HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Uppenbarelse"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:40:22  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hej på er alla,

Jag fick något av en uppenbarelse häromdagen. Jag vet att flera av er sedan länge har vetat det som slog mig som en uppenbarelse, men jag tänkte ändå dela med mig för de som kanske inte vet... Eller nått Om inte annat så har jag fått ny respekt för de som förordar lååånga utvärderingar av nya prylar.

Det var så här att mitt ena mono-block har lagt av och är skickat på lagning. Så därför kopplade jag in min gamla integrerade stärkare i 5 kkr-klassen så länge. Och j--lar vad dåligt det lät helt plötsligt!! Det måste jag erkänna att jag inte riktigt var bredd på. För till saken hör att jag en gång i tiden tyckte att det lät riktigt, riktigt bra med den gamla stärkaren... Det hör också till saken att jag från början inte upplevde lyftet som sååå stort när jag bytte ut den mot mina separata försteg och monoblock. Visst det lät bättre men det lät inte enormt mycket bättre, tyckte jag då. Nu däremot lät det enormt mycket sämre när jag bytte tillbaka...

Min "uppenbarelse" består alltså av att jag har upptäckt den stora nyttan med att ibland gå tillbaka och lyssna på det som man tyckte lät bra tidigare. Även om lyftet inte kändes så stort en gång i tiden så blir steget bakåt desto större. Det var iaf så jag upplevde det. Jag har också upptäckt att det tar sin lilla tid att "lyssna in sig" på nya prylar. Därför förstår jag nu nyttan med att utvärdera prylarna under en lång tid. Och därefter backa tillbaka. Snabba växlingar mellan prylar vid test och jämförelser är inget som jag hädanefter kommer att ägna mig åt kan jag ju säga...

Jaja, nog om det...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:55:01  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Trevligt när man känner att man kommer vidare i hifi livet.

Ett annat tips är att man låter grejorna spela medans man gör annat, tex diskar, städar osv. Då brukar man också få en rätt bra uppfattning angående klangen och engagemang.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:50:05  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman

Hej på er alla,

Jag fick något av en uppenbarelse häromdagen. Jag vet att flera av er sedan länge har vetat det som slog mig som en uppenbarelse, men jag tänkte ändå dela med mig för de som kanske inte vet... Eller nått Om inte annat så har jag fått ny respekt för de som förordar lååånga utvärderingar av nya prylar.

Jaja, nog om det...

/Stefan

Hej Stefan!

Jag har flera gånger upplevt detta som du beskriver, enligt min åsikt behöver öronen "tränas" innan man kan avgöra hela ljudskillnaden.
Tyvärr så sitter kvaliten av ett "tränat" öra kvar när man fikar hos grannen som vill visa upp sin häftiga hembio från Halèns.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:55:14  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

Tyvärr så sitter kvaliten av ett "tränat" öra kvar när man fikar hos grannen som vill visa upp sin häftiga hembio från Halèns.

Visst tar det ibland emot att i de lägena le och nicka instämmande över hur bra det låter?!? Men det gör man ju ändå...

/Stefan

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:02:07  Show Profile Send Timbre a Private Message
Mycket lärorikt att gå tillbaka och lyssna på hur det lät innan en uppgradering. Man vänjer sig fort vid förbättringar och märkligt nog kan det vara lättare att upptäcka en försämring...
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:08:52  Show Profile Send Peder B a Private Message
Liknande upplevelse vid användande av tweaks. Har använt både BDR koner under apparater samt ART Q-dampers under högtalare. När dom införskaffades så var kanske förväntningarna väl uppskruvade som det lätt kan bli och skillnaden upplevdes men tycktes vara relativt liten. Men när jag efter några månaders användande tog bort dom blev det ju faktiskt en ganska stor degradering av ljudet.
// Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:12:32  Show Profile Send dekengren a Private Message
Kul! Jag har precis haft en sådan upplevelse med mina hörlurar jag har när jag jobbar. Det är så att jag nu levt ett halvår med nya högtalare - och kanske nån månad med en *bra* högtalaruppställning. Nu efter julledigheten skulle jag koppla in mina hörlurar som jag ganska länge tyckt vara lite för bra för sitt pris . Men nu hände något. Jag kom på mig själv med att undra varför jag har en Johnny Cash instoppad i varje öra. Senast, stod inte Cash i mitten och killen med compguran lite bakom, till vänster och inte allihopa ihopklumpade i mitten? Vart tog rumsinformationen vägen!? Och det där lite dova, som en gardin över ljudet, vad gör det där?

/D
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:13:40  Show Profile Send Mattias a Private Message
Kul att du delar med dig.

Samma upplevelse här, fast jag har nog gått från motsatt håll. En lite enklare för och slutstegskombi mot ett bra integrerad förstärkare.

/Mattias
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:18:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man vänjer sig snabbt vid ett kvalitetslyft.
Så fort man bytt ut en pryl så ger det en kick för stunden,
men sedan är allt som vanligt igen.
Så kanske man får större utbyte om man har kvar sin gamla pryl och kopplar in den
med jämna mellanrum och sedan tillbaka med den nya igen.
På så sätt får man ut fler kickar per pryl.
I annat fall blir ju kostnaden per kick rätt hög.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:23:09  Show Profile Send ekman a Private Message
å andra sidan blir det ju rätt dyrt också om man måste behålla alla sina gamla grejer varje gång man uppgraderar
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:24:33  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Man vänjer sig fort vid förbättringar och märkligt nog kan det vara lättare att upptäcka en försämring...

Finns det någon här som har en förklaring till varför det är så?? Eller ens om det är så? Det får gärna vara spekulationer eller mer väl underbyggda teorier... Personligen tror jag att det har att göra med att man måste "lära sig" att lyssna. Typ att man skärper hörseln. Att man lär sig höra skillnader som man helt enkelt inte kunde höra direkt när man började lyssna. Skall verkligen bli kul att se om jag upplever förbättringen som större än första gången när jag får tillbaka mitt monoblock igen.

/Stefan

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:44:52  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman

quote:
Originally posted by Timbre

Man vänjer sig fort vid förbättringar och märkligt nog kan det vara lättare att upptäcka en försämring...

Finns det någon här som har en förklaring till varför det är så?? /Stefan

Min gissning: Man har, som Timbre säger, en stor förmåga att vänja sig vid olika ljudpresentationer, man blir hemmablind och tycker att detta är som det ska vara.

När du sätter in en ny apparat, med "bättre" prestanda, uppfattar du inte direkt fördelarna för du är van vid ditt gamla ljud, det är det som du har som referens. När du under en längre period har vant dig till det nya ljudet, blir detta din nya referens. När du sen kopplar tillbaka, (om den nya apparaten verkligen var bättre), så hör du skillnaderna mera BÅDE pga skillnaden OCH att du nu har den nya (bättre) apparaten som referens!

En annan möjlig förklaring kan vara att du nu "känner" karaktären på bägge apparaterna, innan kände du bara till den ena.

Det handlar troligen mao om referenser och förmågan att vänja sig vid ljudbilder, det är vad jag tror.

Mvh

markih
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:56:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det här har hänt mig flera gånger med alla delar av kedjan.

Jag en liten teori om varför det kan vara så - kan det vara så att du måste uppleva för att lära dig upskatta? Det där var nog inte lätt att förstå, jag skall förtydliga lite. Ett komponentbyte gör att du får fram fler små detaljer i ljudet = mer transparent. Till att börja med hör du detta som ljud inte som en viktig del av musiken. Många skivor seenare är dessa en viktig för upplevesen av din musik och när de sedan "försvinner" så tappar du denna viktiga del. Du har "lärt" dig eller blivit beroende av egenskapen.

Verkar det vettigt?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:28:59  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ett gott tecken vid uppgraderingar (om det verkligen har blivit en förbättring) är annars att man börjar upptäcka nya spår på ofta spelade skivor. Spår som legat lite vid sidan av standardfavoriterna.
Gjorde alldeles nyligen en sådan upptäckt med Patricia Barber och albumet Café Blue. Det "bästa spåret" hade funnits där hela tiden utan att jag hade hört det...

För övrigt tror jag att Micke Y träffade helt rätt!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:51:41  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det "bästa spåret" hade funnits där hela tiden utan att jag hade hört det"

Det kan man väl i och för sig uppleva även om man inte uppgraderar. Ofta tar det ju ett tag att "upptäcka" musik. För mig är det ofta så att låtar som inte tilltalar mig speciellt i början senare blir favoriter, medan låtar som man omedelbart gillar blir tröttande i längden.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:05:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
Nackdelen med att man så lätt upptäcker försämringar är förstås att det blir så j*vla dyrt när man "bara ska låna hem och testa" en värre förstärkare, cd, you name it. Grejorna blir helt enkelt kvar, för det är helt omöjligt att lyssna på sina (sämre) prylar efteråt...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000