HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 valet och kvalet, linn eller dynaudio eller...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

robbc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/09 :  02:42:55  Show Profile Send robbc a Private Message
Hej alla glada!

Jag har varit och lyssnat på högtalare idag, jag tror jag har fått en riktig hifi-upplevelse, jag vet inte, blev nästan kär i lisa ekdahl och, tro det eller ej, elvis.

jag har sedan ett tag kikat på kef coda 70, de är snygga och jag går efter kef crestornas goda kritik... då måste coda serien vara bättre.

coda 70 kostar 3000 kr.

har lyssnat på dynaudio audience 42 tidigare, jag fann det till min nackdel, jag började ju höra en massa fel i skivorna.

jag lyssnade på linn kan 5, jag hörde ännu mer fel i skivorna och det var då jag tyckte lisa ekdahl var riktigt, riktigt bra... som om hon hennes mun sjöng tunga runt mitt huvud flera varv (kan ha något att göra att jag nog för första gången satt i sweetspotten)

jag vill höra fel i skivor nu, jag vill satsa på det.

men vilken högtalare?! känner ni till linn kan 5, eller sågar ni den direkt?

jag tycker att den är snyggare än dynaudio audience 42 också, men dynaudio har jag hört så mycket bra om, men ja...

enligt vissa så är linn kan 5 snäppet bättre än dyn 42an, andra vill inte höra talas om linn och säger att det är ett koncept, men idag är väl ändå linn neutrala?

hjälp mig välja rätt...

MVH

// robbc

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/09 :  03:21:52  Show Profile Send Brosk a Private Message
Lyssna till ditt hjärta (hey..schlager?)
Som rookie är det lätt att falla för det som låter "mest", sas men det blir lätt tröttande i längden. Välj det som kommunicerar mest, det som får dig att lyssna till musiken istf detaljerna. Lyssna hemma och på olika plattor oavsett kvaliten och låt ingen tala om för dig vad du kommer att höra - det vet du bäst själv när du lyssnat. Lisa Ekdahl låter bra på det mesta men Ramones
Lycka till
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/09 :  06:59:34  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej


Jag hade ett par Kan för ett tag sedan och de har utvecklats en del sedan ur Kan:en och spelar med ett fint o lätt ljud vid just lite lugnare musik, Akustiskt är väl deras rätta medicin samt att inte förglömma att de låter allra bäst via rörstärkare (tror de utvecklades för att spela ihop med rör av Linn en gång i tiden??)
Det som tyvärr fick mig att tröttna ganska kvickt på dessa små lådor var basen, det blev för lite, jag tycker om när det låter baskagge om baskaggen och inte ploink. Kanske hade jag idag kompletterat med en subba om jag hade haft dom kvar.

mvh
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:45:32  Show Profile Send jajon a Private Message
Linn Kan är en ruskigt bra högtalare. Punkt. Och det bästa med den verkar
du redan ha upptäckt själv, den suddar ut känslan av att du lyssnar på en
inspelning, du lyssnar på en artist! :-)

Nackdelen med Kan är det som nån nämnde tidigare, den är inte så kraftig i
basområdet. Men fullt tillräcklig för många. Lyssna och känn, mot de övriga
högtalarna du nämnde i ditt inlägg borde valet inte vara så svårt.

Lycka till

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/01/09 :  08:48:38  Show Profile Send ayayay a Private Message
Annars kan du få köpa mina Dynaudio Audience 52:or, de låter lite bättre än vad 42:orna gör

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

robbc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:21:34  Show Profile Send robbc a Private Message
Tack för tipsen! lyssnar på för fullt :)

men finns det verkligen en stativare som verkligen ger bra med bas osv?
det är små högtalare vi pratar om och man kan väl kanske inte förvänta sig så hemskt mycket bas så att säga, men visst är det vanligt att man kompletterar med
en subb?

sopwith: jag har för mig att jag läste nyligen att Kan gjordes för classik, som ett paket liksom. jag kan dock ha fel, mest troligen.

just det jajon, det stämmer faktiskt!

MVH


// robbc
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:27:03  Show Profile Send marens a Private Message
kan är på 4 ohm. Tror inte den är gjord för rör.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:26:40  Show Profile Send JoelH a Private Message
quote:
Som rookie är det lätt att falla för det som låter "mest", sas men det blir lätt tröttande i längden. Välj det som kommunicerar mest, det som får dig att lyssna till musiken istf detaljerna. Lyssna hemma och på olika plattor oavsett kvaliten och låt ingen tala om för dig vad du kommer att höra - det vet du bäst själv när du lyssnat. Lisa Ekdahl låter bra på det mesta men Ramones?


Jag var iväg och lyssnade på högtalare i en butik, är ju på väg att köpa mitt första par högtalare. Och då drog jag med mig en en skiva jag verkligen trivs med, den nya med Daniel Lemma. Jag bad om att få lyssna på den dels därför att jag är inlyssnad på den, och dels därför att jag trivs med sådan musik och kommer att lyssna mycket på sådant med högtalarna.

Efter att ha lyssnat lite frågade jag om han kunde slänga fram nåt som lät riktigt, riktigt bra, så att jag får en referensram att gå efter. Kul att veta vad som låter bra, liksom! Först drog han fram en par rediga golvare, sen kom nådastöten: "Då får vi nog plocka fram en mer välinspelad skiva om vi ska lyssna på allvar!". Jag blev chockad.

Det kändes precis som att när den här killen lyssnar på musik, då lyssnar han inte på musiken, utan han tittar på sina apparater, lyssnar på hur ja jag vet inte vad! En massa lösryckta ljud som låter som när de spelades in kanske! Jag vill ha musik som sitter ihop, musiker som spelar tight, och sen är det inte alltid så att det "renaste" inspelningen är den "snyggaste", iaf inte i mina öron! Det är extremt viktigt att musiken är ren såtillvida att instrumenten stämmer. Men det är inte alltid det perfekta ljudet som låter bäst. Musik för mig är inte ljud som låter som när de spelades in, det är när man kan känna att musikerna brinner för det de gör, och att det finns ett illans driv.

Så jag ska nog leta upp en ny affär...
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/01/09 :  13:40:31  Show Profile Send ayayay a Private Message
I Dynaudios stativare så finns det bas så det räcker o blir över. Den som inte tro bör gå och lyssna på en gång

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:47:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Musik för mig är inte ljud som låter som när de spelades in, det är när man kan känna att musikerna brinner för det de gör, och att det finns ett illans driv."

Vill bara försiktigt påpeka att det inte behöver råda något motsatsförhållande mellan oförvrängd återgivning och härliga musikupplevelser, som vissa tycks tro. Idealiskt borde det ju vara tvärt om, men alla upplever ju saker olika och tyvärr är nog alltför många skivor alltför dåligt inspelade (anpassade till radio, "köksstereo" o.s.v.).
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:52:09  Show Profile Send Hepcat a Private Message
robc

Kan gjordes inte för classik den fanns långt innan kan var med bland de första linn högtalarna denna kan5 är väl 5e upplagan av den och det är en mycket bra stativhögtalare linn utveklade sina högtalare med Naim förstärkare från början innan de började tillverka sina egna förstärkare.

Linn Kan är en mycket snabb högtalare som engagerar i musiken på ett mycket bra sätt gäller alla versioner fast den nyaste är väl den neutralaste. Och den funkar även bra med rör. Den hänger med upp i riktigt bra system och blir bara bättre och bättre med bättre grejor innan. :)

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/09 :  17:22:37  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by JoelH

quote:
Som rookie är det lätt att falla för det som låter "mest", sas men det blir lätt tröttande i längden. Välj det som kommunicerar mest, det som får dig att lyssna till musiken istf detaljerna. Lyssna hemma och på olika plattor oavsett kvaliten och låt ingen tala om för dig vad du kommer att höra - det vet du bäst själv när du lyssnat. Lisa Ekdahl låter bra på det mesta men Ramones?


Jag var iväg och lyssnade på högtalare i en butik, är ju på väg att köpa mitt första par högtalare. Och då drog jag med mig en en skiva jag verkligen trivs med, den nya med Daniel Lemma. Jag bad om att få lyssna på den dels därför att jag är inlyssnad på den, och dels därför att jag trivs med sådan musik och kommer att lyssna mycket på sådant med högtalarna.

Efter att ha lyssnat lite frågade jag om han kunde slänga fram nåt som lät riktigt, riktigt bra, så att jag får en referensram att gå efter. Kul att veta vad som låter bra, liksom! Först drog han fram en par rediga golvare, sen kom nådastöten: "Då får vi nog plocka fram en mer välinspelad skiva om vi ska lyssna på allvar!". Jag blev chockad.

Det kändes precis som att när den här killen lyssnar på musik, då lyssnar han inte på musiken, utan han tittar på sina apparater, lyssnar på hur ja jag vet inte vad! En massa lösryckta ljud som låter som när de spelades in kanske! Jag vill ha musik som sitter ihop, musiker som spelar tight, och sen är det inte alltid så att det "renaste" inspelningen är den "snyggaste", iaf inte i mina öron! Det är extremt viktigt att musiken är ren såtillvida att instrumenten stämmer. Men det är inte alltid det perfekta ljudet som låter bäst. Musik för mig är inte ljud som låter som när de spelades in, det är när man kan känna att musikerna brinner för det de gör, och att det finns ett illans driv.

Så jag ska nog leta upp en ny affär...



Testa Ljudkompaniet i Uppsala, de kommer att passa dig utmärkt. För
övrigt förstår jag precis hur du känner dig, jag har varit med om
liknande flera gånger och reagerat precis som du.

Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/01/09 :  17:34:15  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Hmm, svårt det där. Själv är jag Dynaudiofrälst, men det hör inte hit. Så länge som du tycker att högtalaren låter bra och att den håller bra kvalitet, alltså inte bara ljud utan även finish och att den t.ex. har gummi i mebranupphängningen, det är inte lika känsligt för tidens tand som skumplast, bra trminaler och liknande. Du kan ju alltid kommpletera med en bra sub om du vill åt bas. Annars så skulle jag hålla ögonen öppna för ett par begangnade Acoustic Energy AE1 (Den sista varianten Series2) eller som den heter nu AE Classic. Hittar du ett par Pro Ac Tablette 50 av den sista verisionen så tycker jag att du skall lyssna till dem också. Båda högtalarna får sägas vara klasskiker.
Go to Top of Page

robbc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/09 :  18:33:47  Show Profile Send robbc a Private Message
hepcat:
jaha, var det så låg till. jag läste nån sida där de sålde linn classik och kan högtalarna, men nu när du säger det så förstår jag inte på vad jag tänkte på, helt fel av mig.

det stämmer det du säger, jag upplever högtalarna helt likadant!

bluesboy:
dynaudiofrälst ;) jo, jag fick se deras contour serie, oj liksom!

jag var lite inne på en sub, men tyvärr så är allt inom hifi en fråga om pengar. jag har ingen koll på subbar, har inte haft så mycket erfanheter med de heller faktiskt, men känner du till några snabba, hurtiga med baskaggekänsla? behöver inte kosta skjortan heller ;)

ska höra efter dina tips, fick nämligen veta att luleå har en till hifi-butik, dvs hela två st!

MVH


// robbc
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:06:15  Show Profile Send Brosk a Private Message
Det är svårt att hitta en anläggning som spelar dåliga skivor njutbart och bra inspelningar klockrent. I alla fall upp till high-end nivån. Man får välja eller.. skaffa 2 anläggningar. Kanske ska man ha en högupplösande hyperdetaljerad anläggning vid sidan om som ett gott lagrat vin att ta fram vid speciella tillfällen och bara lyssna till speciellt undangömda skivor..
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:18:53  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är svårt att hitta en anläggning som spelar dåliga skivor njutbart och bra inspelningar klockrent."

Det är nog direkt omöjligt. Beror i och för sig på hur man definierar "njutbart" resp. "klockrent", men ofta är det nog så att "dåliga" skivor har störande eller påträngande missljud som bara blir mer påtagliga ju mindre anläggningen förvränger insignalen. Därför kan det vara trevligt med tonkontroller.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:31:32  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by Brosk

Lyssna till ditt hjärta (hey..schlager?)
Som rookie är det lätt att falla för det som låter "mest", sas men det blir lätt tröttande i längden. Välj det som kommunicerar mest, det som får dig att lyssna till musiken istf detaljerna. Lyssna hemma och på olika plattor oavsett kvaliten och låt ingen tala om för dig vad du kommer att höra - det vet du bäst själv när du lyssnat. Lisa Ekdahl låter bra på det mesta men Ramones
Lycka till



faktum är att Lisa ekdahl låter rätt kass på det mesta. Nä, allvarligt. DM302 och ProAc 2.5 låter båda rätt laid-back, inte up-front iaf. och det tyckte jag gav rättvisa åt hennes röst, som jag tycker kan bli alltför närvarande och "tjock" med vissa högtalare ibland. Tror dock att det är inspelningens fel snarare än högtalarens. Det är lite av en trade-off, el-gitarrer blir mindre svängiga då tyvärr.. smak som bak.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:48:54  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by marens

kan är på 4 ohm. Tror inte den är gjord för rör.



Rör vet jag inget om.
Linn tillverkade i början (72) LP 12 även kallad Sondek. Linn tillverkade inga högtalare på 70-talet innan Kan och den kom någon gång 78-79 tror jag. Linn tillverkade heller ingen förstärkare. Naim gjorde det.
Den Kan 5 som nu diskuteras har inte så mycket gemensamt med ur-Kan som var en sluten konstruktion med påstridig diskant. Kanske mer lämpad för LP-avspelning.

Slutligen är mitt råd till Robbc är att inte lyssna på andra utan välja själv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  19:54:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"jag har för mig att jag läste nyligen att Kan gjordes för classik, som ett paket liksom. jag kan dock ha fel, mest troligen."

Nja, du har nog på sätt och vis rätt. Kan "återuppstod" i form av en förenklad Tukan strax efter Classikens tillkomst tillsammans med en golvare vid namn Keosa, en förenklad variant av Keilidh. Båda dessa var nog från Linn-håll tänkta att komplettera Classiken i lite billigare system. Jag tror till och med att de sålts som paket i vissa butiker.
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:00:28  Show Profile Send har-man a Private Message
Aj då! så ni tror itne ramones blir lyssnings bart med ett par dynaudio audience 42 på en h/k dvd 25 och HK 670??
i så fall lägger jag ner den kombinationen. (ska lyssna fört ä klart!)
måste ju kunna lyssna på ramones annars kan det likagärna kvitta!!


/aLEX

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:13:47  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Brumel

Var inte isobariken tidigare jag orkar inte leta fram mina kataloger men första uppdateringen av isobarik kom 1976 har för mig isobarik introduserades sent 73. Kan har jag för mig kom nån gång 76-79 första updateringen 1982. och det stämmer att kan fem är en utveckling av katan men taget det klassiska namnet för att den skulle ha en hel del likheter som snabbhet och sånt med den klassiska men en helt annorlunda konstruktion, och ja den såldes/säljs som ett startpaket med Classik på en del ställen. den gamla kan skulle jag vara tveksam till att den är lyckad att driva med en classik. men påstridig diskant på den gamla vet jag inte om jag kan hålla med om men den blir påstridig om om signalkällan inte är bra jag har hört gamla kan med bra CD spelare och stärkare och det har inte varit påstridigt. Jag har också hört dem med rega p3 och då var det påstridig diskant. och vad gäller LP12an så tillverkas den fortfarande ;)

www.selleri.de
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/09 :  20:55:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja Hepcat det kanske var så att Naim Nap 250 skulle driva Isobarik med LP 12 som källa. DMS var den aktiva högtalaren som kom senare.
http://freespace.virgin.net/tony.lonorgan/flatearth/isobarik.htm

Hursomhelst är nya Kan en bra högtalare men det finns väldigt många konkurrenter. Beg Tukan ex.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:06:47  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jo det vet väl jag att det finns många konkurenter det vore väl konstigt annars själv skulle jag vilja ha ett par Ninka istället för mina Index II. PMS var strikt passiv och DMS kunde köras passivt eller aktivt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:15:21  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"och det stämmer att kan fem är en utveckling av katan"

Tukan menar du nog...

Vad gäller diskanten i gamla Kan vet jag inte om jag uppfattar den som påstridig, däremot har den en märklig färgning som jag lättast kan beskriva som att all musik låter som bokstaven F! Första gången jag hörde gamla Kan började jag faktiskt skratta för att det lät så roligt! (Jag tror det var Kan i alla fall, kan ha varit någon annan gammal Linn-högtalare.)
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:16:04  Show Profile Send daggen a Private Message
jo det brukar ju vara så under PMS-perioden....väldigt passivt och tråkigt... nån som fattade? =p
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/09 :  21:20:35  Show Profile Send Hepcat a Private Message
daggen

jag fattar mycket väl



www.selleri.de
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000