HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Spänning apparat-chassi och antenn, regler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/07/07 :  15:21:27  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Min digitalbox dog sist jag stängde av den och eftersom man då var tvungen att dra ut antennkabeln påminndes jag om att det är inte alls kul, känns riktigt ordentligt i fingrarna när man håller i metall-höljet på antennen samtidigt som man kommer åt chassit på apparaten (med samma hand). Kommer ihåg att jag tog bort min skärmade nätverkssladd till datorn i ett annat rum av samma anledning. Alla uttag utom de i köket är ojordade dessutom.

Får det verkligen vara sådan skillnad? Och hur höga spänningar pratar vi om för att det skall vara otäckt och kännas, definitivt mer än 10V i alla fall.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/07/07 :  17:06:44  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det är ofta så stor potentialskillnad mellan apparaterna, detta beror på läckströmmar i de olika nätfilter som finns i bland annat datorer och TV-apparater, spänningen brukar ligga mellan 90-110VAC när man mäter mellan chassina, fullt normalt om än obehagligt, vad som dock är oerhört farligt är att koppla samman utrustningar som står i olika rum (olika faser i proppskåpet och potentialskillnad från jordskenan i samma skåp kan ställa till det och försäkringsbolag lär kolla sånt vid elbränder)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000