HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 En Dröm kommer på besök
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/03 :  11:15:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har funderat på varför det tog så lång tid för Drömmen att spela ut ordentligt, det kan vara som Bernt säger att högtalarna är mycket avslöjande och därför kräver ordentligt högoktanig elektronik. The Dream spelar som allra bäst när den är ordentligt genomvarm, men jag har inte upplevt SÅ stor skillnad tidigare, mycket intressant! Kablaget kom mestadels från Jorma-design, där vet jag inte så mycket detaljer förutom att det spelade superpt. Det skulle vara intressant om någon med mer kunskap i ämnet kunde berätta mer om detta.

Jag fick även nöjet att träffa en del för mig nya ansikten som jag tidigare bara hört och läst om. Där var kabelgiganten Jorma själv och Bernt Jansson, en lite tystlåten men mycket trevlig människa som även besitter ett gediget kunnande om rörförstärkare. Lenn-Art mannen bakom Le Mayro förstärkaren fick jag även glädjen att träffa,det kändes på hans rejäla handslag när vi hälsade på varann att det är en man med pondus. Han höll även ett kortare föredrag om högtalare, där han gav prov på en förmåga att förklara saker och ting på ett sätt som alla begriper, det är en konst som inte många besitter. Och inte minst herr Mårten själv, som jag hoppas kunna ha kontakt med i framtiden.

Fortsättning följer

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/08/03 11:18:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/03 :  11:58:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Kablaget kom mestadels från Jorma-design, där vet jag inte så mycket detaljer förutom att det spelade superpt. Det skulle vara intressant om någon med mer kunskap i ämnet kunde berätta mer om detta.
OK, en beskrivning då: Det var kopplat med Jorma Design No.1 RCA-kablar från CDn till förstärkaren och Jorma Design Prime högtalarkablar. Just de högtalarkablarna som Marten har är gjorda för bi-amping men här kopplades de bi-wire. Prime är vår finaste kabel och No.1 är mitt i sortimentet. Nätkablaget var Jorma Power och även Jorma Origo Power kabel från proppskåpet såvitt jag vet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/04 12:15:48
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/04 :  09:34:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu kommer den tråkigare delen av vår roadtrip, dvs att lämna Göteborg
Men vi hade en godbit kvar medels ett besök hos Bernt. PAC erbjöd sig att lotsa oss, och det var tur, vi hade aldrig hittat annars. Vi anlände så småningom till ett högt beläget hus med en undebar utsikt över närliggande landskap. Bernts högtalare bestod av dipoler uppbyggda med dynamiska drivers samt egentillverkade banddiskanter. Trivdes bra med drömmen,luftigt och detaljerat. Tyvärr var jag och Ola ganska så möra efter allt körande och spelande så vi kunde inte göra Bernts system full rättvisa. Men det kommer fler tåg som stinsen sa. Besöket avrundades med en grillmiddag toppad med nyplockade stekta kantareller, yam!yam!

Vi tackade för oss och startade resan hem. Vi tänkte att vi skulle köra en bit och ta in på något motell. Men det gick som det brukar, dvs vi kör en bit till osv. Det blev natt och några började blinka bakom oss. När vi stannade vid Rattugglan för en fika upptäckte vi att bilens baklysen inte fungerade. Ola sa att "ett av baklysen funkade igår" Jag frågade om det inte var ide att fixa det innan färden? Svaret var umf jag hade inga lampor, Du kunde väl ha köpt lampor då! Umf igen. Nåväl macken hade lampor och lånade oss en tång så allting löstes till slut. Hem kom vi.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/08/04 :  15:50:40  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag vill tacka Erik och Ola ( även ni andra som deltog ) Familjen har haft en en sorglig sommar med hustrun i respirator 6 dagar och tre veckor på intensiven. Det var mer än tur att inte pärleporten öppnades.Detta avbrott med goa gubbar och fint ljud uppskattades verkligen av oss.


Fam Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/04 :  18:30:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är vi som skall tacka för att du och din familj tog hand om oss på det bästa sätt. Vi önskar innerligt att din fru återvinner sina forna krafter. Vilket jag är övertygad om att hom gör.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/05 :  16:46:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu finns det några bilder på Hesselvall Audios hemsida under "support", min fru klagar på att jag inte använde snyggare skor. Det är väl inte kläderna som gör mannen eller hur man nu säger.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2009/08/10 :  23:44:08  Show Profile Send Air a Private Message
Jag är ganska ny på forumet och dåligt påläst om rörförstärkare men jag känner ju till Erik Andersson och hans byggsattser.Så min fråga gäller priset på denna skapelse?
Kommer detta att bli en ny lågprisbyggsatts?
Hälsningar L.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/11 :  11:58:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Njet, det är inte frågan om någon byggsatsförstärkare denna gång. En av orsakerna till att The Dream togs fram, var en förfrågan från en importör i fjärran östern. Han önskade en GM 70 baserad förstärkare som kunde ta upp kampen med Lamms underverk vilka av många anses som den bästa förstärkaren överhuvudtaget. Kravet var att den skulle vara prisbilligare och helst även spela bättre än Lamm. Om drömmen gör det vet vi i skrivande stund inte, då någon jämförelse inte gjorts. Lamm kostar i Svenska kronor runt en million, i jämförelse med detta är The Dream med priset 187.000:- närmast billigt. I priset ingår även svensk moms, vilken är hutlöst hög, men det är ingenting vi kan påverka dessvärre.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/08/13 :  09:46:11  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej
Edison 60, vad är detta för något? Den låter mycket spännande, är det en integrerad historia eller ett slutsteg?
http://www.hesselvallaudio.se/produkter_Edison_60.html

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2009/08/13 :  11:54:16  Show Profile Send kme a Private Message
Så här såg Edison 60 (integrerad) ut förut.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/13 :  11:57:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Edison 60 var ett byggsatsobjekt som utgick för ett antal år sedan. Den bestod av en EL 34 baserad förstärkare som kunde kopplas i Push-Pull såväl som singelend. Uteffekt var c:a 30 watt i Push-Pull. Edison 60 var försedd med ingångsväljare och volympott, dvs var en komplett förstärkare. Den gick givetvis även att använda som rent slutsteg för den som så önskade. På senare tid har Edison 60:an blivit efterfrågad igen, vi har därför beslutat att återlansera den , denna gång i ett förbättrat utförande. Dessvärre drar allting ut på tiden, vi hade planerat att lansera den denna höst men vi får nog sikta in oss på hösten 2010 istället. Kan bli snabbare, men vi vågar inte lova för mycket, för närvarande tar The Dream all vår tid i anspråk.
Tack för bilden KME

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/08/13 11:58:46
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/09 :  16:01:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu har vi brassat på med B&W 802 oxå. Mycket intressant!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/10/06 :  15:07:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
The Dream är nu sågad på fyra sidor i oktobernummret av HiFi&musik.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/10/06 :  15:16:57  Show Profile Send Anjin a Private Message
Oj, det låter ju både mindre kul och ovanligt.
Går det att läsa på nätet på något sätt?
Det där med att pallra sig till ett bibliotek är ju mindre attraherande.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/10/06 :  15:25:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Du får väl pallra dig till Tidningsnisse och inhandla tidningen

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/10/06 15:26:05
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/10/07 :  15:24:31  Show Profile Send lindvall a Private Message
Sågad var nog ett lite starkt uttryck...

Och det är väl inget fel på bibliotek!!! :-O

;-)
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/10/07 :  15:41:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag hoppas att mitt inlägg tas som ett skämt, vilket det oxå var.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/21 :  11:33:41  Show Profile Send Downil a Private Message
Otrolig förstärkare den där Dream.

Erik, kan du inte berätta lite om planerna för den nya Edison 60. Kommer den se annorlunda ut? Hur många inputs kommer den att ha? Är komponenterna annorlunda?

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2009/10/23 :  22:13:08  Show Profile Send OlaH a Private Message
Då all tid går åt till The Dream och högtalarna
så kommer nya Edisonen någon gång hösten 2010.
Den kommer att se annorlunda ut mot gamla Edison,hur många ingångar och vilka komponenter vi kommer
att använda är inte klart, förutom att det blir Lundahl utgångstrafos.

Ola Hesselvall
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/10/23 :  22:57:08  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Gjorde ni en jämförelse mot La Mayro när ni var hemma hos Ulf? Hittade bilder på er hemsida.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2009/10/24 :  12:46:37  Show Profile Send OlaH a Private Message
Lite bilder när vi var hemma hos "ulf" den 11/9 och
spelade på hans Silverline.

Mayro lär Erik hur en fjärrkontroll fungerar





ser ju ut att gå bra



ulf och björn inte helt missnöjda



och till sist en bild på ulfs anläggning



ola
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/10/26 :  09:00:05  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Byts La Mayro ut mot en Dröm nu då?
:)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/26 :  16:16:29  Show Profile Send Downil a Private Message
Tack för svaret Ola!
Ser väldigt mycket fram emot den.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2009/10/28 :  10:50:40  Show Profile Send ulf a Private Message
Ja vad skall man säga. Jag har alltid lite svårt att klä i ord hur en förstärkare låter.
Däremot har jag, som kanske inte många andra, en stor jämförelsebank att ösa ur där jag ägt o brukat under lång tid några av världens bästa förstärkare.

När jag fick hem mina Silverline Grand La Folia högtalare (utan föregående lyssning-nervöst!) så stod det klart att det var en högtalare i världsklass. Tunga (160kg st) och dyra och något att hålla fast vid länge.

Det gällde att hitta en bra förstärkare som tog ut allt ur dessa högtalare.
Min första combo J Rowland Synergy/ Krell 450 monobloc (den dyraste kombon jag någonsin ägt) lät bra men lite laidback. Synergy/Ayre V1 öppnade upp ljudet men först med combon McIntosh 220/Burmester 911mk3 fick jag ett fulländat ljud. Homogenitet,upplösning,stor ljudbild, dynamik rakt upp in taket osv. Sen kom LA mayron och spelade lika bra till en tredjedel av priset. Med olika förbättringar i små steg i LA mayron (byte av rör,nätkabel, div moddar) har LA mayron lämnat McIntosh/Burmestern bakom sig. Ärligt talat trodde jag taket var nått. Skulle jag få bättre ljud var det byte av högtalare som gällde. Wilson Alexandria som jag lyssnade på i NY i våras med Spectral elektronik och MIT Oracle kablar var ett lite bättre system än mitt (pris 3 millar?) Alexandria o LA mayron/the Dream var drömcombon att prova nån gång i livet.

Men nu vet jag inte längre. Med The Dream tog mina högtalare ytterligare ett steg. Frånsett basen där Wilson/Spectral är bättre med oöverträffad dynamik o punch så upplever jag att The Dream/Silverline/Ayre CD är bättre i mellanregistret o uppåt än Wilson/Spectral. Än vackrare, än luftigare, ännu mer upplöst och med lika stor ljudbild o dynamik. Silverline o The Dream var som gjorda för varan. Fredagskvällens lyssning var ett minne för livet.
Bra gjort Erik o Ola o Benn.


LA mayron är nu hos Lennart för service o moddning. Lennart,som inte haft lika lång tid på sig och jobbat ensam till skillnad mot The Dream team, har nog mer att ge. F.n är The Dream , till över dubbla priset, snäppet bättre rent ljudmässigt. Hur länge?
Man blir lite stolt att lilla Sverige kan prestera såna världsklassprodukter som LA mayron o The Dream. Alla borde ta chansen att lyssna på dessa fina förstärkare!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/07/13 :  23:21:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har varit och lyssnat på Hesselvall n:o2 dvs den lite större modellen av högtalare som Ola&Erik låtit ta fram. Konstruktionen är speciellt anpassad för att drivas av rörsteg och har hög känslighet och är en enkel last.

Stora basportar är det



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000