HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kom igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/06/28 :  00:21:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker det skrivs alldeles för lite om bra plattor här.
Är inte musiken anledningen till att vi håller på med vår hobby?

Jag tänker försöka engagera mig mer här och hoppas att ni andra kan tänka er att lägga ner några minuter på att skriva om era musikupplevelser.
Själv har jag upptäckt musik jag annars inte skulle komma i kontakt med genom denna sida.
Men nu tycker jag att det känns ganska dött här.
Kom igen!
Så mycket energi behöver väl inte förbrukas för att här skriva om de musikupplevelser som ni tycker vi andra går miste om?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/06/28 :  10:30:21  Show Profile Send bearwik a Private Message
Då kan jag börja med en klassiker; Tango in the night med Fleetwood Mac, en fantastisk popskiva som låter bra och gör en på gott humör, en av de bästa låtarna är "Little lies".

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/06/28 :  11:25:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med, inte mycket action här nuförtiden...iofs är det sommar, lågsäsong för hifi & musik (åtminstone musik inomhus). Mitt "dagens tips": Joy Divisions två fantastiska skivor "Unknown pleasures" och "Closer". Helt otrolig musik som känns lika modern idag som 1979/80 då de kom.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/06/28 :  12:12:11  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Då kan jag börja med en klassiker; Tango in the night med Fleetwood Mac, en fantastisk popskiva som låter bra och gör en på gott humör, en av de bästa låtarna är "Little lies".

För att inte tala om Rumours, också med Fleetwood mac.

quote:
ni andra kan tänka er att lägga ner några minuter på att skriva om era musikupplevelser.

Men det är så ruskigt svårt ....

Dels kan man ju kategorisera det som (väl)ljudsupplevelse eller typ musikalisk upplevelse eller nåt som väcker goda minnen till liv eller nåt som passar till vissa tillfällen eller ....

OK, jag försöker lite, och nu fokuserar jag inte på den perfekta inspelningen i första hand, utan själva musiken och vad den gör med mig och mitt humör oavsett om det är nåt som spelas på radion, jag lyssnar på mp3 eller morsans lilla sunkiga ministereo, typ ...

När jag städar vill jag lyssna på (och på hööög volym) Pink Floyd The wall, Factory, Eva Dahlgren - För väntan eller helt enkelt en blandat spellista med Trance dance - You gonna get it, Midnight oil - Beds are burning, Feven - 10 budorden, Bonnie Tyler - Faster than the ... osv osv.

När jag får chansen att sätta mig ner och njuta, och vill ha lite lagomt stämningsfullt kan dessa bli bra (bland många alternativ):
Tangerine dream - Sorcerer, Green desert, Logos m.fl.
Vangelis - Earth, oceanic
Sophie Zelmani - Sing and dance
Misa criolla (latinamerikansk mässa), jag har en Philips pressning med nr 814 055-2 som är bra.
Mike Oldfield - Crises m.fl.
Pink Floyd - Wish You Were Here

När jag, vid sälsynta tillfällen, gräver fram de där stora svarta skivorna och kopplar in svarven så är det dags för nostalgistund.
Förutom diverse 70-80-tals disco, Amii stewart, Boney M, Baccara, så är det också höjdpunkten att gå genom alla singlar. Kim Wilde - Cambodia, Survivor - Eye of the tiger, Visage - Fade to Grey.
(Nu bör många kunna ringa in min ålder )

När det ska partajas så får skivor som:
Blues Brother - Soundtrack.
Commitments - Soundtrack.
Hanne Boel - Kinda soul
Dire Straits - vilken som helst.
, rulla på.

När det ska läsas, pysslas med något annat, eller sovas kan;
Jean Michel Jarre - Oxygene, Équinoxe, The Concerts in China
Roxy Music - Avalon
Björn j:son Lindh - Atlantis
vara bra val.

Sen ska jag inte glömma Adolphson & Falk.
Lyssnade igenom det mesta dom gjort, för en tid sen. Slogs av hur bra det ändå var, och hur kul jag hade när jag lyssnade.

Det är ju helt omöjligt att skriva om allt i sin skivsamling, men här har jag listat några plattor, och försökt hålla hälften som kända album och andra hälften förmodligen mer okända.
Så tror ni att ni har liknande smak, genom att ni känner igen en massa album, så kan ni kanske botanisera bland det ni inte känner igen.

Det går f.ö. bra att PM:a om ni vill ha hjälp eller info om nåt.

Edited by - Mickel-mackel on 2009/06/28 12:12:51
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/06/28 :  12:32:26  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Lyssnade just på Harmonica Frank, inspelad 1951 på Sun Records. En gammal gubbe som spelade country innan country uppfunnits och som här kombinerar det med blues. Det var genom denna inspelning Sam Phillips kom på att det kunde finnas nåt sånt som Rockabilly, påstås det. Mäktigt!

mvh

S
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2009/06/28 :  13:10:25  Show Profile Send jari a Private Message
Jag rekommenderar Cactus,ÓT N SWEATY.
Inspelad 1972,ett år innan AC/DC bildades.
Livesidan är magisk,med påtagliga likheter med AC/DC.
Till Atlantic,s 50-årsjubileum,utgavs 50 olika vinyler i CD,format.
Denna är en av dessa.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:15:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmm, jag tycker också att musikdelen här på forumet har tacklat av lite den senaste tiden.

Men de gånger som någon skriver om en platta eller ett band, eller vad det nu kan vara - så är responsen ganska dålig.

Jag har (nästan) gett upp, jag tycker det är kul att skriva och tipsa om bra plattor men när man inte får någon respons så...

Men här jag listar lite halvnya plattor som jag tycker förtjänar uppmärksamhet:

Wolf - Ravenous
. Heavy Metal blir inte bättre än så här på 2000-talet! Bättre låtar och ett personligare sound än tidigare.
Mastodon - Crack The Skye. Stabil platta av Atlantakillarna, snygg Progg-flummig Thrash eller vad det nu ska kallas? unikt är det i alla fall.
Gojira - The way Of All Flesh. Proggressiv Extrem Metal made in France. För oss som gillar både Opeth och Meshuggah, galet bra!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2009/06/29 :  12:15:45  Show Profile Send alpinist a Private Message
Ett skäl att det inte skrivs mer kan vara att feedbacken är rätt sparsam! Om man skriver om artister/skivor som man själv tycker är kanon och möts av kompakt tystnad så tappar man ju till slut intresset. Ingen verkar ju uppskatta det man skriver. En kort kommentar gör stor skillnad, och man måste inte hålla med.

Ibland får jag kommentarer, ibland inte så jag är väl i något mellanläge...

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2009/06/29 :  12:51:00  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag vet inte vilken genre den faller inom, men jag kan bara inte sluta lyssna på Blitzen Trapper - Furr.

Pop-indie-trall? Grymt bra i alla fall.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/06/29 :  14:09:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag känner igen mig i att det blir sval respons de gånger man skriver ett tips/recension. Den kompakta tystnaden är tråkig. Det är ett fåtal som visar intresse. Nu är det väl så ändå att jag oftast tipsar om skivor i en kanske lite smalare genre (hårdrock, metal) oftast - men tycker ändå att jag väljer skivor som av någon eller fler anledningar bör vara av intresse även "utanför" den esoteriska hårdrocksfalangen.

Av antalet klick att döma på diverse skivtipsinlägg så ser man dock att de läses av en hel del. Det tråkiga är ändå att få skriver svar. Vi kanske överlag bör bli bättre på att ge lite uppmuntrande "tack för tipset" till varandra?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/06/29 :  16:51:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag förstår.
Låt oss då bilda en ryggdunkarklubb och uppmuntra varandra.

Nu är jag inte den som ska klaga för jag har faktiskt bidragit med väldigt lite här.
Men det beror mycket på att om det kommer något nytt och spännande så är jag den siste att få reda på det.
Jag tänkte att jag kanske skulle skriva lite om grupper och artister jag gillat genom åren och rekommendera skivor med dem?
Då behöver man ju inte vara up to date med det senaste.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/29 :  19:01:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här tråden gjorde jag, sparsamt läst (500 visningar sedan 2005) men den kan ge lite tips:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46465

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/29 19:04:25
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/06/29 :  20:04:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den gick mig helt förbi. Jag kanske inte ska klaga.

En mycket trevlig tråd.

Edited by - Björn-Ola on 2009/06/29 20:04:54
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/30 :  08:56:38  Show Profile Send Sundström a Private Message
Fin tråd Bernt! Det påminde mej om denna tråd:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/lofiversion/index.php/t2263-0.html

Sen är det ju trevligt att läsa inlägg som Mickel-mackels. Det är ju svårt att värdera uttalanden som bra och bäst utan att känna personen. Lite prat runt omkring ger bra ledtrådar.

Senaste hitten i min värld! Så här ska pianomusik låta, vackert
och välspelat (vet inget om ljudkvaliteten än):
http://www.amazon.com/Piano-Tribute-Pink-Floyd/dp/B00081U7MW/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1246344451&sr=1-1
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/30 :  09:25:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen har vi ju "Veckans skiva"-projektet som kördes länge av ett tappert gäng här på forumet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42976

Från min tid som admin vet jag att det är svårt att få liv i musikforumet över huvud taget.
Pac möblerade om ordningen på forumen för att få musikavdelningen att synas bättre, labbade med portalen för att dra views till "veckans skiva" men intresset fortsatte vara svalt trots att man lade tid på det.

Om man använder sökfunktionen http://www.hififorum.nu/forum/search.asp kan man få tips i mängder. Skriv in "veckans" i sökfältet, välj "Musik" bland forumen, välj att söka i "Subject only", bocka för "Archived posts" och tryck på Search. Du får fyra sidor träff.

Man kan då se antalet views på de här fina recensionerna. Nästan ingen går över 1000, vilket är jättetrist med tanke på allt jobb som ligger bakom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/30 09:31:34
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2009/06/30 :  20:52:37  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Björn-Ola:

Jag håller med ditt första inlägg, jag har ju försökt vara lite aktiv (särskilt i den progressiva tråden) och våren har ju inte direkt varit händelselös på musikfronten, men det har kommit lite annat trevligt emellan, ett barn och ett nytt jobb i princip samtidigt... Men jag lovar att återkomma med lite nya uppdateringar på intressanta saker inom (främst) det progressiva området.

Eftersom veckans skiva nämnts så kan jag ju nämna att jag är intresserad av att deltaga i en eventuell nystart.

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/06/30 :  22:44:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Veckans skiva uppskattade jag mycket, men jag skrev dock sällan i trådarna. Det beror kanske på min läggning att hålla en låg profil. och inte skriva bara för skrivandets skull.
Musiktips är alltid välkommet. I dagens brus av skräpmusik (min smak), är det svårt att hitta pärlorna.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/09/10 :  09:54:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Angående Vangelis - Earth så råkade jag hitta den på youtube.
Så för de som vill få en sneak preview, varsågod:

http://www.youtube.com/watch?v=_QB9DiWgPR0
http://www.youtube.com/watch?v=NoXrk_W2uYo
http://www.youtube.com/watch?v=eDperIxj6ak
http://www.youtube.com/watch?v=-ERnt80bsbs
http://www.youtube.com/watch?v=7Loa0tq41mE

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:wifyxqugldfe
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/09/10 :  12:11:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tack Marcus7601 för Blitzen Trapper!! Helt lysande...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000