HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ihopparning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/07 :  12:41:25  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
Hej

Sitter idag på en Squeezebox, Cyrus Dac XP och ett par Von Schweikert VR 4 JR.

Letar slutsteg. Har varit inne på något med icepower då jag tycker storleken är bra, men i långa loppet kanske det blir för detaljerat (om man inte kan fixa detta genom kablar...?)

Vad har ni för förslag som slutsteg?! Budget ca 20.000

Tack för synpunkterna

Mvh
Carl

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  13:04:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
2st bryggade InterM 500Plus för ca 10000:-

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/07 :  13:08:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ehhh vad menar du med
quote:
för detaljerat


Jag vill minnas att VR4 gillar ganska mycket effekt så jag skulle köpa något beggat slutsteg typ Aragon, Muse, Dynamic Precision eller så. 200W eller något ditåt. Det finns flera på magasinet.

De låter ganska lika och kommer ge väldigt mycket musik för pengarna.

Min erfarenhet är att låta kablar medvetet påverka ljudet leder bara till problem senare i hifi karriären.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/07 :  13:12:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Icepower kan väl funka i och för sig, annars kan du ju leta efter t.ex ett begagnat BAT VK-500 vilket är ett grymt bra slutsteg som har ett förvånansvärt lågt begagnatpris.

("Detaljerat" är ett märkligt ord i hifisammanhang. Det tycks ha en negativ biklang ibland, som t.ex ovan. En riktigt högupplöst och i mitt tycke detaljerad och naturlig topp är samtidigt len som silke och håller i längden. Ibland hör man att man kallar en skramlig och distorderad topp "detaljerad" vilket jag har svårt att förlika mig med. Jag tycker det är märkligt för jag hör på en gång att det låter overkligt. Samtidigt är den överdrivna imponatordiskanten på modet, den fångar intresset på mässor antar jag.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2009/07/07 :  13:43:59  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
detaljerat tycker jag också om, men många säger ju att det i längden blir"hårt" (subjektivt) att lyssna på..

Storleken har ju också betydelse i detta fallet så ett par/ en som inte tar så stor plats som man kan få in i tv bänken...

tack för alla synpunkter/förslag so far!!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2009/07/07 :  13:47:17  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag tycker att du gott kan slänga ett öga på Rotel RB-1090.
Det är neutralt enligt LTS, mäter bra enligt Stereophile och driver det mesta. Jag tycker det är ett bra steg om man vill ha ett ljud utan krusiduller.

http://www.hififorum.nu/artiklar/RB1090/1.htm

Tyvärr är det ju stort, fult och tungt :) så när jag letade steg gick det bort och jag skaffade ett Bladelius Balder istället som fungerar kanon bra för mig enligt mina öron ...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  14:08:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
InterM R500Plus ÄR neutralt, starkt och BILLIGT!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/07/08 :  17:01:28  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag håller med Räven. InterM spöade NuForce ref 8.5v2 hemma hos mig.
Go to Top of Page

robban70
Starting Member

8 Posts

Posted - 2009/07/08 :  18:06:38  Show Profile Send robban70 a Private Message
Själv så skulle jag köpa ett Densen b-320 om jag bara hade råd...
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2009/07/08 :  21:08:23  Show Profile Send benekm a Private Message
Lyngdorf SDA 2175 är mitt förslag.
Det kostar under 12.000:- medan likvärdiga slutsteg ligger på mellan 20-30.000:-.
Det har kraft, svärta, dynamik och slipper det vassa ljudet som många andra digitala slutsteg påstås att ha.

Jag kör det balanserat mot en Musical Fidelity A1 FBP försteg.
Jag är supernöjd och anser att man inte kan få bättre för den pengen.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2009/07/09 :  21:24:15  Show Profile Send Per2 a Private Message
Begagnad Dynamic Precision är aldrig fel.

Hade jag pengar och luftkonditionering i rummet skulle jag köpa 3 stycken och triampa mina Orion.


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/07/09 :  23:26:19  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Såg att det fanns ett krell Fpb 200 till salu för drygt 20k lite högre pris än vad du tänkt dig men helt klart värt att lyssna på. Spelar med ett sådant på mina Vr4 vilket ljud :)

[i][purple]

Edited by - Gozzi on 2009/07/10 14:25:47
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/07/16 :  17:56:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Är inte InterM R500Plus ett PA-slusteg?Kunde vara kul att få höra detta steg någon gång eftersom det är enligt min hörsel ytterst få PA-slutsteg som ens kommer i närheten av att ge det ljud som ett bra klass AB-slutsteg ger. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000