HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Arvikafsetivalen 2009
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/07/06 :  00:31:56  Show Profile Send myskankan a Private Message
Termometern visade 32 grader när jag anlände på torsdagen. Den hettan är nog bland det värsta jag har varit med om.

Men jag tog mig upp och såg The Sounds.



Tredje gången jag ser dom här på denna festivalen. Tycker inte att dom var lika bra som åren innan. Kanske var värmen som gjorde mig lite slö. En bra start på festivalen i alla fall.

The Mars Volta var nästa band på tur.



Stundtals ganska bra. Men ibland så svävar dom iväg lite för mycket. Nu har jag väl aldrig lyssnat så mycket på The Mars Volta, så jag ska inte klaga för mycket. Inget för mig helt enkelt.

Röyksopp fyllde apollo-tältet väldigt fort. Bra drag på den konserten. Robyns gästframträdande gjorde det hela ännu bättre.

Nine Inch Nails nästa.





Dom imponerade inte på mig i alla fall. När dom började spela Hurt så gick jag.

Det var dags för Elegant Machinery.



Dom spelade bra låtar men det tände inte till riktigt. Vet inte vad som var felet. Detta var konserten som jag hade sett fram emot på torsdagen. Men men, förhoppningsvis var det inte sista gången jag ser dom live.


Lördag. Welle:erdball



Äntligen. Nu börjar det likna Arvikafestivalen. Riktigt bra spelning. Tyskt dunkadunka på högsta nivå.

Med humöret på topp såg jag Bob Hund.





Ett av Sveriges bästa liveband, absolut. "Välkommen till vår lilla planet"

Sen var jag en sväng på De/Vision. Nja, jag stod nog mest och väntade på bättre tider.

På Depeche Mode så klart.











Ja, vad ska jag säga om det här. Väldigt bra. Under Enjoy the Silence och Personal Jesus så var det så klart ett enormt drag. Men personligen så tyckte jag om Never Let me Down Again och Walking in My Shoes bättre. Peace från deras nya skiva fungerade också rikigt bra live.
Men varför spelade dom inte Master and Servant? Det ska dom ha gjort på andra konserter under turnen. Eller något annat från deras bästa skivor.
Det var väl det enda jag saknade. Det där lilla extra som skulle ha gjort deras framträdande helt underbart.

Innan jag gick och la mig så hann jag med Fever Ray. Jag var alldeles för trött för denna sega musik så jag sa god natt.

Aesthetic Perfection startade upp lördagen.





Yes!!! Lite hårdare synth. Följer Hocico och Suicide Commando's fotspår väldigt bra. Jag hade bara hört deras första album hittils. Nu är det dags att lyssna på lite nyare saker också.

Mustasch nästa.







Jag var inte all på humör för denna typen av musik. Det hela lät platt och tråkigt.

Little Boots såg jag sedan.





Mest som tidsfördriv. Inte alls något jag tyckte var bra.

Men DAF var nästa.



OJOJOJ... stenhårt och dansant. "und tanz den mussolini. tanz den
adolf hitler. beweg deinen hintern. und tanz den
jesus christus." Redan här så började dom konkurrera med DM om den bästa spelningen detta året, och avslutningen var inte mycket sämre. DAF's konsert kommer vara ett av dom starkaste minnena från denna festival.

Nästa band var Korn.





Musiken i sig är inget jag tycker är bra. Fast dom avslutade med en cover på Another Brick In The Wall. Helt ok. Dom spelade även lite Queen och Metallica.

Mind in a Box avslutade festivalen för min del. Men inget som jag orkade stanna kvar för att se hela spelningen.

Arvikafestivalen slutade ännu en gång.

Nästa år kommer jag antagligen inte åka tillbaka. Kanske dags att dra sig ner till Tyskland igen. Där finns det riktigt bra festivaler.

Men det har jag sagt innan, så vem vet...

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/06 :  02:25:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Trevligt med alla bilder från festivalen!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/07/06 :  08:14:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Verkar som att det är mer renrasiga synthfestivaler som du ska åka på...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/06 :  09:25:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Trevlig tråd med bra bilder.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/07/06 :  09:53:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som alltid kul med dina bilder och kommentarer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/07/06 :  17:17:28  Show Profile Send myskankan a Private Message
Tackar =))

quote:
Verkar som att det är mer renrasiga synthfestivaler som du ska åka på...


Det brukar vara en bra blandning på Arvikafestivalen. Detta året var inget för mig helt enkelt. Fast vad ska man göra när dom bokar Depeche, DAF och Welle? Åka dit så klart =)) Men ett besök på M'era Luna eller Wave Gotik Treffen hade inte varit helt fel.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/07/06 :  17:59:15  Show Profile Send myskankan a Private Message
Jag hittade lite videos på tuben. Provade att ladda upp mina egna, men det ville sig inte. Vet inte vad som gick fel.

Welle:erdball

http://www.youtube.com/watch?v=C573YNYrjOI&feature=channel_page

Röyksopp

http://www.youtube.com/watch?v=S620FxqP3zg&feature=related

The Sounds

http://www.youtube.com/watch?v=VNaYEJUB7L4&feature=related

Nine Inch Nails

http://www.youtube.com/watch?v=dWG1DUmVIMc&feature=channel_page

DAF
Så j**la bra =))

http://www.youtube.com/watch?v=2tQhV1ag65Y&feature=channel_page

Depeche Mode

http://www.youtube.com/watch?v=g1r8CLZa82g&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=nEU_GegipqE&feature=related

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2009/07/11 :  16:41:29  Show Profile Send Melker a Private Message
Med tanke på vinkeln på bilderna så måste vi nästan stått brevid varandra på Welle, Daf Littleboots och Mustasch.

Såg du Casiokids? Jag tyckte de var vansinnigt roliga.

http://www.youtube.com/watch?v=GmiMV0jyfZU

Du missade väl inte att Karin Drejer också gästade Röyksopp.

M

Halmstad

Edited by - Melker on 2009/07/11 16:53:53
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/07/11 :  17:40:24  Show Profile Send B-200 a Private Message
100 poäng av 100 ger jag detta reportaget!
Enormt bra recensioner kompletterat med bra bilder.
Nostalgin av DAF är bara så rätt.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/07/16 :  23:49:57  Show Profile Send myskankan a Private Message
quote:
Med tanke på vinkeln på bilderna så måste vi nästan stått brevid varandra på Welle, Daf Littleboots och Mustasch.

Såg du Casiokids? Jag tyckte de var vansinnigt roliga.

Du missade väl inte att Karin Drejer också gästade Röyksopp.


Nej, jag såg inte Casiokids. Jag såg väldigt lite konserter överhuvudtaget denna gången. Vet inte varför, var kanske inte på humör helt enkelt.

Var det verkligen Karin?? Hon spelade väl på Roskilde den dagen. Aja... vem vet. Det var en bra konsert iaf =))

quote:
100 poäng av 100 ger jag detta reportaget!
Enormt bra recensioner kompletterat med bra bilder.
Nostalgin av DAF är bara så rätt.



DAF är alltid rätt =))

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2009/07/18 :  15:57:28  Show Profile Send Melker a Private Message
Nä du hade visst rätt om Karin det var tydligen Anneli Drecker

Halmstad
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/07/19 :  23:01:07  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Tack för jättefina bilder och intressanta kommentarer!

Jag är kanske inte så inriktad på synt utan det är kanske mer åt rock, men DM och så lyssnar jag på; jätteroligt att se dem.
När Röyksopp började stod jag i Öldungen och var inte beredd på att Robyn skulle sjunga så snart så jag såg henne bara därifrån. Det var dock ett energifullt framträdande som jag gärna sett på närmare håll. Hon var riktigt bra på festivalen förra året.
Såg även hela Frida Hyvönens spelning och tyckte den var bra, i den tryckande värmen på dagen, jag gillar henne.
Ska jag nämna något som jag inte sett förut som jag gillade så var det Santogold, bra musik och bra show med dansarna på sidorna; måste jag köpa nån skiva med.

Som boende i byn har man det bra som kan sova och duscha ordentligt mellan varven, jag var ut på sjön och badade en hel del på dagarna. Var otroligt varmt dessa dagar, kan inte varit roligt för de som bodde i tält; men jag är väl bara gammal och bekväm...

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/20 :  10:16:07  Show Profile Send bmxx a Private Message
tack för ett trevligt reportage. bra för oss som är för slöa eller måste jobba..

ja, det skulle vara kul med ett reportage från tyskland nästa år.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2009/07/20 :  23:04:35  Show Profile Send myskankan a Private Message
Så där ja, nu har jag laddat upp 2st filmer på youtube.

DAF - Der Rüber und der Prinz
http://www.youtube.com/watch?v=yp0T307j13Q

Bob Hund - Den Lilla Planeten
http://www.youtube.com/watch?v=PiStFL0Ykjo

quote:
Som boende i byn har man det bra som kan sova och duscha ordentligt mellan varven, jag var ut på sjön och badade en hel del på dagarna.


Ja, dom 2 senaste festivalerna har det varit väldigt varmt. Annars så går det bra. Bara att dricka mycket vatten.

Men visst, en husbil hade inte skadat. Campingen har jag gjort tillräckligt så det är inte bara du som är gammal =))

quote:
tack för ett trevligt reportage. bra för oss som är för slöa eller måste jobba..

ja, det skulle vara kul med ett reportage från tyskland nästa år


Det är ingen ursäkt. Mer konserter åt folket!!! =))

Förhoppningsvis blir det en festival i Tyskland nästa år. Får se vad Arvika har att erbjuda först.
Kanske det blir WGT, kanske ett återbesök på Voov eller någon annan trance-festival.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/07/25 :  00:07:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra jobbat och tack för länkarna! Stämningen på Röyksopp verkar ha varit grym. Åtminstone under "Girl and the robot".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000