HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 AC to DC( spole 0.9x )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/06/29 :  20:23:00  Show Profile Send Thzar a Private Message
Då var det dags med en fråga.

Är det inte så att med hjälp av en spole + kondensator efter likriktarna blir DC värdet 0.9x av sekundära AC spänningen på transformatorn.?

Inte hos mig iaf.
Använder jag fel sorts spole?

Något liknande. se nedan.

Edited by - Thzar on 2009/06/29 20:30:36

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2009/06/29 :  20:33:12  Show Profile Send Guru a Private Message
Vad får du för spänning ?

Kör du olastat ?

Här finns några olika kopplingar.

http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

Edited by - Guru on 2009/06/29 20:41:05
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/06/29 :  20:49:32  Show Profile Send Thzar a Private Message
Olastat.
är det det som spökar?

Kör med en trafo som ger 19.5VAC -> likritare + "spole" + kondensator = 28 VDC

Är till en DAC´s Analoga PSU. Vill helst ha ner spänningen till ca 15 volt innan VA psu delen börjar.

VA: en idle current på 10uA och en current på 5-10mA i power on läge.

Edit:
Riktigt bra länk.

har kopplat enligt FULLWAVE BRIDGE Choke Input

Edit:
Vänta nu lite, jag har kopplat in bägge railen genom spolen.

Edit:
*Testat bara "spole" på en rail men ingen skillnad.
*Testat med "last" 3K men ingen skillnad.

Edited by - Thzar on 2009/06/29 21:25:03
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/06/29 :  21:37:31  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det är nog rätt kopplat, men för att göra det du vill kommer du att behöva en mycket större spole än den där. Det hela går ut på att bygga ett lågpassfilter med en brytfrekvens under 100 Hz. Ta hem PSU designer http://www.duncanamps.com/psud2/index.html och testa dig fram.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/06/29 :  21:51:46  Show Profile Send Thzar a Private Message
Så, spolen är för liten för att man skall få 0.9rms av sek.vac. vid en ström på 5mA ?!

Då får jag tänka om.

Det får bli en enda transformator till VA,VD,VL och TDA1543.
Hänvisning "Projekt 3-1 försteg-dac-phono"

Tackar för supporten.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/29 :  23:47:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Spolen du har bild på är en common mode drossel, används för att undertrycka common mode störningar. Det är fel pryl alltså.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/06/29 23:48:27
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/06/30 :  11:39:25  Show Profile Send Thzar a Private Message
peranders:
Spole som spole tycker man, men den kan nog komma till användning i något annat sammanhang.

Vad för sorts pryl skall man använda för mitt tänkta ändamål?


Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/06/30 :  13:47:20  Show Profile Send pix a Private Message
Det du vill filtrera är en likriktad sinus, dvs en sinus där den nedativa halvvågen vänts 180 grader.
En sådan signal har dels en sk DC-komponent och dels en AC-komponent

En perfekt drossel har hög induktans som tar bort AC-komponeneten (hög induktans), men släpper igenom DC-komponenten (låg resistans).
Men för att släppa igenom DC-komponenten utan att drosselns kärna mättas så bör den ha ett sk "luftgap" som är anpassat för just den DC-stömmen.

Det funkar altså inte med vilken drossel som helst.

Det finns fler parametrar som måste vara rätt för att ett L-filter skall fungera som ett sådant.
Men om kärnan mättas faller induktansen och drosseln blir "genomskinlig" (dvs en rulle tråd) och L-filtret (0,9 x Vin(rms) uppför sig som om det vore ett C-filter dvs 1.41 x Vin(rms)
Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/06/30 14:50:41
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/06/30 :  15:04:27  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag körde en snabbtest i Psu designer, med en kapacitans på 4700 uF (jag vet inte vilken kapacitans du använder så jag bara tog något vanligt värde) var jag tvungen att sätta en spole på flera hundra milliHenry för att det skulle bli bra. Det är en bautaspole!

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/06/30 :  18:09:42  Show Profile Send ludo a Private Message
Varför krångla till det när det finns regulatorer?
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2009/06/30 :  20:10:41  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Spolen måste vara större än ett kritiskt värde för att DC spänningen skall bli 0.9 * AC RMS, det kritiska värdet är beroende av last strömmen och kan beräknas ur L = 0.667 * Reff/(2PI * f), för 50 Hz blir det L ~= .001 * Reff där Reff är lasten.

Viktigt är att om lasten förändras så krävs ett stort L som är beroende av lägsta ström vilket gör att denna ide fúngerar dåligt för starkt varierande laster. Om L är för litet så kommer spänningen att bli närmare 1.4 *AC RMS dvs som för bara en kondensator.

Fördelen med induktans direkt efter likriktaren att peakströmmar blir lägre vilket ger låga störfält och om induktansen är tillräckligt stor så hålls spänningen ganska konstant även om lasten varierar tex en faktor 10.

I ditt fall om lasten är tex 15V och 10mA dvs Reff = 1500 ohm skall L vara minst 1.5H vilket är en stor klump men den är i fortfarande alldeles för liten när strömmen går ner.

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/06/30 :  21:18:25  Show Profile Send pix a Private Message
Det här med L resp C filter är ju ett bra sätt att fin trimma HT-spänningen också.
I och med att ett rent L-filter ger 0,9 x Vin och ett C filter ger 1,4 x Vin så kan man med en liten kondensator först trimma allt där mellan.

I mitt phonosteg siktade jag på ett rent L-filter (vilket jag framhåller är det bästa), men HT spänningen -efter att den lastats, visade sig bli allt för låg.

Men en liten 2uF kondensator före första drosseln lyfte HT spänningen från 220V till ca 260V.

Det man få se upp med är ju det Tubetvr säger, att när strömmen är för låg så har första drosseln 0 i induktans, och filtret fungerar som ett C-filter. Därför kan man få en spännings topp på 1,4 x Vin vid tillslag (ca 30sek). Först när glödtråden (-rör) är varm börjar ju strömmen i drosseln att röra sig, och filtret agerar L -filter.
Detta torde ju inte vara något problem med transistorer

OT, Spänningstoppen är fö ett utmärkt sätt att tända sk. VR-rör som shunt regulatorer

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/06/30 21:20:42
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/06/30 :  23:48:59  Show Profile Send Thzar a Private Message
Alla:
riktigt fina inlägg ni har gjort, tackar.

Ludo:
ang varför krånga till det?
För jag hittade denna "spole" och tänkte att den kan jag använda till något och har till minnes sedan gymnasietiden, el. att en spole efter likriktaren gav stabilare regulation av spänningen och undertryckte störningar på ett bra sätt.

tubetvr: 1,5H de var inte lite för 10mA ström.

Enligt peranders en common mode drossel, så den gör väl nån nytta i någon psudel.

Vet ej värdet på den, men liknar den på bilden och det kan röra sig om 200mH ?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/07/01 :  00:27:30  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
ang varför krånga till det?
För jag hittade denna "spole" och tänkte att den kan jag använda till något och har till minnes sedan gymnasietiden, el. att en spole efter likriktaren gav stabilare regulation av spänningen och undertryckte störningar på ett bra sätt.

Ja det är sant att man får högre undertryckning av inkommande/utgående skräp om man använder common mode spole.
Brukar själv använda såna när jag kör med flytande ("batteri"-) spänningar - spolen placeras då efter diodbryggan och första glättningskondingen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/07/02 :  09:27:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det verkar som om några har blandat ihop begreppen. Det är inte rör vi snackar om här utan halvledare och kräm till försteg.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/07/02 :  09:46:43  Show Profile Send Thzar a Private Message
Kanske varit lite otydlig?
Problemet är att transformatorn jag kommer använda ger ca14vac - 19 vdc efter likriktning+kondensator men i nätdelarna som redan är klara (VA,VL,VDD till DAC) har jag placerat 16v kondensatorer, med 0.9v rms likriktningen med spole har löst det problemet.

Nu blev det en LM317 istället.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000