..

Tack och lov hann jag dra ur stereon, nya LCD:n och hemmabion med mediacentret..

Men kul är det ju inte ändå...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/13 :  20:51:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jocke!

Bor du i en villa?
Jag tror att det är mindre risk för sådana skador om man bor i ett höghus. (Eller har jag inbillat mig?)

Vad är det som gäller vid kraftig åska om man bor i ett höghus? Är det säkrast ändå att dra ut alla sladdarna, eller räcker det med att bara stänga av apparaterna?

Jag har ju en drulleförsäkring, men det vet man aldrig om det skyddar ändå. Försäkringsbolagen är mästare att försöka slinka ur från alla skador.
Höjden var när jag bodde i Göteborg. Försäkringsagenten kom hem till mig efter inbrottet. Han påstod på fullaste allvar att det var jag själv som hade stulit min stereo då det inte fanns någon åverkan i dörren! Kan ni tro att det är sant?
Boddde då i Hammarkullen, och den platsen är inte någon gräddhylla precis.

Sen var jag så naiv att jag anmälde bara en högtalare stulen. Precis som det var. Men hallå! Var kan man köpa högtalare styckvis?
Tror att jag blev lite lurad i den affären. Men skit samma. Det vara inga dyra grejor ändå.

Hur är det med bevisbördan i dag, förresten? Måste man ha kvitto på varenda pryl man har hemma? Eller räcker det med att man har en god vän som kan intyga under ed, att man har haft det och det?

Vad är det som gäller för skivor? Måste man anteckna varenda en? Helt sjukt egentligen.
Det är många här som har skivor för hundratusentals kronor hemma. Det vore inte så kul då om lägenheten brann ner totalt.
Gissa två gånger om ersättning ger full valuta då! Aldrig, säger jag.

I allra bästa fall kan du få en klumpsumma för hela rasket. Jag tror inte att man får ens hälften vad skivorna är värda.
Finns det något exempel på det?

Edited by - pick-me-up on 2009/07/13 20:58:32
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/07/13 :  23:22:14  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo jag bor i Villa - stod i källaren och rensade i garaget när det började ösregna och blixtarna och smällarna kom samtidigt - hade allt igång - började med att springa till stereon och dra ut sladdarna på den, sen tv:n, mediecentret - när jag sedan var på väg upp på andra våningen så small det till så huset skakade och när jag kom upp så var allt redan avstängt - för att inte gå att få på igen... Som tur var så räddade jag allt på bottenvåningen...

Jag har faktiskt inte ens undersökt om datorn skulle gå att få ut på försäkringen - har också en drulle försäkring, men det brukar ju finnas undantag för "naturhändelser" och liknande...

Om du ska vara säker på att rädda din utrustning så ska alla sladdar vara utdragna - elchockerna kan komma via el, telefon eller antenn...

Oftast har hyreshus/Höghus åskledare - inte säkert man är "safe" ändå men chanserna ökar...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/07/13 23:22:35
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8625 Posts

Posted - 2009/07/13 :  23:41:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Var till försäkringsbolaget idag,jodå det fanns en försäkring för blixtar..Och den hadde jag.Skulle få en lapp som jag skulle fylla i och bifoga kvitto på allt jag köpte/som gick sönder.Hoppas nu att det går smidigt med bolaget (Dalarnas försäkringsbolag).

Learning by burning..
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/07/20 :  12:06:04  Show Profile Send drkim a Private Message
Om det är så att någon behöver en ny router, så har jag faktiskt en över just nu (nej det är inte den som fick sig en kyss av åskan, även om den funkar och oxå finns) - nej detta är den jag köpte pga att den andra funkade lite skakigt - nu har jag bytt leverantör till bredbandsbolaget och har därför deras lånemodem pga iptelefoni osv...

Routern/adslmodemet vi talar om är D-Link DSL2740B - ett ADSL2/ADSL2+ modem med inbyggd router med 4 portar dessutom trådlöst nätverk med D-Link rangebooster teknologi (3 antenner) stöder upp till 270 Mbps WLAN, inbyggd brandvägg, Parentcontroll, WPA/WPA2 encryptering med mera...

Jag gav 990 KR på rea hos NetOnnet i höstas ord pris 1199 kr - jag kan sälja denna för en 600 kr inkl frakt...

Funkat som den ska hemma hos mig - både med Net@once och Bredbandsbolaget innan jag fick nya utrustningen...

Maila vid intresse jocke@home.se

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/07/20 :  13:20:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Usch för åska när det kommer till prylar som kan gå sönder, gillar åska annars.
Förra sommarn så rök trådlös telefon, värmepumpen och spa-poolen. Vi har jordfelsbrytar till spa anläggningen men den hade inte hunnit med. Men jag hade riktigt tur när det gäller både värmepump och spa:t. Det var säkringar som hade hunnit med att göra vad dom skulle göra. Trots båda teknikers olycksbådande diagnos. Dom hade båda kommit från andra ställen där styrkorten var helt utbrända. Glömde köpa lott den dan...kanske var dumt gjort. :-D

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/07/20 :  16:03:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Sedan ett år tillbaka har vi fiber in i huset.
Åska är numer inget stort problem.
http://www.vrekfiber.com/
Jag bor på landet och detta är vårt eget nät.
Dom längsta sträckorna är lagda i vattenfalls schack för nya elledningar,resten är grävt i egen regi med hjälp av lokala förmågor och hushållens arbetsinsatser.
Mitt tipps är att håll koll i ditt närområde om någon (v-fall kabeltv fjärrvärme)ska gräva.då är det bra att samförlägga tomrör för fiber.
Samförläggning kostar ca:10 sek/m,egen schakt 30sek/m beroende på markförhållanden,vägpassage,asfalt,gnälliga överklagande bönder o andra framtidsfientliga

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/07/20 :  16:23:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
hoktuna:Är ju en sanning med modifikation, om du får in strömspiken via elnätet så dör dina apparater iaf om man inte skyddat dom på nått annat sätt. Sen kan du få mark genomslag eller genom byggnad. Har en bekant som är säkerhetskonsult, med specialområde just åskskydd. Han har dömt ut många stora datorhallar för dom inte har genomslags skydd. Dom flesta har pinne på taket o platta i marken och övrigt på elnätet. Men skaffa det sista som är just för genomslag är det få som gör.
Så tillräcklig stoor smäll i närheten kan slå ut mycket även om man skyddat sig.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/07/20 :  19:58:57  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Min erfarenhet som bonne är att det mesta kmomer in via koppar tråden för tele.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2009/07/20 23:11:06
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8625 Posts

Posted - 2009/07/29 :  16:15:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Så nu var anmälan gjord till föräkringsbolaget,får se vad dom säger,om dom vill ha in sakerna för att kolla på.Det får dom gjärna ingen av dom startar..

quote:
Min erfarenhet som bonne är att det mesta kmomer in via koppar tråden för tele.

Ja,finns det åskskydd för telelinjen?Har bara sett för el linjen,det är ju omöjligt att veta när den kommer nästa gång och hinna dra ur.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000