HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 På ett fält i Zambia växer det cyklar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/07/01 :  13:08:46  Show Profile Send Njord a Private Message
Det som ska bli cyklar... Bambu! Starkt, lätt, miljövänligt. Det tar en vecka att tillverka en cykel men de är inte speciellt dyra. Intresset är stort i USA dit de exporteras.

Det tillverkas högtalare i Bambu. Jag väntar bara på några vackra diffusorer. Och en bambucykel från Zambia vill jag väldigt gärna ha.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8125274.stm

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/07/01 :  14:38:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
bambuparkettgolv är mycket slitstarkt och snyggt med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/07/02 :  20:01:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bambugolv är lagt i mitt nya kontor.
Snyggt och starkt var det.

Det finns en Japansk orkester som har tillverkat alla instrument av bambu. Till och med trumskinnen är av bambu.
Orkestern heter Take'Dake' och det betyder BambooOnly.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/05 :  11:05:05  Show Profile Send bmxx a Private Message
en kollega till mej la bambugolv i sitt hus och fick lite över, då testade han och en annan tjomme på våran fabrik att göra träkärnan i sina skidor av bambu.
det funkade tydligen riktigt bra, bambu är ju riktigt spänstigt, har för mej att bambu är det träslaget som har längst fibrer.

skidornas karaktär blev ganska hårda till skillnad från dom med ask som vi använder nu. men det var sjukt "pop" i dom.
snubbarna blev riktigt nöjda och jag tror att dom kommer att göra nya till den här säsongen, men med lite tunnare kärna.

ska kanske tillägga att jag jobbar på extrem snowboards..

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/05 :  11:09:45  Show Profile Send bmxx a Private Message
såg för övrigt ett program på tv där en riktigt vass cyclocross-tjej testade en prototyp av bambu och hon var helnöjd pga dom dämpade egenskaperna.

kanske någon som vill prova att göra högtalarlådor i bambu??

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000